; ?>; ?> اختلال پروژه چابهار به نفع افغانستان نیست - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹

اختلال پروژه چابهار به نفع افغانستان نیست

نماینده ایران در سازمان ملل متحد، ترویج امنیت در افغانستان را با توسعه اقتصادی-اجتماعی این کشور مرتبط دانست و گفت: کسانی برای اختلال در پروژه حیاتی چابهار می کوشند که خواهان صلح و توسعه اقتصادی مردم افغانستان نیستند.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد، ترویج امنیت در افغانستان را با توسعه اقتصادی-اجتماعی این کشور مرتبط دانست و گفت: کسانی برای اختلال در پروژه حیاتی چابهار می کوشند که خواهان صلح و توسعه اقتصادی مردم افغانستان نیستند.
به گزارش ایرنا، غلامعلی خوشرو روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع افغانستان برگزار شد، افزود: متاسفانه امنیت همچنان مشکل جدی افغانستان است و تقویت وضعیت امنیتی یکی از الزامات اصلی ثبات درازمدت و توسعه اجتماعی- اقتصادی در آن کشور است. وی تاکید کرد: برای پاسخ دادن به این مشکل، دولت وحدت ملی افغانستان نیاز به حمایت قوی و پایدار جامعه بین المللی دارد. ایران به عنوان یک کشور همسایه، به حمایت و ترویج امنیت و ثبات افغانستان و همچنین توسعه اقتصادی و اجتماعی آن که به شدت با هم ارتباط دارند، پایبند است.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: حمایت ما از دولت وحدت ملی افغانستان تردیدناپذیر است. ما از هر دستاوردی در مسیر روند صلح تحت فرماندهی افغان ها که منجر به صلح پایدار و جامع در این کشور شود، استقبال می کنیم. خوشرو با بیان اینکه ایران از شرکت در روند کابل و همچنین سایر فرآیندهای مشابه برای کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان استقبال کرده و ادامه می دهد، گفت: ایران از آتش بس موقت اخیر میان دولت و طالبان و نیز قصد دولت برای ادامه آن و همچنین به تحولات مثبت اخیر در روابط میان افغانستان و پاکستان دو همسایه ما، استقبال می کند. 
وی تروریسم و افراط گرایی را نه تنها تهدیدی برای افغانستان و کشورهای همسایه بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی دانست و اضافه کرد: تلاش های ضد تروریسم باید بالاترین اولویت را داشته باشند. به همین ترتیب، حمایت از اقدامات ضد تروریسم در افغانستان، صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را بهبود می بخشد.نماینده ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: بر این باوریم که تهدید روزافزون داعش و گروه های وابسته آن نباید در افغانستان کم اهمیت شمرده شود؛ همانطور که به انتخابات در افغانستان نزدیک می شویم و با توجه به نقش انتخابات موفق در تقویت نهادهای سیاسی و اتحاد ملی در این کشور، بهبود وضعیت امنیتی اهمیت بیشتری می یابد.
خوشرو با استقبال از ادامه فعالیت کمیته مشترک بین تهران و کابل گفت: ایران همچنین اهمیت زیادی برای ارتقای همکاری های منطقه ای در حمایت از صلح، ثبات و توسعه در افغانستان قایل است و از ادامه کار کمیته های مشترک برای رسیدن به یک فرمول مشخص در چارچوب همکاری های جامع دوجانبه، استقبال می کند. وی با ابراز امیدواری از اینکه به زودی شاهد توافق همکاری مداوم و روبه رشد بین دو کشور باشیم، افزود: تلاش های مداوم در بندر چابهار در حقیقت تاثیر قابل توجهی در ارتقای همکاری تجاری و اقتصادی با افغانستان خواهد داشت. هر گونه تلاش برای مختل ساختن این پروژه حیاتی در دست کسانی است که خواهان صلح و توسعه برای مردم افغانستان نیستند. ما نیازمند حمایت های بی قید و شرط از اینگونه پروژه های نوآورانه هستیم.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد به منابع ناامنی در افغانستان هم اشاره کرد و ادامه داد: باید به منابع داخلی ناامنی و بی ثباتی در افغانستان، به ویژه تولید و تجارت مواد مخدر، به عنوان منبع درآمد برای گروه های تروریستی، افراطی و گروه های نظامی غیرقانونی توجه ویژه شود.خوشرو تاکید کرد: بر این اساس، جامعه بین المللی باید از پروژه ها و فعالیت های بین المللی و منطقه ای مربوطه، به ویژه ابتکارات سه جانبه افغانستان، ایران و پاکستان برای مبارزه با تهدید مواد مخدر حمایت کند. وی با اعلام حمایت از فعالیت سازمان ملل در ارائه کمک های توسعه و بازسازی به افغانستان، گفت: استفاده بهتر از ظرفیت یوناما(UNAMA) و سیستم سازمان ملل متحد برای ارائه خدمات لازم در زمینه هایی که برای دولت افغانستان اولویت دارد و مورد درخواست قرار می گیرد، ضروری است. سفیر ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر بر همبستگی ایران با مردم افغانستان تاکید کرد و گفت: به مردم این کشور اطمینان می دهیم که از آنها برای پایان دادن به مشکلات و دستیابی به صلح و رفاه در کشورشان حمایت می کنیم.
کد مطلب: 89358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *