۰
چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۰

واکنش یک مقام وزارت نفت به ادعای آمریکا

یک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران اکنون در حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز است و حذف این میزان نفت خام و میعانات گازی از بازار جهانی به راحتی و در یک دوره زمانی چندماهه، امکان پذیر نیست.
 یک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران اکنون در حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز است و حذف این میزان نفت خام و میعانات گازی از بازار جهانی به راحتی و در یک دوره زمانی چندماهه، امکان پذیر نیست.
به گزارش تسنیم، روز گذشته برخی رسانه های غربی به نقل از یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه آمریکا، بدون آنکه نامی از وی ذکر شود و به صورت غیررسمی، از برنامه دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران با همراه کردن تمامی خریداران اروپایی و آسیایی نفت کشورمان خبر دادند.
این ادعای بزرگ که زمان اجرای آن از ماه نوامبر 2018 (حدود 5 ماه دیگر) اعلام شده، با واکنش هایی از سوی مقامات برخی کشورهای آسیایی و اروپایی همراه شد اما تا این لحظه، هیچ کشوری برای پیوستن به چنین طرحی، اعلام آمادگی و موافقت نکرده است.
یک مقام آگاه در وزارت نفت در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: این ادعای بزرگ، شدنی نیست چرا که ایران در ماه گذشته میلادی روزانه 2.8 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده و این رقم اکنون در حدود 2.5 میلیون بشکه است و حذف این میزان نفت خام و میعانات گازی از بازار جهانی به راحتی و در یک دوره زمانی چندماهه، امکان پذیر نیست.

صادرات نفت ایران به رقم خروج چند شرکت اروپایی از توافق خرید نفت ایران، ادامه دارد
این مقام آگاه تصریح کرد: برخی شرکت های اروپایی در طی چند هفته اخیر (مثل شل و توتال) خرید نفت ایران را متوقف کرده اند، اما صادرات نفت ایران به اروپا، آسیا و دیگر نقاط جهان ادامه دارد.
این مدیر ارشد نفتی در پاسخ به اینکه "به فرض عملیاتی شدن موضوع این خبر غیررسمی، آیا ایران برنامه ای برای چنین شرایطی دارد؟"، گفت: ایران برای بدترین سناریوها، حتی سناریوهایی که احتمال تحقق آن بسیار کم است، آمادگی دارد.

برنامه ریزی هایی برای فروش نفت و تأمین ارز
وی افزود: بدبینانه ترین سناریوها در برنامه های فروش نفت ایران دیده شده و هر سناریو نیز جایگزینی عملیاتی دارد؛ چرا که صادرات نفت ایران با تأمین ارز مورد نیاز کشور در ارتباط است، دولت هم در خصوص فروش نفت در حالات و شرایط مختلف برنامه ریزی کرده و هم برای تأمین ارز برنامه هایی دیده شده است.
این مقام آگاه در وزارت نفت در خصوص میزان عملیاتی شدن تصمیم احتمالی امریکا برای به صفر رسیدن صادرات نفت ایران گفت: آنطور که مقامات امریکایی فکر می کنند، ظرفیت مازادی برای ارائه نفت از سوی کشورهای عربستان، امارات و ... برای درازمدت وجود ندارد، شاید برای مدتی بتوانند با مدیریت شرایط عرضه نفت از سوی همپیمانان امریکا و به مدار آوردن تمامی ظرفیت این کشورها، بخشی از صادرات نفت ایران را پوشش دهند، اما جبران حذف بخش قابل توجهی از صادرات ایران از بازار جهانی نفت، برای بیش از چند ماه امکان پذیر نیست.
بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز چهار روز پیش در مصاحبه ای با بلومبرگ با بیان اینکه "وزارت نفت ایران برای بدترین سناریو آماده است"، گفت: اعلام برنامه های ایران به دلیل جلوگیری از آگاهی آمریکا و ایجاد ممانعت امکان پذیر نیست.
کد مطلب: 89376
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *