۰
چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۸

آمادگی مالزی برای عادی سازی روابط با کره

ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی برای عادی سازی روابط کشورش با کره شمالی اعلام آمادگی کرد.
ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی برای عادی سازی روابط کشورش با کره شمالی اعلام آمادگی کرد.
وی چهارشنبه در گفت و گوی با خبرگزاری کیودوی ژاپن افزود: 'ماخواهان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با کره شمالی هستیم'.
ماهاتیر محمد بعد از قتل سال گذشته برادر ناتنی رهبر کره شمالی در مالزی و قطع روابط دو کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر لغو روادید سفر میان اتباع دو کشور نیز اعلام آمادگی کرد و گفت: 'پرونده آن قتل نمی تواند تاثیری بر مناسبات دو کشور داشته باشد و لذا کوالالامپور آمادگی دارد روابط خود با پیونگ یانگ را به حالت عادی برگرداند.
13بهمن ماه سال گذشته بود که روابط دیپلماتیک دو کشور بر اثر قتل یا ترور کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در کوالالامپور به تیرگی گرائید.
کیم، 45 ساله و مسن‌ترین برادر ناتنی رهبر 34 ساله کره شمالی بود که به گزارش رسانه‌های کره جنوبی افرادی او را در فرودگاه کولالامپور با اسپری کردن یک ماده سمی به صورتش هنگامی که او در فرودگاه منتظر پرواز به ماکائو بود، مسموم کردند.
در پی این حادثه و بعد از احضار کنگ چل، سفیر کره شمالی به وزارت خارجه مالزی بود که وی با انتقاد از مقامات وقت مالزی گفته بود کشورش هیچ اعتمادی به تحقیقات در مالزی در ارتباط با قتل برادر ناتنی رهبر ندارد.
سفیر کره شمالی در مصاحبه مطبوعاتی با اعلام اینکه کشورش نتیجه کالبدشناسی کیم جونگ نام را که بدون اجازه رهبری کره شمالی انجام شده، به رسمیت نمی‌شناسد، دولت مالزی را متهم کرد که با همکاری 'قدرت های متخاصم' می‌کوشد به اعتبار کره شمالی در جهان آسیب برساند.
این درحالی بود که تحقیقات نیروهای امنیتی مالزی در باره کشته شدن کیم جونگ نام مشخص کرده که کره شمالی مسبب قتل برادر ناتنی کیم جونگ اون بوده است.
تاکنون چهار نفر از جمله یک شهروند 46 ساله کره شمالی، یک زن 25 ساله با گذرنامه اندونزی و دوست پسر مالزیایی او و یک زن مظنون 28 ساله دیگر با گذرنامه ویتنامی به اتهام شرکت در مرگ برادر ناتنی رهبر کره شمالی بازداشت شده‌اند.
پلیس مالزی همچنان به دنبال مظنونان دیگری نیز هست که به گفته یکی از مقامات پلیس مالزی، چهار فردی که پلیس به دنبال آنهاست تابعیت کره شمالی داشته و البته گذرنامه سیاسی هم نداشتند و بعد از حادثه مالزی را ترک کرده بودند.
در هر حال، این تغییر رویکرد سیاسی دولت جدید مالزی بعد شکست نجیب رزاق، نخست وزیر سابق این کشور روی داده است.
پیشینه روابط مالزی و کره شمالی به سال 1973 بر می گردد و دو کشور در سال 2003 سفارت خانه های خود را در پایتخت های یکدیگر راه اندازی کرده و شرایط سفر اتباع دو کشور به کشورهای مقابل نیز از سال 2009 با لغو محدودیت صدور روادید سفر برای آنها تا 30 روز، تسهیل شده بود.
به گزارش کیودو، مالزی میزبان بیش از هزار کارگر کره شمالی است .
ماهاتیر محمد که خود در دهه 1970 به عنوان معاون نخست وزیر به پیونگ یانگ سفر کرده و با کیم ایل سونگ، رهبر و بنیانگذار کره شمالی دیدار کرده بود در این خصوص گفت: حل پرونده قتل برادر ناتنی رهبر فعلی کره در مالزی چندان پیچیده نیست و نباید عاملی برای تیرگی مناسبات تاریخی دو کشور باشد، چون هنوز مبنایی برای اتهام زنی دو کشور به یکدیگر در این خصوص وجود ندارد و ظاهرا اتباع کشورهای دیگر در این پرونده نقش داشته اند.
نخست وزیر مالزی گفت که دولتش خواستار برقراری روابط دوستانه با همه کشورها است چرا که هر کشوری را بازار خود می بیند بنابر این بعد از تعیین وزیر خارجه جدید سفارتش را در پیونگ یانگ راه اندازی می کند.
کد مطلب: 89403
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *