کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای خریداران سهام

6 تير 1397 ساعت 19:07

علی‌رغم حجم گسترده خرید سهم‌ها در هفته گذشته و اوایل این هفته طی امروز و دیروز معامله‌گران بورس تهران در تغییر موضعی ۱۸۰ درجه‌ای شاهد حجم پایدار صف‌های فروش بودند.


علی‌رغم حجم گسترده خرید سهم‌ها در هفته گذشته و اوایل این هفته طی امروز و دیروز معامله‌گران بورس تهران در تغییر موضعی ۱۸۰ درجه‌ای شاهد حجم پایدار صف‌های فروش بودند.
به گزارش ایسنا، روز گذشته مسعود کرباسیان - وزیر اقتصاد – خبر از ایجاد بازار ثانویه ارزی داد. بر اساس این خبر قرار بر این شد که اگر کالایی غیر از حوزه پتروشیمی و فلزی صادر شود بانک مرکزی یک برگه به صادرکننده بدهد که آن برگه قابلیت معامله در بورس را دارد.
با این‌که در طی هفته گذشته هر روز شاخص بازار سرمایه کانال‌شکنی کرد و در بسیاری از سهم‌ها از جمله گروه فلزات اساسی به پتروشیمی شاهد صف خرید بودیم، روز گذشته با  انتشار این خبر این گروه‌ها با افت قیمت مواجه شدند و شاخص کل حدود ۱۵۰۰ واحد کاهش یافت. امروز نیز در ادامه روند معاملات نماگر اصلی بازار ۲۲۰۲ واحد افت کرد و به کانال ۱۱۱ هزار و ۳۲۴ واحدی بازگشت.
در طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت ارز در بازارهای غیررسمی معامله‌گران شاهد افزایش قیمت سهم‌ها در بورس اوراق بهادار بودند، اما این تصمیم دولت می‌تواند ثباتی نسبی در قیمت ارز به وجود آورد و التهابات را هرچند اندک و مقطعی کاهش دهد در نتیجه سیگنال‌های ایجاد بازار ارزی به بازار سهام رسیده و این موضوع سبب شده آن سودآوری که با رشد نرخ ارزهای خارجی در بازارهای غیررسمی معامله‌گران انتظارش را داشتند محقق نشود و شاخص‌های بازار سهام روند نزولی به خود گیرد.
در این روزها شرایط بازار سهام چندان پایدار نیست یک روز شاخص کل ۳۰۰۰ واحد رشد می‌کند روز دیگر ۱۵۰۰ واحد افت می‌کند. ریسک‌های سیستماتیک در این بازار به طوری وجود دارد که افراد غیرحرفه‌ای و افرادی که از رانت‌های خاص بهره‌مند نیستند به راحتی نمی‌توانند از این بازار بازدهی به دست آورند. عده‌ای معتقدند بازار سهام فعلی بیش از آنچه برمبنای تحلیل باشد بر مبنای رانت‌ است و تحلیل آن طور که باید در این بازار جوابگو نیست.
امروز شاخص کل هم وزن نیز ۲۱۹ واحد افت کرد و تا رقم ۱۸ هزار و ۷۳ واحد کاهش یافت. در عین حال شاخص آزاد شناور نیز با ۲۶۱۲ واحد افت مواجه شد و به رقم ۱۲۲ هزار و ۴۸۱ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار اول و دوم ۱۵۸۰ و ۴۶۰۵ واحد افت را تجربه کردند.
فولاد مبارکه اصفهان پیشرو نسبت به دیگر سهم‌ها با ۳۲۱ واحد تاثیر کاهنده بیشترین نقش را در افت نماگرهای بازار سهام داشت. همچنین صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین هر یک به ترتیب  ۲۲۷، ۲۰۱ و ۱۲۷ واحد تاثیر کاهنده برای شاخص را داشتند، اما معدنی و صنعتی چادرملو، مخابرات ایران و آهنگری تراکتورسازی ایران از معدود سهم‌هایی بودند که سعی کردند به روند افزایشی قیمت سهام در روزهای گذشته کمک کند هر چند که در نهایت موفق نبودند.
در بازار سراسر قرمز امروز اکثر فلزات اساسی با افت قیمت مواجه شده‌اند و صف فروش را تجربه کردند. معامله‌گران بازار سهام در حالی در این دو روز شاهد صف فروش سهم‌ها هستند که هیجان‌ها در هفته گذشته و روزهای ابتدایی این هفته آنچنان زیاد بود که در بیشتر گروه‌ها از جمله فلزات اساسی با صف خرید همراه بودیم.  
همچنین در گروه محصولات شیمیایی نیز سهامداران برای فروش سهم‌شان به صف شدند به طوری که به عنوان مثال در سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس که در بازار دوم بورس معامله می‌شود شاهد صف فروش با حجم فروش ۹ هزار و ۳۴۰ سهم بودیم. جالب این‌که تعداد سفارش‌ها تنها یک سفارش بود و بیش از ۶۱ درصد خریدها را در این نماد حقوقی‌ها انجام دادند.
در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای نیز سهم‌ها با کاهش قیمت مواجه بودند و در نمادهایی شاهد صف فروش بودیم. از جمله این نمادها می‌توان به سرمایه‌ گذاری صنعت نفت اشاره کرد که حجم صف فروشش به ۷۵۱ هزار و ۵۰۰ سهم می‌رسید.
در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز امروز روند سهم‌ها کاهشی بود. در این گروه ۲۶۲ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۶ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۵۸۱ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲.۲ میلیارد سهم و اوراق مالی بود.
علی‌رغم این‌که آیفکس در روزهای گذشته با روند افزایش شدیدی مواجه بود امروز با حدود ۲۷ واحد کاهش مواجه شد و به تراز ۱۲۶۹ واحدی بازگشت. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۶۹۰ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۸۱۶ سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.


کد مطلب: 89420

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/89420/تغییر-موضع-۱۸۰-درجه-ای-خریداران-سهام

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir