۰
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۹

لیست ارزبگیران بانک مرکزی ناقص است

بانک مرکزی در حالی اسامی شرکتهای دریافت کننده ارز رسمی را منتشر کرده است که در این لیست همچنان شفافیت مد نظر رئیس جمهور محقق نشده است.
بانک مرکزی در حالی اسامی شرکتهای دریافت کننده ارز رسمی را منتشر کرده است که در این لیست همچنان شفافیت مد نظر رئیس جمهور محقق نشده است.
به گزارش تسنیم، بانک مرکزی بعد از نامه نگاری وزیر صنعت و در خواست انتشار نام ارزبگیران، سرانجام لیست 53 صفحه دریافت کنندگان ارز رسمی را منتشر کرد. در این لیست محل تامین ارز برای واردکنندگانی که در 2 ماه اخیر ثبت سفارش انجام داده اند از طریق بانک مرکزی(منابع نفتی) و ارز ورودی سامانه نیما میباشد.
در این لیست دو نکته مهم وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن شفافیت مد نظر رئیس جمهور در خصوص برخورد با اخلال گران بازار ارز ناکام باقی می‌ماند. اول آنکه در لیست منتشر شده نام برندهایی که ارز بگیران از طریق آن ثبت سفارش انجام داده ‌اند در این لیست وجود ندارد به همین دلیل بسیاری اسامی که در این لیست آمده برای رسانه‌ها و عموم مردم شفاف نیست.
نکته بعدی این که اساسا به نظر میرسد لیست مذکور حاوی اطلاعات مربوط به تامین ارز برای واردات قطعات علی الخصوص قطعات خودرو نیست. توجه به این نکته ضروری است که در سه ماهه ابتدایی سال جاری واردات قطعات خودرو در صدر لیست کالاهای وارداتی کشور قرار داشته است. جدول زیر که گمرک ایران منتشر کرده است نشان می‌دهد در دو ماهه ابتدایی سال حدود 500 میلیون دلار قطعه خودرو وارد کشور شده است اما ردیف تعرفه 9887 در لیست ارز بگیران بانک مرکزی ذکر نشده است.
همچنین برخی خبرها و شنیده ها از تامین ارز برای واردات خودرو کامل برای یک یا دو شرکت حکایت داشت که ظاهرا در این لیست نامی از شرکتهای مذکور وجود ندارد.
گفتنی است، گمرک ایران نیز باید میزان واردات قطعی کالاهای تامین ارز شده را منتشر کند تا شفافیت در خصوص لیست ارز بگیران تکمیل شود.
کد مطلب: 89581
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *