کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درخواست وزیر صنعت از دولت و مجلس

10 تير 1397 ساعت 13:11

وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار آزادسازی معامله ارز با نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان بدون سقف قیمت شد و همچنین از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تکلیف مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار آزادسازی معامله ارز با نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان بدون سقف قیمت شد و همچنین از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تکلیف مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کند.
به گزارش فارس، محمد شریعتمداری امروز (یکشنبه) در مراسم روز ملی صنعت و معدن که با حضور معاون اول رییس جمهوری، نماینده مجلس شورای اسلامی، استاندار تهران و فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن برگزار شد، با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کشور، اظهار کرد: باید با رشد بهره‌وری، قیمت تمام شده محصول کاهش یابد، چراکه در غیر این صورت نمی‌توانیم به رشد صنعتی بالا دست یابیم. باید بدانیم که قیمت تمام شده تولید در کشور بالاست و در راستای حل مسائلی که موجب افزایش قیمت تمام شده می‌شود گام برداشت.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد صنایع کشور منبع محور هستند و باید در راستای توسعه صنایع دانش بنیان حرکت کنیم و در غیر این صورت با چالش صنعت‌زدایی روبرو خواهیم شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که باید سود تسهیلات بانکی تخصیص یافته به بخش صنعت کاهش یابد، اظهار کرد: باید هزینه مالی ۲۵ درصدی سود تسهیلات بانکی کاهش یابد و اگر نمی‌توانیم نظام بانکی را در این راستا سوق دهیم باید از منابع عمومی یارانه به تولید پرداخت شود.
کاهش هزینه‌های تامین اجتماعی و در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی در بخش تولید از دیگر موضوعاتی بود که توسط شریعتمداری در این مراسم مطرح شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که صنعت کشور در حال حاضر با مشکلات مختلفی روبه‌روست، گفت: ممنوعیت واردات به معنای ایجاد فرصت برای واحدهای تولیدی است و باید بدانیم که در شرایط فعلی ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی خالی است و باید در جهت استفاده از این ظرفیت‌ها حرکت کنیم.
شریعتمداری اظهار داشت: در شروع انقلاب اسلامی تنها 854 واحد کوچک و بزرگ در سطح کشور مشغول فعالیت داشتیم، اما امروز این تعداد بیش از 100 برابر تعداد واحدهای صنعتی که دارای پروانه بهرداری هستند، افزایش یافته است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ارزش افزوده بخش صنعت در طی سال های57 تا 94 حدود 7 برابر شده است. 
شریعتمداری گفت: در حوزه زیر ساخت ها تنها در سال 57 دو شهرک صنعتی داشتیم، امروز 592 شهرک صنعتی فعال تا پایان سال 96 فعال بوده است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ظرفیت تولید آلومینیوم طی این سالها 10 برابر شده است و تولید کنسانتره مس و کاتد مس هم 1.6 میلیون تن شده است.
وی افزود: در سیمان از اوایل انقلاب 14 برابر ظرفیت تولیدسیمان بیشتر شده و ظرفیت 142 میلیون تنی برای تولید در کشور پیش بینی شده است. 
شریعتمداری اظهار داشت: در حوزه صنایع ساخت محور مثل تولید خودرو، از زمان انقلاب تاکنون تولید خودرو 13 برابر رشد داشته است
وی اظهار داشت: تولید تایر رشد 7.5 برابری داشته و صنایع لوازم خانگی هم رشد داشته و روند رو به رشدی داشته است. 
شریعتمداری با بیان اینکه گفته می‌شود از آمارها صحبت نشود، اظهار داشت: آمارها مال مردم است و وظیفه ما است که نتایج رشد صنعت را به مردم اطلاع دهیم.
وی در ادامه از معاون اول رییس جمهوری درخواست کرد تا معامله ارز با نرخ توافقی میان صادرکننده و واردکننده آزاد شود و سقفی برای قیمت در نظر نگیرند.
به گفته شریعتمداری، باید اجازه داد واردکننده و صادرکننده با نرخ توافقی ارز را به فروش برسانند و هرچند محدودیت‌ها و حساسیت‌هایی در بازار ارز وجود دارد.


کد مطلب: 89597

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/89597/درخواست-وزیر-صنعت-دولت-مجلس

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir