۰
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۱

در مراسم روز صنعت و معدن چه گذشت؟

هرچند به نظر می‌رسید رییس جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن حضور یابد، اما در نهایت این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.
هرچند به نظر می‌رسید رییس جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن حضور یابد، اما در نهایت این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.
به گزارش ایسنا، همایش روز ملی صنعت و معدن در حالی امروز در سالن اجلاس سران با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن برگزار شد که تشکل بخش خصوصی نسبت به برخی مسائل انتقاد داشت و نسبت به شرایط پیش آمده در حوزه صنعت و معدن معترض بود.
در بخش ابتدایی این مراسم تشکل بخش خصوصی صحبت‌های خود را مطرح کرد و پس از آن مسئولان دولتی بودند که موضوعات مختلف را مطرح کردند.
حمیدرضا معصومی به عنوان فعال معدنی بخش خصوصی با اشاره به مشکلات حوزه معدن خطاب به معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: توسعه در بخش معدن بدون نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات ممکن نیست، بنابراین با توجه به التهاب موجود در بازار ارز شرایط سختی برای فعالان معدنی در کشور به وجود آمده است.
همچنین سید مظفر عبدالله - فعال بخش صنایع تبدیلی - با اشاره به این‌که کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد خواستار حذف دموراژ شد و اعلام کرد که کالای بخش خصوصی در گمرک مانده است.
پس از این دو غلامحسین شافعی - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران - با بیان این‌که کلیه مشکلات کشور به تحریم‌ها باز نمی‌گردد و بخش عمده‌ای از مشکلات داخلی است، اظهار کرد: مشکلات داخلی ما کمتر از تحریم نیست و سهم بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی ۱۰ درصد است و سهم صادرات صنعتی ایران از کل صادرات جهانی تنها معادل دو درصد است.
عبدالوهاب سهل‌آبادی - رییس خانه صنعت، معدن و تجارت  ایران - دیگر سخنران این مراسم بود و وضع فعلی صنعت و معدن کشور را عدم توجه دولت به دغدغه‌ها و مسائل عنوان شده توسط بخش خصوصی طی سالیان اخیر دانست.
وی با اشاره به این‌که مسائلی همچون فریز و نگهداری دیون معوقه صنعتگران، درخواست حذف مالیات بر ارزش افزوده در بخش تولید و چالش‌های تک نرخی شدن ارز از جمله مسائلی بود که توسط بخش خصوصی به دولت هشدار داده شد، اما با بی‌توجهی دولتمردان هم‌اکنون شاهد وضعیت موجود هستیم.
پس از صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت این معاون اول ریاست جمهوری بود که به ایراد سخن پرداخت و بخش عمده‌ای از مسائل عنوان شده توسط جهانگیری مربوط به مساله بازگشت تحریم‌ها و تصمیمات نفتی بود.
وی در صحبت‌هایش مربوط به بخش صنعت و معدن اظهار کرد: همواره این دو بخش به عنوان نقطه اتکا توسعه ایران به شمار می‌رود و بار اصلی تحقق آینده روبه توسعه ایران آزاد و مستقل در سطح بین‌المللی بر دوش فعالان اقتصادی به ویژه فعالان بخش صنعت و معدن است.
جهانگیری با اشاره به بالابودن سهم خدمات در کشورهای صنعتی در مقایسه با سهم صنعت در این کشورها، خاطر نشان کرد که خدماتی که گفته می‌شود سهم بالایی دارند خدماتی هستند که به واحدهای تولیدی متکی‌اند و زمانی که صنعت راه‌ بیفتد در کنار آن دهها بخش خدمات‌رسانی فعال می‌شود.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این‌که ما هنوز در ابتدای مسیر صنعتی شدن و توسعه هستیم، یادآور شد: دولت، صنعتگران، فعالان اقتصادی و بنگاه‌دارها همه در این مسیر نقش و رسالت‌هایی برعهده دارند و در این زمینه دولت باید به طور دقیق وظایف خود را انجام دهد.
در این مراسم طی دو بخش از فعالان نمونه بخش صنعت و معدن قدردانی به عمل آمد.
کد مطلب: 89626
برچسب ها: همایش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *