۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۳

بحران در دولت آلمان جدی شد

تهدید وزیر کشور آلمان به استعفا، جایگاه مرکل به عنوان رئیس دولت ائتلافی را در خطر جدی قرار می دهد.
تهدید وزیر کشور آلمان به استعفا، جایگاه مرکل به عنوان رئیس دولت ائتلافی را در خطر جدی قرار می دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله تایم آمریکا گزارش داد: با اعلام خبر استعفای وزیر کشور آلمان مشخص شد که بحران در دولت این کشور جدی است.
«هورست زهوفر» وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی تمایل خود را برای استعفا از دولت و رهبری حزب اعلام کرد.
زهوفر در جلسه رهبری حزبش اعلام کرد مذاکراتش با مرکل بی نتیجه بوده است و به همین دلیل قصد دارد از رهبری اتحاد سوسیالیست مسیحی و عضویت در دولت کناره گیری کند.
زهوفر حدود دو هفته پیش به «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور اولتیماتوم داده بود تا با تغییر سیاست مهاجرتی، شمار پذیرش پناهجویان و مهاجران را کاهش دهد. اختلاف میان حزب دموکرات مسیحی و متحد سنتی‌ اش (حزب سوسیال مسیحی) در ایالت «بایرن» بزرگ ترین چالش دوران ریاست 13 ساله مرکل بر دولت فدرال آلمان به شمار می‌ رود.
مرکل از سال 2005 صدراعظم آلمان است و دولت ائتلافی کنونی سه ماه پیش، پس از ماه ها بن بست سیاسی شکل گرفت.
در پی انتشار این خبر، مرکل و زهوفر نشست‌ های مطبوعاتی 8 ساعته خود در روز یکشنبه را که قرار بود همزمان در دو شهر «برلین» و «مونیخ» برگزار شود، به تعویق انداختند. قرار بود دو طرف تصمیم خود درباره بحران مهاجرت را در این دو کنفرانس خبری اعلام کنند.
با این حال زهوفر دلیل تمایل خود به کناره گیری از دولت را کهولت سنی اعلام کرده و گفته است که به زودی 69 ساله خواهد شد و تاکنون دستاوردهای زیادی داشته است. برخی رسانه‌ های آلمان از تلاش هم‌ حزبی‌ های زهوفر برای منصرف کردن وی از استعفا خبر داده اند.
حزب سوسیال مسیحی که از اعضای کلیدی دولت ائتلافی آلمان است، مخالف سیاست های مهاجرتی مرکل است.
هورست زهوفر پیش از این با انتشار یک برنامه، خواستار اخراج تمامی پناهجویانی شده بود که پیش از ورود به آلمان، در یکی دیگر از کشورهای اروپا ثبت نام شده بودند.
حزب اتحاد سوسیال مسیحی - که به صورت سنتی بازوی حزب دموکرات مسیحی و خواهر خوانده آن در ایالت بایرن به شمار می‌ رود - در ماه‌ های گذشته سیاست‌ های راست‌ گرایانه‌ تری نسبت به دولت ائتلافی آلمان در پیش گرفته است.
پیش از بحران اخیر، تصمیم این حزب بر قرار دادن صلیب در تمام ادارات و نهادهای دولتی بایرن، جنجالی شده بود.
بحران تازه در دولت مرکل در حالی رخ داده است که پس از نشست بروکسل به نظر می رسید توافق های صورت گرفته کمی از بار بحران مهاجرت به اروپا کاسته باشد. حزب اتحادیه دموکرات مسیحی به رهبری وی با صدور قطعنامه ای از توافق اتحادیه اروپا برای کاستن از میزان مهاجرت پناهجویان و مهاجرت ثانویه به کشورهای عضو حمایت کرده است.
این توافق روز جمعه به دست آمد و حزب محافظه کار سوسیال مسیحی با آن مخالف است.
کد مطلب: 89704
برچسب ها: آلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *