۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۴

پاسخ هواشناسی به ادعای "ابردزدی"

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: بر اساس اطلاعات هواشناسی امکان این که کشوری برف یا ابری را بدزد، وجود ندارد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: بر اساس اطلاعات هواشناسی امکان این که کشوری برف یا ابری را بدزد، وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات اخیر رییس پدافند غیر عامل مبنی بر این که تیم‌های مشترکی از اسرائیل با همکاری یکی از کشورهای همسایه ابرهای در حال ورود به ایران را غیر بارور می‌کنند و همچنین ما با ابردزدی و برف‌دزدی در کشور مواجه هستیم، گفت: نمی‌دانم ایشان بر چه اساسی این موضوعات را مطرح کرده است. احیانا ایشان اسناد و مدارکی در این زمینه دارند و من در جریان نیستم، اما بر اساس اطلاعات هواشناسی امکان این که کشوری برف یا ابری را بدزد، وجود ندارد.
وی افزود: کشوری نمی‌تواند، ابر بدزد. اگر این گونه بود پلیس آب در آمریکا ایجاد نمی‌شد؛ چرا که ابرها را از دیگر کشورها می‌دزدیدند و دیگر نیازی به پلیس آب نبود و آن را حذف می‌کردند.
وی با بیان این که اگر ابری رطوبت کافی داشته باشد، برف و باران ایجاد می‌شود و در صورتی که نداشته باشد اصلا بارشی نخواهد داشت، ادامه داد: ایران دچار خشکسالی‌های ممتد است و این روند جهانی است و فقط شامل ایران نیست.
مدیر کل هشدار سریع و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه کشورهای عراق و ترکمنستان، ازبکستان و آسیای میانه درگیر خشکسالی هستند، تاکید کرد: خشکسالی موضوعی نیست که فقط کشور ما با آن مواجه باشد.
وظیفه با بیان این که این‌ها مسائلی است که باید در محیط‌های علمی مطرح شود، تاکید کرد: مطرح کردن این مباحث نه تنها مشکلی را از ما حل می‌کند، بلکه باعث می‌شود از چاره‌اندیشی درست منحرف شویم. اگر فکر کنیم کشوری برف‌ها و ابرهای ما را می‌دزد و این موضوع صحت نداشته باشد به خطا رفته‌ایم.
وی با اشاره به این که هنوز تکنولوژی وجود ندارد که بتواند جو را تغییر دهد، گفت: تولید گازهای گلخانه‌ای توانسته جو را به نوعی تغییر دهد که با تغییر اقلیم مواجه شویم و دمای کره‌ زمین یک درجه گرم‌تر شود که همین یک درجه باعث بروز خشکسالی‌های متمادی برای کشورها شده است.»
کد مطلب: 89708
برچسب ها: هواشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *