۰
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۶

افزایش قیمت نفت درپی بحران لیبی

قیمت نفت روز سه‌شنبه به دنبال اعلام وضعیت اضطراری برای بخشی از صادرات نفت لیبی افزایش یافت، اما افزایش تولید اوپک و کندی تقاضا، رشد قیمت‌ها را محدود کرد.
قیمت نفت روز سه‌شنبه به دنبال اعلام وضعیت اضطراری برای بخشی از صادرات نفت لیبی افزایش یافت، اما افزایش تولید اوپک و کندی تقاضا، رشد قیمت‌ها را محدود کرد.
به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۱ یا سنت یا ۰.۵ درصد نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه افزایش یافت و به ۷۷.۷۱ دلار در هر بشکه رسید.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۷ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۷۴.۵۱ دلار در هر بشکه رسید
به گفته استفان اینس، مدیر معاملات منطقه آسیا – اقیانوسیه شرکت OANDA، کشمکش قدرت در لیبی بین شرکت ملی نفت مستقر در طرابلس که در سطح بین‌المللی شناخته شده است و فروش نفت را کنترل می‌کند و شرکت ملی نفت شرق در بنغازی که در حال حاضر کنترل فیزیک زیرساخت‌ها را در دست دارد، افزایش تولید برنامه‌ریزی شده ائتلاف اوپک پلاس را به طور کامل جبران کرده است.
طبق نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در ژوئن ۳۲.۳۲ میلیون بشکه در روز بود که ۳۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه مه افزایش داشت. مجموع تولید ژوئن این گروه بالاترین سطح تولید از ژانویه سال ۲۰۱۸ به شمار می‌رود.
شرکت ملی نفت لیبی برای بارگیری نفت از بنادر حریقه و زیتونیه وضعیت اضطراری اعلام کرده و در نتیجه شرایط اخیر، تولید ۸۵۰ هزار بشکه در روز به دلیل تعطیلی میادین و بنادر شرقی لیبی مختل شده است.
معامله‌گران همچنین به نظاره تولید نفت آمریکا نشستند که به میزان ۳۰ درصد طی دو سال گذشته افزایش یافته و به ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز رسیده و بخشی از اختلالات اخیر را جبران کرده است.
با این حال تحلیلگران می‌گویند سیاست تولید اوپک و اختلالات غیرمنتظره در روند عرضه، عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت هاست.
گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: در کوتاه‌مدت سطح بکارگیری ظرفیت شناور از سوی عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی، کویت و روسیه و اختلالات عرضه در لیبی، ونزوئلا و ایران تاثیرگذاری بیشتری در قیمت‌های نفت خواهند داشت.

کندی تقاضا و کاهش واردات نفت آسیا
آنچه که فعلا مانع نگرانی تولید کنندگان شده، کندی رشد تقاضاست. تقاضای آسیا برای نفت وارداتی با ضعف رشد اقتصادی در پی تشدید اختلافات تجاری با آمریکا، در ژوییه برای دومین ماه متوالی آهسته شد.
آمار مقدماتی در تامسون رویترز ایکان که بر مبنای نفتکش‌های چارتر شده از سوی صادرکنندگان بزرگ در ژوییه بوده است، افت چشمگیر واردات آسیا نسبت به ژوئن را نشان می‌دهد.
سفارش‌های ژوییه ۱۱ درصد کمتر از ژوئن بوده و به ۱۶.۷ میلیون بشکه در روز رسیده و میانگین واردات سه ماهه از مه تا ژوییه را به ۱۹.۳ میلیون بشکه در روز رساند.
در حالی که میزان واردات این منطقه همچنان بالاست اما در مقایسه با میانگین ۲۰.۲ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته پایین به شمار می‌رود.
این آمار در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌ها از کندی رشد تولید و سفارش‌های صادرات در قطب اقتصادی اصلی آسیا پیرامون چین، ژاپن و کره جنوبی حکایت دارد که ناشی از تشدید اختلافات تجاری با آمریکا بوده است.
یک محقق باسابقه در موسسه اقتصاد انرژی کره به رویترز گفت: دو تا سه ماه طول خواهد کشید تا نشانه‌های ضعیف شدن تقاضا برای نفت مشاهده شود. با توجه به اختلافات تجاری و رشد قیمت‌های نفت، آمار کندی رشد تقاضا را در نیمه دوم امسال نشان می‌دهد. وی در ادامه افزود: تشدید اختلافات تجاری میان چین و آمریکا، رشد اقتصادی جهانی را آهسته خواهد کرد.
چین که بزرگترین اقتصاد جهان و بزرگترین واردکننده نفت جهان است مورد توجه ویژه ای قرار دارد. به گفته ژانگ جیان، تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره انرژی "جی ال سی"، ادامه جنگ تجاری، جو منفی بازار و فلج شدن بخش تولید به رشد کمتر مصرف نفت در چین منجر خواهد شد.
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تعرفه‌های متعددی را برای واردات از جمله واردات کالاهای چینی و هندی و همچنین متحدان سیاسی واشنگتن نظیر کره جنوبی، اتحادیه اروپا و کانادا معرفی کرده و تهدید کرده است تعرفه‌های بیشتری وضع خواهد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، چهار ابرنفتکش تحت چارتر شرکت BP بیش از دو ماه است که در ساحل شرق چین سرگردان هستند و قادر نیستند محموله نفت خود را تخلیه کنند که علامت دیگری از کندی تقاضا است.
کد مطلب: 89755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *