۰
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۱

توییت وزیر خارجه امارات درباره یمن

توئیت 'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجه امارات مبنی بر توقف عملیات نظامی در بندر 'الحدیده' در یمن، ضمن رسوا کردن دستگاه تبلیغاتی ائتلاف خود خوانده در مورد پیروزی های ادعایی، این واقعیت را تایید کرد که 'دست های ائتلاف در یمن به نشانه تسلیم بالا رفته است'.
توئیت 'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجه امارات مبنی بر توقف عملیات نظامی در بندر 'الحدیده' در یمن، ضمن رسوا کردن دستگاه تبلیغاتی ائتلاف خود خوانده در مورد پیروزی های ادعایی، این واقعیت را تایید کرد که 'دست های ائتلاف در یمن به نشانه تسلیم بالا رفته است'.
وی در توئیتی که یکشنبه گذشته به زبان انگلیسی منتشر شد، ادعا کرد که این اقدام از یک سو در راستای تسهیل ماموریت 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای تسلیم شدن بی قید و شرط بندر الحدیده از سوی 'جنبش انصارالله' صورت می گیرد و از سوی دیگر از تحمیل کشته، زخمی و فشار بیشتر بر مردم یمن جلوگیری می کند.

** اشک تمساح برای مردم یمن
وزیر اماراتی در حالی از توقف عملیات نظامی برای کمک رسانی به مردم یمن سخن گفته است که این مردم طی سه سال گذشته آماج بیرحمانه ترین حملات نظامی ائتلاف خود خوانده سعودیها و اماراتیها با هدف نابود ساختن زیرساخت های این کشور بوده اند. نیروهای ائتلاف در این تهاجم وحشیانه حتی به مراکز درمانی، آموزشی و مراسم ختم و عروسی هم رحم نکرده اند.
ساعاتی پس از بیانیه قرقاش، جنگنده های سعودی در حمله به مناطق مسکونی در شهرهای 'زبید' و 'التحیتا' از جمله یک مدرسه و یک رستوران را هدف قرار دادند که در اثر آن دستکم سه غیر نظامی جان خود را از دست دادند.
حملات نظامی ائتلاف خودخوانده طی سه سال و چند ماه گذشته موجب مرگ بیش از سی هزار غیر نظامی یمنی شده که 8 هزار نفر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند. علاوه بر آن محاصره مردم این کشور باعث شیوع انواع بیماریها از جمله 'وبا' در این کشور شده است .
در حالی که حملات همه جانبه و محاصره یمن ادامه دارد، سازمان‌های امدادی بین‌المللی و نهادهای وابسته به سازمان ملل بارها درباره هدف قرار گرفتن غیرنظامیان و وضعیت ناگوار انسانی در یمن ناشی از قحطی، گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار هشدار داده‌اند.
سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای که دیروز (دوشنبه) منتشر کرد، گزارش داد: وضعیت بهداشتی شهر الحدیده از نقاط دیگر یمن وخیم تر شده و این منطقه هم اکنون بالاترین آمار ابتلا به وبا و سوء تغذیه را در این کشور دارد.
سازمان بهداشت جهانی در این بیانیه گفت که کارکنان این سازمان در بیمارستان های 'الثوره' و 'العلفی' در شهر الحدیده حضور دارند تا به مجروحان و بیماران یمنی خدمات رسانی کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است: در حالی که سیاستمداران در محافل بین المللی در مورد سرنوشت یمن بحث می کنند، سرعت وخامت اوضاع در این کشور فقیر بسیار سریع است.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، مادران، کودکان و بیماران یمنی از امراض مزمن رنج می برند و وضعیت بهداشتی و درمانی این کشور بسیار ضعیف است و هرگونه وخامت اوضاع باعث از بین رفتن توان موجود می شود.
روزنامه انگلیسی «گاردین» هم چند ماه پیش نوشت: نابودی زیرساخت‌ های یمن توسط بمب افکن های سعودی، بدان معنا است که 14.5 میلیون نفر از جمعیت این کشور که 8 میلیون تن از آنها کودکان هستند، به آب بهداشتی دسترسی ندارند و انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به بیماری وبا در این کشور تا پایان سال جاری میلادی به 600 هزار نفر برسد.
برای درک وخامت اوضاع کودکان در یمن، کافی است به گزارش اخیر سازمان ملل توجه کنیم . در این گزارش آمده است که در هر 10 دقیقه، یک کودک به دلیل سوء تغذیه و بیماری در یمن جان می دهد و از هر 10 کودک، هشت تن از آنها دچار سوء تغذیه هستند.
گرچه بر اساس این گزارش 1400 کودک در جریان بمبارانها کشته و 2140 کودک نیز زخمی شده اند، اما نکته مهم این است که 2.2 میلیون کودک یمنی ، دچار سوء تغذیه هستند. به عبارت دیگر، فقط بمبارانهای ارتش رژیم سعودی ، جان کودکان یمنی را تهدید نمی کند، بلکه حتی بیش از آن، کمبود مواد غذایی و دارو باعث مرگ این کودکان بی گناه می شود.
همچنین صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در بیانیه ای، اعلام کرد که بیش از 400 هزار کودک یمنی به دلیل سوء تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه هستند.
همچنین دو میلیون کودک نیز از سوء تغذیه شدید رنج می برند و دو میلیون کودک از تحصیل محروم و نزدیک به یک میلیون کودک یمنی هم در مناطق مختلف این کشور آواره شده اند.
سازمان ملل متحد و برنامه جهانی غذا گزارش داده اند که در حال حاضر، حدود 60 درصد از جمعیت یمن از گرسنگی رنج می برند و از ماه ژوئن سال 2016 تاکنون به دلیل وضعیت فاجعه بار غذایی، حدود 17 میلیون یمنی با وضعیت اورژانسی و بحران مواجه هستند.
این گزارش با استناد به تحلیل 69 کارشناس یمنی و سازمان ملل متحد و «یونیسف» و دیگر نهادهای غیردولتی، اضافه کرد: حدود 10 میلیون و 200 هزار یمنی در مرحله سوم یا مرحله بحرانی و بیش از شش میلیون و 800 هزار نفر دیگر در مرحله چهارم یعنی مرحله اورژانسی قرار دارند.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر از مجموع 22 استان یمن، 20 استان این کشور از گرسنگی و قحطی رنج می برند. استان های 'لحج' ،' تعز' ، 'ابین' ، 'صعده ، 'حجه' ، 'حدید'ه و 'شبوه' که در اختیار انصارالله هستند،به دلیل محاصره، در وضعیت اضطراری قرار دارند.
مفهوم این شرایط آن است که رژیم سعودی که در جنگ رو در رو با ارتش و کمیته های مردمی یمنی در مانده شده، ناجوانمرادنه مرتکب قتل عام مردمی می شود که در منطقه تحت کنترل ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار دارد.
بنابر این وزیر اماراتی اگر به فکر مردم یمن بود، باید زودتر از این به اقدام تجاوزکارانه خود به این کشور پایان می داد تا مردم متحمل این همه درد و رنج نشوند.

** تحولات میدانی
بندر الحدیده که به عروس دریای سرخ معروف است، در 226 کیلومتری شهر 'صنعا' پایتخت یمن قرار دارد . الحدیده دومین بندر تجاری بزرگ این کشور پس از عدن محسوب می شود و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و همچنین نزدیکی به معابر بین المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است . این بندر شریان حیاتی بیش از هشت میلیون یمنی در استان های الحدیده، تعز، صعده و صنعا است.
ائتلاف سعودی با شروع عملیات موسوم به 'پیروزی طلایی' از 23 خرداد تاکنون به دنبال آن بود تا انصارالله را در این شهر شکست دهد و سپس به سمت صنعا (پایتخت ) حرکت کند.
امارات با تجهیز 12 تیپ از نیروهای ائتلاف، عملیات اشغال الحدیده را آغاز کرد . این رژیم وعده داد که کار بر زمین مانده 'محمد بن سلمان' در خلال سه و نیم سال را یک ماهه به انجام برساند .
امارات در عملیات الحدیده از حمایت های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا هم بهره برد، اما نه تنها نتیجه نداشت که یکی از فرماندهان شرکت آمریکایی 'بلک واتر' که به عنوان فرمانده میدانی برای امارات در یمن می جنگید، به اسارت ارتش و کمیته های مردمی این کشور درآمد.
منابع یمنی نوشتند که فرد به اسارت در آمده یک شخصیت نزدیک به 'محمد بن زاید' ولعیهد امارات است و دستگیری وی می تواند تغییرات راهبردی را به سود یمنی ها رقم بزند.
همزمان با نبرد نظامی، بین دو طرف نبرد رسانه‌ای شدیدی نیز در گرفت. ائتلاف سعودی سعی داشت، پایان جنگ را زودتر از دنیای واقعی و میدان نبرد اعلام کند و انصارالله نیز در این میان بیکار ننشسته و با ابزارهای مختلف به مصاف این جنگ رسانه‌ای رفت و ثابت کرد که بر خلاف ادعای مطرح شده، ائتلاف به اهداف خود در این کشور دست نیافته است .
ائتلاف خود خوانده به تبلیغات وسیع رسانه ای خود از دو هفته پیش از تصرف کامل فرودگاه الحدیده خبر دادند، هر چند هیچ وقت تصویر زنده ای از این به اصطلاح غنیمت خود منتشر نکردند، چرا که این ادعا از پایه بی اساس بود.
'ابراهیم العبیدی' از رهبران جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با شبکه 'العالم' اخبار منتشر شده در رسانه‌های سعودی و اماراتی مبنی بر سیطره نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن بر فرودگاه الحدیده را «دروغ» خواند.
العبیدی گفت: نبرد الحدیده یک جنگ فرسایشی است و برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد یافت. نبرد الحدیده نبرد و جنگ آمریکا و انگلیس با یمن است و ممکن نیست کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به یمن به تنهایی بتوانند چنین جنگی را مدیریت کنند.
این رهبر جنبش انصارالله یمن همچنین تاکید کرد: آمریکا چراغ سبز حمله به الحدیده را صادر کرد، ولی مدعی است که چنین اجازه‌ای نداده است.
اما این روزها بیش از هر چیز امارات به فکر نجات نیروهایی از 'تحالف' است که حداقل از سه ناحیه در محاصره نیروهای یمنی قرارگرفته اند و هیچ راه نجاتی جز تغذیه از طریق امدادهای هوایی روزانه آمریکائی ها ندارند. بدیهی است بهانه کردن مذاکرات گریفیتس تنها و تنها راه برون رفت احتمالا آبرومندانه از باتلاق یمن باشد .

** تحقیر منصور هادی
اعلام توقف عملیات در الحدیده توسط قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات یک پیام دیگر داشت و آن تحقیر 'عبدربه منصور هادی ' رییس جمهوری فراری یمن بود. ائتلاف که جنگ در یمن را به بهانه حمایت از او آغاز کرده بود، اکنون با این اقدام نشان داد که منصور هادی هیچ جایگاه سیاسی در حال و آینده یمن ندارد.
با وجود اختلافات تاریخی امارات با هادی، در جریان حمله به الحدیده رییس جمهوری مستعفی یمن به عدن منتقل و ادعا شد، وی جهت هماهنگی های اساسی در عملیات در این منطقه حاضر شده است.
علاوه بر آن یک روز قبل از اعلام وزیر اماراتی، منصور هادی در دیدار با گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، برخی پیشنهادهای وی برای صلح را نپذیرفت .
منابع آگاه نزدیک به هادی اعلام کردند که وی در دفتر کوچکی در 'معاشیق' با گریفیتس برای دقایقی دیدار کرد و در این مدت، فرستاده ویژه سازمان ملل چند پیشنهاد صلح بویژه برای توقف درگیری‌ها در الحدیده ارائه کرد، اما هادی توقف درگیری‌های نظامی در ساحل غربی را رد کرد و بر تداوم این درگیری‌ها در سایه فشارهای ائتلاف سعودی و امارات تاکید کرد و گفت که تنها راه توقف حمله به الحدیده، عقب‌نشینی انصارالله از این شهر و تحویل آن به نیروهای وی، جنوبی‌ها و 'طارق صالح' پسر 'علی عبدالله صالح' است.
به نوشته پایگاه خبری یمنی 'متابعات'، به گفته این منابع، گریفیتس با نارضایتی از واکنش هادی کاخ معاشیق را ترک و سپس تاکید کرد که موضع انصارالله در قبال پیشنهادهای او موضعی مثبت بوده و با پیشنهاد نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیدة موافقت کرده‌اند، اما هادی می‌گوید که درگیری‌ها ادامه خواهد یافت.
این مواضع رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن در حالی بود که یک روز بعد از آن قرقاش در پیام توئیتی بدون توجه به نظرات او، از توقف درگیری ها خبر داد.
'توکل کرمان' فعال سیاسی یمنی و برنده جایزه 'صلح نوبل' در واکنش به نادیده گرفتن منصور هادی در تحولات اخیر، در توئیتی نوشت: منصور کجای تحولات یمن قرار دارد.
کد مطلب: 89785
برچسب ها: یمن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *