۰
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲

میوه‌های لوکس در بازار بندرعباس

قیمت محصولات کشاورزی در هرمزگان از افزایش قیمت کالاها بی‌نصیب نمانده و قیمت‌ها به حدی رسیده که بعضی از محصولات کشاورزی به‌صورت کالای لوکس درآمده و همه افراد جامعه توانایی خرید این محصولات را نداشته و مختص قشر خاصی از جامعه شده است.
قیمت محصولات کشاورزی در هرمزگان از افزایش قیمت کالاها بی‌نصیب نمانده و قیمت‌ها به حدی رسیده که بعضی از محصولات کشاورزی به‌صورت کالای لوکس درآمده و همه افراد جامعه توانایی خرید این محصولات را نداشته و مختص قشر خاصی از جامعه شده است.
متغیرهای بخش‌های مختلف اقتصاد و ازجمله آن‌ها افزایش شاخص قیمت محصولات کشاورزی دلیل روشنی از بی‌ثباتی اقتصادی و نوسان‌های موجود در قیمت‌هاست. 
یکی از مشکلات موجود در زمینهٔ کشاورزی در سطح ملی این است که کشاورزان بدون اطلاع از تصمیمات یکدیگر و فقط بر اساس قیمت محصول در بازار اقدام به زراعت می‌کنند.
بر این اساس اگر در سالی قیمت محصولی بالا باشد کشاورزان امیدوار خواهند بود که در سال بعد نیز قیمت محصول بالا باشد، بنابراین تصمیم می‌گیرند محصول بیشتری تولید کنند غافل از اینکه سایر کشاورزان نیز همین تصمیم را عملی کرده‌اند در نتیجه باعث افزایش عرضه محصول می‌شود و قیمت آن محصول پایین می‌آید و هزینه برداشت محصول را نیز پوشش نمی‌دهد و بدین شکل کشاورز بدهکار و ورشکسته می‌شود.
اگر قیمت محصولی نیز پایین باشد هیچ کشاورزی اقدام به تولید آن محصول نمی‌کند و به دلیل عرضه کم آن محصول کمیاب و قیمت آن در سال بعد چندین برابر می‌شود. با این توصیف باید گفت در سطح ملی، مدیریت کشت یا مدیریت تولید واحدی در جهت تنظیم بازار برای حفظ قیمت و مقدار محصولات کشاورزی وجود ندارد درحالی‌که نیاز است یک مدیریت واحد در سطح ملی ایجاد شود تا مقدار تولید و قیمت را به تعادل برساند چراکه در وضعیت تعادل نه کمبود محصولی وجود دارد و نه افزایش قیمتی اتفاق می‌افتد.
جهت مشاهده وضعیت بازار میوه و تره‌بار خبرنگار ایسنا به تعدادی از مراکز فروش میوه و تره‌بار مراجعه و با صاحبان این مشاغل به گفت‌وگو پرداخت و در ادامه این گفت‌وگو را بخوانید:
زاهدی، یکی فروشندگان تره‌بار در این خصوص اظهار کرد: واقعاً قیمت بعضی از میوه‌ها بالاست و ما هیچ نقشی در این افزایش قیمت نداریم ضمن اینکه دلالان یا واسطه‌ها نیز در این زمینه نمی‌توانند بیش از 2000 تومان قیمت را بالا ببرند حال اگر قیمت‌ها زیاد است علت این است از کشاورز با قیمت بالا خریداری می‌شود.
وی افزود: چون اغلب محصولات کشاورزی یک‌بار در سال تولید می‌شوند به این جهت در موقع برداشت قیمت آن در همان منطقه پایین می‌آید بنابراین کشاورزان محصولات خود را در استان‌هایی که عرضه آن محصول کم است وارد بازار می‌کنند، روی این اصل مثلاً کشاورزان شمال کشور محصولات خود را به جنوب می‌فرستند، بر همین اساس قیمت محصولات کشاورزی که از سایر استان‌ها می‌آید نسبتاً زیاد است.
دهقانی، یکی دیگر از فروشندگان میوه و تره‌بار در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: محصولات کشاورزی در محل تولید به ‌واسطه‌ها فروخته می‌شود و تا زمانی که به دست ما می‌رسد چندین واسطه قرار دارد ضمن اینکه هزینه حمل‌ونقل و تخلیه و بارگیری نیز دارد به همین علت قیمت‌ها بالا می‌رود.
باقر زاده، مدیرکل جهاد کشاورزی استان هرمزگان در خصوص علت افزایش قیمت نوبرانه‌های موجود در بازار بندرعباس عنوان کرد: محصولات بهاره که در فصل تابستان عرضه می‌شود تولید استان هرمزگان نیست و از استان‌های دیگر با هزینه حمل‌ونقل وارد بندرعباس می‌شود و این محصولات از طریق حمل‌ونقل معمولی و بدون سردخانه حمل می‌شود که باعث افزایش مقدار خرابی این محصولات می‌شود؛ ضمن اینکه رفتار مردم هم تأثیر دارد مثلاً مردم عادت دارند میوه‌ها را جدا کنند به‌علاوه اینکه جو روانی بازار هم باعث افزایش قیمت‌ها شده و نیاز هست قیمت‌ها کنترل شود تا بیش‌ازحد مجاز بالا نرود.
کد مطلب: 90094
برچسب ها: هرمزگان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *