۰
سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۳

آخرین وضعیت ارز مورد نیاز حجاج

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ارز مورد نیاز حجاج با وجوهی که خود زائرین در اسفند ماه در هنگام ثبت نام پرداخت کرده‌اند، طبق نرخ روز بانک مرکزی خریداری شده است و ھیچ منتی هم بر زائران عزیز نیست.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ارز مورد نیاز حجاج با وجوهی که خود زائرین در اسفند ماه در هنگام ثبت نام پرداخت کرده‌اند، طبق نرخ روز بانک مرکزی خریداری شده است و ھیچ منتی هم بر زائران عزیز نیست.
به گزارش تسنیم، حمید محمدی در همایش حجاج، سرمایه صلی سازمان حج و زیارت را زائرین دانست و اظهار کرد: وجود زائرین عزیز هویت و فلسفه وجودی سازمان حج و زیارت است. وی، حج را کنگره بزرگ اسلام و یک حرکت عظیم و بی نظیر در دنیا و جهان اسلام خواند و گفت: ما فضای حج را ھمانند سال گذشته در شرایطی برقرار می کنیم که رابطه دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان وجود ندارد، اما موضوع حج به لحاظ اهمیت بسیار زیادش، از روابط دو جانبه کاملا جدا تلقی شده است و بر همین اساس پیش می‌رود.
وی افزود: با اینکه فقدان روابط دوجانبه محدودیتهای زیادی را ایجاد کرده و بر سختی کار بسیار افزوده است، اما خدمتگزاران شما در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رھبری و تمامی خادمین حجاج از جمله مدیران مجموعه ها، مدیران کاروانهاو همکاران آنها در هر رده ای همه سعی و تلاش خود را بکار بسته اند تا زائرین با آسودگی و در کمال آرامش از برکات این سفر معنوی بهرمند شوند و اعمال حج خود را به بهترین نحو ممکن انجام دھند.
رییس سازمان حج و زیارت، فرآیند عملیات حج را بسیار پیچیده و سخت برشمرد و توضیح داد: بعد از حج سال گذشته حدود 25 کارگروه از کارشناسان خبره در مورد واکاوی و آسیب شناسی حج تشکیل شد و هدف از این کارگروه‌ها ، مرتفع گرداندن مشکلات برای سالهای بعد بود.
محمدی به موضوع اسکان نیز اشاره کرد و افزود: اسکان زائرین در مدینه منوره با توجه به تخریب بخشی از ھتلھای این شهر و عدم جایگزینی ھتلھای جدید، نسبت به ھتلھای مکه کیفیت پایین تری دارد .
وی طول اسکان در مدینه را ناشی از محدودیت تعداد هتل مناسب حداکثر 6 روز دانست و گفت: دست اندرکاران سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را برای رفاه و آسایش زایران انجام داده اند؛ البته برخی مشکلات موجود در مدینه برای زایران همه کشورها وجود دارد که امیدواریم این دغدغه ها هم با سعه صدر زائران به خوبی پایان یابد.
رییس سازمان حج و زیارت در خصوص تغذیه زائرین نیز اظهار کرد: تغذیه زائرین کشورمان در هتل‌ها پخت نمی‌شود بلکه این فرآیند در آشپزخانه‌های متمرکز و توسط آشپزھای مجرب ، زیر نظر کارشناسان بهداشت و با موادی مرغوب و تجهیزات مدرن و با توجه جدی به اصول بهداشتی و سلامت انجام می گیرد.
محمدی در خصوص موضوعات پزشکی و درمانگاھھای زائرین اظهار کرد: درمانگاه‌های تخصصی در مدینه ‌و مکه ایجاد کرده ایم که زائرین می توانند برای معالجه به آنھا مراجعه کنند؛ البته لازم است زائران اصول بھداشتی و مسائلی که باعث بیماری نشدن آنها می شود را مورد توجه قرار دهند و به پیشگیری قبل از درمان بپردازند.
وی به خدمات درمانی ‌در‌ مشاعر مقدس اشاره کرد و افزود: طبق توافقنامه صورت گرفته با طرف سعودی، حجاج ما می توانند از خدمات پزشکی عربستان در منا و عرفات استفاده کنند.
رییس سازمان حج و زیارت در همین رابطه تاکید کرد: طبق توافقات انجام شده با مسئولین سعودی حجاجی که در عرفات و منا به پزشک نیاز دارند، می توانند به نزدیکترین درمانگاھھای سعودی که در منطقه ایران قرار دارد، مراجعه کنند.
محمدی با تاکید بر اهمیت اصل امنیت و سلامت حجاج گفت: لازم است حجاج محترم به تمامی نکات و مواردی که مدیران کاروانها اعلام کرده اند توجه جدی داشته باشند؛ در همین رابطه توجه به قوانین و مقررات کشور میزبان نیز بسیار مهم است.
وی در خصوص اسکان در مشاعر مقدس در ایام تشریق تصریح کرد: با توجه به گرمی ھوا در موسم حج که گرمترین زمان سال در عربستان است، اقدامات بسیار خوبی در عرفات شده است، کسانی که سالهای قبل مشرف شده‌اند می‌توانند این تفاوت بسیار برجسته را تبیین کنند؛ در عرفات چادرهای سنتی و کوچک و کوتاه به خیمه‌های بسیار بزرگ و مرتفع و دارای کولرهای گازی تبدیل شده است، اما با این وجود محدودیتهایی مثل تنگی و مضیقه جا وجود دارد که حجاج محترم باید زائرین با سعه صدر و کمی حوصله این کاستی‌ها را تحمل کنند.
وی با اشاره به محدودیت وسعت منا و مضیقه جای استراحت حجاج در خیمه های منا، گفت: ممکن است عده ای بگویند در این شرایط که محدودیت و مشکل جا هست، تعداد کمتری به حج ببریم. باید توجه داشت اگر سازمان بتواند سالی یکصد هزار نفر را هم به حج اعزام کند، تشرف یک میلیون و 350 هزار نفری که از 12 سال پیش در نوبت و انتظار تشرف هستند تا 14 سال دیگر بطول خواهد کشید.اگر تعداد کمتری مثلا 50 هزار نفر
شوند، زمان انتظار به 28 سال افزایش خواهد یافت و ممکن است حج تمتع ، قسمت عزیزانی که سالیان متمادی در انتظار هستند، نشود.
وی با اشاره به روحیه همکاری و تعاون مردم خوب ایران گفت: یقینا همه حجاج حاضر هستند یکی دو شب سختی و مضیقه جا را تحمل کنند اما زمینه را برای تشرف زودتر هم وطنان چشم انتظارشان فراهم کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ھزینه اعزام زائرین که در این روزھا ھجمه ھایی علیه آن شده و عده ای بیان می کنند که چرا بایستی ھزینه زائرین با ارز 3900 تومانی تامین شود، گفت: ارز مورد نیاز زائرین با وجوهی که خود زائرین در اسفند ماه در هنگام ثبت نام پرداخت کرده اند، طبق نرخ روز بانک مرکزی خریداری شده است و ھیچ منتی هم بر زائران عزیز نیست.
کد مطلب: 90177
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *