۰
سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۵

تحریم نفتی ایران متحدان آمریکارا دردسر انداخت

اگر ژاپن نتواند از تحریم های آمریکا معافیت بگیرد، محموله هایی که در ماه سپتامبر بارگیری می شوند، آخرین محموله هایی خواهند بود که عازم ژاپن می شوند. در عین حال، کره جنوبی گفته که به دلیل مشکلات بیمه و اجاره تانکرها، برای بارگیری نفت ایران در ماه جولای با موانعی مواجه است. یک پالایشگاه تایوانی نیز در حال بررسی توقف خرید نفت از ایران است. شرکت توتال فرانسه نیز قصد دارد دارایی های نفتی و گازی خود در دریای شمال را به فروش برساند اما در این زمینه با مانعی به نام تحریم های آمریکا علیه ایران مواجه شده است.
اگر ژاپن نتواند از تحریم های آمریکا معافیت بگیرد، محموله هایی که در ماه سپتامبر بارگیری می شوند، آخرین محموله هایی خواهند بود که عازم ژاپن می شوند. در عین حال، کره جنوبی گفته که به دلیل مشکلات بیمه و اجاره تانکرها، برای بارگیری نفت ایران در ماه جولای با موانعی مواجه است. یک پالایشگاه تایوانی نیز در حال بررسی توقف خرید نفت از ایران است. شرکت توتال فرانسه نیز قصد دارد دارایی های نفتی و گازی خود در دریای شمال را به فروش برساند اما در این زمینه با مانعی به نام تحریم های آمریکا علیه ایران مواجه شده است.
به گزارش تسنيم، به نقل از بلومبرگ و به گفته منابع آگاه، حتی قبل از رسیدن ضرب الاجل ۴ نوامبر برای خریداران نفت ایران، ارسال محموله های نفتی این کشور به برخی از متحدان آمریکا با تهدید مواجه شده است. 
ریسک بروز اختلال در صادرات نفت ایران قبل از اوایل ماه نوامبر، نشان می دهد که پس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام، ابراز وفاداری دیپلماتیک به واشنگتن تا چه اندازه در حال تاثیرگذاری بر بازار نفت است. متحدان نزدیک آمریکا نظیر کره جنوبی و ژاپن اکنون با این سوال مواجه اند که چگونه می توان بدون به خطرانداختن صنعت انرژی و روابط دیرینه با ایران، به عنوان یک عرضه کننده مهم نفت، روابط حسنه با دولت آمریکا را تداوم بخشید.
کیم جائه کیونگ، تحلیلگر انستیتو کره انرژی اکونومیکس در این باره گفت: «ما در وضعیت پیچیده ای قرار داریم، زیرا ما هم باید به حرف آمریکا گوش کنیم و هم اینکه ایران یک عرضه کننده مهم نفت خام و میعانات است... این دولت ترامپ است که ما در حال تعامل با آن هستیم و این غیرقابل پیش بینی بودن (ترامپ) موجب نگرانی پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی در آسیا شده و آنها را وادار می سازد تا قبل از ضرب العجل تعیین شده به صورت داوطلبانه خرید نفت از ایران را کاهش دهند.»
بر اساس برآوردهای موسسه اف جی ای، ژاپن، سومین مشتری بزرگ نفت ایران در 6 ماهه نخست امسال 140 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده که 32 درصد بیشتر از سال 2015 است. کره جنوبی خرید نفت از ایران را در این بازه زمانی 30 درصد کاهش داده و به 81 هزار بشکه در روز رسانده است. تایوان هم خرید نفت خود از ایران را که 3 سال پیش صفر بود به 11 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

تصمیم چین و هند در مورد تحریم های آمریکا، که در طی 3 ماه گذشته مجموعا روزانه حدود 1.4 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده اند، احتمالا تاثیر بزرگتری بر بازار جهانی نفت خواهد گذاشت.
چین که در حال حاضر درگیسر یک جنگ تجاری با آمریکاست، هنوز هیچ اعلام موضع علنی ای در مورد تبعیت یا عدم تبعیت از تحریم های آمریکا علیه ایران نکرده است. هند تاکنون سیگنال های متفاوتی ارسال کرده است. هرچند دهلی نو گفته که قصد دارد از دولت آمریکا بابت تحریم های ایران معافیت بگیرد و به دنبال استفاده از روش های جایگزین برای پرداخت پول نفت ایران است، اما دولت هند در عین حال از پالایشگاه های این کشور خواسته تا خود را برای هر سناریویی از جمله به صفر رساندن خرید نفت از ایران آماده کنند.
دردسر تحریم ایران برای توتال
به گزارش رویترز، 4 منبع بانکی و صنعتی گفتند، شرکت توتال فرانسه قصد دارد یک سوم از سهام خود در میدان گازی لاگان تورمور را به همراه دیگر دارایی های نفتی و گازی خود در دریای شمال، متعلق به انگلیس، به فروش برساند. ارزش این دارایی ها به 1.5 میلیارد دلار می رسد.
به گفته منابع آگاه، این خروج سرمایه شامل فروش سهام تعدادی از میادین کوچکتر خواهد بود که توتال در سال 2017 در قراردادای 4.95 میلیارد دلاری از بخش نفت و گاز شرکت ای پی مولر-مرسک خریده بود. این قرارداد در ماه مارس تکمیل شده بود.
این میادین عبارتند از: میدان گلدن ایگل که 32 درصد سهام آن متعلق به توتال است، میدان دومبارتون (30 درصد)، میدان بروس (43 درصد) و میدان کیت (25 درصد).
اما به نظر می رسد تلاش توتال برای فروش سهام خود در میادین بروس و کیت با پیچیدگی هایی مواجه خواهد بود.
شرکت انگلیسی سریکا انرژی، که سال گذشته توافق کرده بود سهام شرکت توتال در میادین بروس، کیت و میدان رام در مجاورت این میادین را خریداری نماید، به دنبال گرفتن معافیت از دولت آمریکاست تا بتواند در میدان رام که 50 درصد از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است فعالیت نماید. این در حالی است که واشنگتن خود را برای وضع تحریم های جدید علیه ایران آماده می کند.
به گفته منابع آگاه، در صورتی که شرکت سریکا انرژی نتواند از دولت آمریکا معافیت لازم را کسب کند و فعالیت در میدان رام تعطیل شود، میادین بروس و کیت ارزش چندانی نخواهند داشت.
توقف خرید یک پالایشگاه چینی از آمریکا و واردات از ایران
به گزارش ایسنا؛ پالایشگاه چینی مستقل "گروه پتروشیمی دانگ مینگ" خرید نفت از آمریکا را متوقف کرد و اکنون به ایران به عنوان یکی از منابع تامین نفت خود روی آورده است.
به گزارش اویل پرایس، یک منبع آگاه در این پالایشگاه گفت: پکن قصد دارد روی واردات نفت خام آمریکا تعرفه وضع کرده و نفت غرب آفریقا و خاورمیانه از جمله ایران را جایگزین نفت آمریکا کند.
چین پیش از این اعلام کرده بود که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد و به نظر می‌رسد تنها کشوری است که در موقعیت انجام چنین کاری قرار دارد.
صادرات نفت آمریکا به چین در ابتدای ماه میلادی جاری به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید، اما اکنون پکن قصد دارد با هدف تلافی جدیدترین دور تعرفه‌های آمریکا روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار، یک تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات نفت آمریکا وضع کند.
اقدامات تلافی‌جویانه چین روی ۵۴۵ کالای آمریکایی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار آغاز شده، اما رویترز اعلام کرده که تعرفه روی واردات نفت آمریکا بعدا اعلام خواهد شد. تحلیلگران انرژی بر این باورند که تعرفه‌های نفتی کم و بیش قطعی به نظر می‌رسند و اکنون انتظار دارند که جریان واردات نفت به آسیا تغییر کند.
با روی آوردن چین به ایران، جریان صادرات نفت آمریکا ممکن است به سوی واردکنندگان بزرگ منطقه آسیا از جمله کره جنوبی تغییر کند.
به گفته یک تحلیلگر موسسه اقتصاد انرژی کره، اگر چین با اعمال تعرفه روی نفت آمریکا تلافی کند، شرایط خرید نفت آمریکا برای کره جنوبی بهبود پیدا خواهد کرد، زیرا آمریکا به بازاری برای فروش نفت خود نیاز دارد. این کشور سومین خریدار بزرگ نفت ایران در آسیا بوده و به طور میانگین از مارس سال میلادی جاری حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز وارد کرده است.
کد مطلب: 90180
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *