۰
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۱

شکایت رسمی از صدا و سیما

وکیل انجمن حمایت از حقوق کودکان با تاکید بر حفظ آبرو و حیثیت افراد به عنوان حفظ حریم خصوصی آنان، گفت: انجمن حمایت از حقوق کودکان به دنبال نمایش اعترافات دختری ۱۷ ساله از صدا و سیما اعتراض کتبی خود را به شورای نظارت بر صدا و سیما تقدیم کرده و در صدد است از طریق دادسرای رسانه‌ پیگیری‌های قضایی را انجام دهد.
وکیل انجمن حمایت از حقوق کودکان با تاکید بر حفظ آبرو و حیثیت افراد به عنوان حفظ حریم خصوصی آنان، گفت: انجمن حمایت از حقوق کودکان به دنبال نمایش اعترافات دختری ۱۷ ساله از صدا و سیما اعتراض کتبی خود را به شورای نظارت بر صدا و سیما تقدیم کرده و در صدد است از طریق دادسرای رسانه‌ پیگیری‌های قضایی را انجام دهد.
سارا باقری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اصل ۳۷ قانون اساسی که ناظر بر اصل برائت است بر این نکته اشاره دارد که جرم افراد باید در دادگاه صالح ثابت شود، افزود: علاوه بر این یکی از مهمترین حقوق و بلکه اولین حقی که مصاحبه شونده باید از آن برخوردار باشد، حق آزادی در شرکت کردن یا شرکت نکردن در مصاحبه است.
وی با بیان اینکه ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر به حق آزادی عقیده اختصاص دارد و از یک نظر دارای جنبه سلبی است اظهار کرد: این ماده به این معنا است که نمی‌توان فرد را به گفتن مطالبی که خود تمایل به بیان آنها ندارد وادار ساخت بنابراین کسانی که قصد مصاحبه با افراد مورد نظر را دارند نباید آنها را به اجبار یا به اکراه به انجام مصاحبه وادار کنند.
وکیل انجمن حمایت از حقوق کودکان تصریح کرد: به ویژه در موضوعاتی که با کودکان سر و کار دارد، خبرنگاران نباید با کودکان زیر ۱۸ سال مصاحبه کنند مگر آنکه در حضور یا با اجازه یکی از والدین یا فرد بزرگسالی که مسئول نگهداری کودک است این مصاحبه انجام شود.
باقری با بیان اینکه ماده ۵۱ طرح حمایت از حریم خصوصی نیز مصاحبه و تهیه فیلم کودکان را مد نظر قرار داده است، گفت: در این ماده اعلام شده است که فیلمبرداری یا تصویربرداری رسانه‌های همگانی از افراد زیر ۱۸ سال و انتشار یا پخش آنها بدون اجازه ولی یا قیم آنها ممنوع است و حتما باید با رضایت اولیاء و سرپرستان آنها صورت گیرد.
وی افزود: اغلب این اطفال از آثاری که انجام مصاحبه و پخش صدا و تصویر آنان در رسانه‌های عمومی به دنبال دارد، آگاهی ندارند و بنابراین رضایت این افراد از انجام مصاحبه کالعدم تلقی می‌شود. در فرضی که رضایت دختر نوجوان و ولی وی را بپذیریم باز هم چنین مصاحبه‌هایی باعث هتک حیثیت و آبروی اشخاص می‌شود که تبعات اجتماعی منفی به دنبال دارد.
 وکیل انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به اینکه ماده ۹ منشور حقوق شهروندی نیز به مصون بودن حیثیت و اعتبار افراد در مقابل رسانه‌ها اشاره دارد اظهار کرد: حفظ آبرو و حیثیت افراد جزء حریم خصوصی آنان است که خبرنگاران و گزارشگران در زمان تهیه مصاحبه باید مد نظر قرار دهند و از هر گونه نقض حریم خصوصی مصاحبه شوندگان پرهیز کنند. از سوی دیگر انجمن اعتراض کتبی خود را به شورای نظارت بر صدا و سیما تقدیم کرده و در صدد است از طریق دادسرای رسانه نیز پیگیری‌های قضایی را انجام دهد.
هادی شریعتی، نائب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خوشبختانه رویکرد شورای نظارت بر صدا و سیما نسبت به طرح شکایت مثبت ارزیابی می‌شود و این گامی مثبت و البته امیدبخش در راستای ارزشمندی، حفظ و پاسداشت حقوق کودکان و کرامت انسانی است.
این فعال حقوق کودکان با بیان اینکه اصولا رویکردهای تهدیدی صدا و سیما فضای جامعه را مضطرب و نگران می‌کند افزود: البته پیشتر نیز صدا و سیما در یکی از برنامه‌های مناسبتی در ارتباط با نحوه برخورد با کودکان ناشایست عمل کرده بود. در واقع این سازمان در آخرین اقدام خود با پخش چنین مصاحبه‌ای اصول فقهی و حقوقی را که در قانون اساسی و به ویژه در اصل سی و هفتم و سی و نهم به صراحت ذکر شده، نادیده گرفته است.
این حقوق دان اظهار کرد: حتی در صورت فرض وقوع جرم نیز رسیدگی و دادرسی به عنوان اتهام افراد زیر ۱۸ سال دارای حساسیت‌های قانونی خاصی است و ورود صدا و سیما به مباحث دادرسی کودکان و نوجوانان به این صورت هیچ گونه توجیه قانونی ندارد.
کد مطلب: 90276
برچسب ها: صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *