کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گورخوابی در زابل تکذیب شد

21 تير 1397 ساعت 17:44

گورخوابی به عنوان پدیده ای منفی در جامعه وقتی با چاشنی شایعه پا به فضای مجازی گذاشت سبب ترسیم چهره ای کدر از زابل و رنجش مردم شد اما با وجود تکذیب مکرر مسئولان؛ برخی کاربران شبکه های اجتماعی همچنان بر وجود این پدیده پافشاری می کنند.


گورخوابی به عنوان پدیده ای منفی در جامعه وقتی با چاشنی شایعه پا به فضای مجازی گذاشت سبب ترسیم چهره ای کدر از زابل و رنجش مردم شد اما با وجود تکذیب مکرر مسئولان؛ برخی کاربران شبکه های اجتماعی همچنان بر وجود این پدیده پافشاری می کنند.
به گزارش ایرنا، چند روزی است که با پخش فیلم کوتاهی از فرد گور خواب در زابل این موضوع در شبکه های اجتماعی دامن زده شد در حالی که به گفته معاون استاندار و فرماندار شهرستان زابل، تنها یک نفر معتاد آن هم به رسم عادت گذشته در گور می خوابد و هیچ مورد دیگری وجود ندارد. 
با توجه به مشکلات مختلفی مانند خشکسالی، بی آبی و بیکاری حاکم بر مردم سیستان در شمال سیستان و بلوچستان پخش شایعاتی مانند وجود گورخواب، بیش از پیش چهره این منطقه را نامطلوب و چالشی نشان می دهد. 
بسیاری از مردم زابل که فیلم پخش شده به ادعای فرد گوینده مربوط به قبرستان این شهرستان را مشاهده کردند از وجود فردی به نام «اسماعیل فلاح» به عنوان گورخواب اظهار بی اطلاعی می کنند و چند نفری هم به خبرنگار ایرنا گفتند که این فرد برای مصرف موادمخدر داخل یکی از گورها می رود و در همان جا هم می خوابد. 
فرماندار زابل روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این رابطه گفت: بعد از اعلام وجود پدیده گورخوابی در شهریور سال 93 به قبرستان این شهرستان رفتیم که در آنجا با شماری گورخواب حدود 10 نفر مواجه شدیم که یکی از این افراد اسماعیل فلاح بود. 
هوشنگ ناظری افزود: فلاح بر اساس ادعایش 10 سال به این منطقه تبعید شده که در آن مقطع سه سال از پایان تبعیدش گذشته بود. 
وی ادامه داد: در آن مقطع (شهریور ماه 93) با حضور در قبرستان زابل مشاهد کردیم وی به همراه 2 نفر دیگر به نام های فاطمه احمدی و کریم دهبری در یک گور می خوابیدند. 
وی تصریح کرد: کریم دهبری را ترک دادیم و به یک استاد تراشکار سنگ های زینتی تبدیل شد و از آن حالت درآمد و فاطمه احمدی نیز با فرستاده شدن به مرکز ترک اعتیاد، ترک کرد. 
به گفته وی اسماعیل فلاح و کریم دهبری خوزستانی و فاطمه احمدی اهل افغانستان بودند که متاسفانه دهبری دچار بیماری کبدی شد که با وجود اعزام به شیراز برای درمان بیشتر فوت کرد و خبری از خانم احمدی نداریم. 
فرماندار زابل اظهار داشت: اسماعیل فلاح را 2 بار ترک داده ایم و چند بار نیز برایش بلیت تهیه کرده تا به شهر خودش بازگردد که هر بار در وسط راه پیاده شد و مجددا به زابل بازگشته و در نهایت الان در گور می خوابد. 
ناظری افزود: با وجودی که یک مرکز شبانه روزی با تمام امکانات از جمله غذای گرم، حمام و لباس در 100 متری وی در گورستان قرار دارد، این فرد بعد از گرفتن غذا از این مرکز مجددا شب در گور می خوابد. 
وی ادامه داد: بعد از جریان پخش فیلم اخیر در رابطه با گورخوابی اسماعیل فلاح، چهارشب قبل این فرد مجددا شناسایی و به مرکز ترک اعتیاد منتقل شد و دیگر نمی دانیم برای این فرد چه کاری انجام دهیم تا در گور نخوابد زیرا هر کاری که می کنیم این فرد برای خواب دوباره به گور بر می گردد. 
وی تاکید کرد: غیر از این فرد گورخواب دیگری در زابل نداریم قرار شد درباره این گورها هم فکری شود تا دیگر افرادی مانند وی نتوانند برای خواب از آنها استفاده کنند. 
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سه سال پیش پس از اعلام خبری مبنی بر وجود تعدادی گورخواب در زابل با تیمی به منطقه عزیمت کرده و در بررسی ها صحت موضوع تایید شد که متعاقب آن مجوز مرکز ترک اعتیاد برای جمع آوری این معتادان گورخواب صادر شد. 
محمدهادی مرعشی افزود: با راه اندازی این مرکز گورخواب ها به آن منتقل شدند و بچه هایی هم که در آنجا بودند نیز به مرکز ترک اعتیاد کودکان زاهدان انتقال یافتند. 
وی تصریح کرد: اوایل سال 96 نیز مجددا اعلام کردند پدیده گورخوابی در زابل وجود دارد که در قالب یک تیم به منطقه عزیمت کردیم اما موردی از گورخوابی مشاهده نشد و تنها یک معتاد کنار قبرستان می خوابیده که گور خواب محسوب نمی شد. 
سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان فیلم منتشر شده اخیر در فضای مجازی را ساختگی خواند و گفت: پدیده گورخوابی در زابل وجود ندارد.


کد مطلب: 90316

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/90316/گورخوابی-زابل-تکذیب

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir