۰
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵

کردهای سوریه از منبج رفتند

شامگاه یکشنبه آخرین گروه از شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) از شهر منبج خارج شده و به سمت شرق رودخانه فرات رفتند.
شامگاه یکشنبه آخرین گروه از شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) از شهر منبج خارج شده و به سمت شرق رودخانه فرات رفتند.
به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «رویترز» شورای نظامی منبج با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آخرین گروه از مستشاران نظامی یگان‌های مدافع خلق در تاریخ 15 جولای 2018 و بعد از اتمام مأموریت خود برای آموزش نیروهای ما، (از این شهر) تحت توافقی با ائتلاف بین‌المللی خارج می‌شوند».
آمریکا از دو سال پیش، علی‌رغم هشدارها و مخالفت‌های شدید ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش چند هزار کامیون پر از تسلیحات سبک و سنگین به یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق شمالی این کشور تحویل داده است. واشنگتن ادعا کرده بود شناسه این سلاح‌های ثبت شده‌ و هر زمان که اراده کنند، می‌توانند آن را رهگیری کرده و بازبستانند.
ایالات متحده همچنین شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث تروریست‌ها می‌داند اما همین مسئله باعث بروز تنش‌های شدیدی با ترکیه شده است.
ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا برای آنها در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.
آنکارا همچنین واشنگتن و کُردهای شمال سوریه را به تلاش برای ایجاد یک «دولت تروریستی» در مرزهای ترکیه متهم کرده و حتی برای ممانعت از به وقوع پیوستن این طرح، دو بار عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه اجرا کرد.
در نهایت، ماه گذشته بود که شبه‌نظامیان کُرد اعلام کردند به دلیل توانایی شورای منبج برای اداره این شهر و همچنین درپی توافق آمریکا با ترکیه و با هدف جلوگیری از شروع شدن دور جدیدی از درگیری‌ها، این منطقه را ترک می‌کنند.
یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در سال 2016 با حمایت تسلیحاتی و لوجستیکی نظامیان آمریکا توانستند تروریست‌های داعش را در منبج شکست داده و آن شهر را تحت کنترل خود در بیاورند.

 
کد مطلب: 90493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *