۰
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱

تحرکات خاموش داعش در سوریه

گروه تروریستی داعش چند ماهی است تحرکات خاموشی را علیه ارتش و نیروهای مسلح سوریه و همچنین در مناطق تحت تسلط نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) از ابتدای سال جاری آغاز کرده است که این عملیات هر روز شدت می گیرد.
گروه تروریستی داعش چند ماهی است تحرکات خاموشی را علیه ارتش و نیروهای مسلح سوریه و همچنین در مناطق تحت تسلط نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) از ابتدای سال جاری آغاز کرده است که این عملیات هر روز شدت می گیرد.
به گزارش ایرنا، گروه تروریستی داعش با کمک آمریکا، عربستان، قطر، رژیم صهیونیستی و چند کشور غربی در سال 1393 شمسی (2014 میلادی) به خشن ترین، مجهزترین و ثروتمندترین گروه تروریستی جهان تبدیل شد و در همان زمان برای گسترده کردن جبهه خود و گسترش اراضی تحت تصرفش ورود خود را به شکلی خونین و پر سر و صدا در عراق اعلام کرد.
گروه تروریستی داعش تاکنون جنایت های گوناگونی را در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه و عراق مرتکب شده است و باید تاکید کرد که هدف از تشکیل این گروه تامین امنیت برای رژیم صهیونیستی و ضربه زدن به جبهه مقاومت اسلامی بوده است.
با شکست سنگین گروه تروریستی داعش در استان های الرقه و دیرالزور در آبان 1396 و پیچیده شدن طومار این گروه تروریستی در سوریه، باقیمانده این گروه در برخی مناطق این کشور پراکنده شدند.
هرچند حکومت داعش در سوریه و عراق با جانفشانی های رزمندگان مقاومت اسلامی و ارتش های سوریه و عراق پایان یافته است، اما فکر این گروه تروریستی در بین برخی از مردم این دو کشور که تفکر وهابی دارند، باقی مانده است و نمی توان داعش را پایان یافته تلقی کرد.
به عقیده کارشناسان، گروه تروریستی داعش به این زودی حذف شدنی نیست، بلکه تفکر آن سال های سال باقی خواهد ماند و دشمن سعی دارد آن را در بخشی دیگر از منطقه و یا به شکلی جدید دوباره به جریان بیندازد.
گروه تروریستی داعش به طور کلی هم اکنون در چهار منطقه سوریه حضور دارد که این مناطق هیچ ارتباط جغرافیایی با یکدیگر ندارند.
بزرگترین مرکز حضور داعش در سوریه از نظر مساحت جغرافیایی در وسط بادیه سوریه است و این حضور از جنوب شرق شهر السخنه در استان حمص تا جنوب دیرالزور و منطقه التنف ادامه دارد.
عناصر سرگردان گروه تروریستی داعش در بادیه سویدا در چند روز گذشته به صورت دسته های چند نفره و چند ده نفره مشاهده شدن که یا از بادیه دیرالزور آمدند یا از عملیات های قبلی ارتش سوریه در همین منطقه جان سالم به در برده اند.
خطر این بخش از عناصر داعش به دلیل نزدیکی به پایگاه التنف است که سبب می شود نیروی هوایی سوریه و روسیه نتوانند این مناطق را که از اصلی ترین پایگاه های داعش به شمار می رود، هدف قرار دهند.
منابع میدانی سوریه، آمریکا را به تسهیل حملات داعش به پایگاه های ارتش در جنوب دیرالزور و شرق حمص از داخل منطقه 55 کیلومتر متهم می کنند.
منطقه 55 کیلومتر، نام اختصاری میدانی و خبری منطقه کاهش تنش در اطراف شهرک التنف تحت اشغال آمریکاست.
این بخش از مناطق تحت تسلط داعش به رغم گستردگی ولی به دلیل باز بودن منطقه امکان پاکسازی آن از سوی نیروی هوایی به آسانی وجود دارد.

**تحرکات داعش در مناطق کردنشین سوریه
گروه تروریستی داعش روز گذشته با حمله به مواضع نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) ضمن وارد کردن خسارت فراوانی به آن ها میدان نفتی الصیجان در شرق سوریه را از کنترل کردهای این کشور خارج و اشغال کرد.
میدان نفتی الصیجان در استان دیرالزور و در نزدیکی میدان نفتی العمر که بزرگ ترین میدان نفتی سوریه به شمار می رود، قرار دارد.
مهم ترین، بزرگ ترین و راهبردی ترین پایگاه های آمریکا در شرق سوریه در نزدیک میدان نفتی العمر قرار دارد.
آمریکا که خود را حامی کردهای سوریه می داند و بزرگترین پایگاه واشنگتن در نزدیکی این میدان نفتی قرار دارد، هیچ اقدامی برای حمایت از کردهای سوریه در قبال این حمله گروه تروریستی داعش انجام نداده است.
امریکا با تجاوز به سوریه تاکنون 10 پایگاه نظامی در شرق این کشور و نزدیک مرز با عراق ایجاد کرده است که یکی از مهم ترین آنها معروف به پایگاه التنف در نزدیکی مثلث مرزی بین سوریه، اردن و عراق است.
درگیری ها میان گروه تروریستی داعش و کردهای سوریه در نزدیکی شهر هجین در استان دیرالزور نیز همچنان ادامه دارد.
کردهای سوریه مدتهاست قصد دارند این مناطق را از کنترل داعش خارج کنند ولی حمایت های تمام قد امریکا به صورت مخفی از تروریست ها به ویژه داعش مانع از رسیدن آنان به اهداف خود شده است.

**حمایت آمریکا از داعش در سوریه
گروه تروریستی داعش از پایگاه آمریکایی التنف در سوریه به عنوان مرکز اصلی خود برای انجام عملیات در حومه شرقی رود فرات استفاده می کند و از حملات جنگنده های ائتلاف در امان به سر می برد و از مراکز ردیابی هوایی فعال اطلاعات دقیقی دریافت می کند و بالگردهای آمریکایی در پایگاه التنف خدماتی در زمینه حل و نقل، تخلیه و پشتیبانی به داعش ارائه می دهند.
ائتلاف آمریکایی برای توجیه اشغال سرزمین سوریه همواره حضور داعش را دستاویز خود قرار می دهد و همچنین با استفاده از این گروه تروریستی مانع از آن می شود تا ارتش سوریه بتواند بر تمام مناطق این کشور تسلط یابد.
نیروهای آمریکایی در منطقه التنف واقع در مرز سوریه و عراق بدون موافقت دولت سوریه مستقر هستند و از باقیمانده گروه تروریستی داعش حمایت های لجستیکی و تسلیحاتی به عمل می آورد و زیر نظر نیروهای ویژه آمریکا برای آنها پایگاه های آموزشی تاسیس کرده است به گونه ای که این منطقه ظرف چند ماه اخیر به منطقه آغاز عملیات تروریستی داعش برای حمله به شماری از مراکز و نقاط نظامی در منطقه البادیه سوریه تبدیل شده است.
قدرت داعش در سوریه هر چند کاهش یافته است اما به نظر می رسد آمریکا همچنان با تکیه بر این گروه ترویستی مانع از برقراری ثبات به نفع ارتش سوریه می شود و به نظر می رسد هم اکنون دو طرف بر سر بخشی از مناطق دیرالزور سرشار از منابع نفتی و زمین های کشاورزی با یکدیگر در نبرد بسر می برند.
بر همین اساس دولت واشنگتن به داعش به عنوان مانعی بر سر راه تسلط یافتن دولت سوریه بر منابع یاد شده و یا دستکم عامل پیشگیری از بهره برداری همراه با آرامش دمشق از آنها می نگرد.

** باز شدن پای داعش به ادلب سوریه
برای نخستین بار ماه گذشته نشانه های حضور گروه تروریستی داعش در مناطق تحت نفوذ تروریست های تحریرالشام (جبهه النصره سابق) در استان ادلب سوریه مشاهده شد.
فعالیت داعش در استان ادلب در چند روز گذشته به شدت افزایش یافته و درگیری های خونینی با دیگر تروریست ها داشته است.
گروه تروریستی داعش در یک هفته گذشته 15 عملیات ترور در استان ادلب انجام داده است.
نشریه النباء وابسته به داعش روز جمعه (22 تیر) در شماره 139 خود اعلام کرد که این گروه علیه گروه های مسلح موجود در استان ادلب پانزده عملیات انجام داده است.
این کشتار و ترورها توسط گروه تروریستی داعش با کار گذاشتن بمب و شلیک مستقیم انجام شد که آخرین بار چهار روز قبل در ورودی شهر خان شیخون انجام شد.
شهرک سرمین نیز در هفته های گذشته بارها شاهد عملیات های گروه تروریستی داعش بوده است.
عملیات های داعش به استان ادلب محدود نشد و ریف غربی حلب نیز هفته گذشته شاهد عملیات های داعش و حمله به مواضع دیگر تروریست ها بود.
گروه تروریستی داعش در عملیاتی که در جاده ترمانین به داره عزه در غرب حلب انجام داد به مواضع تروریست های ارتش آزاد حمله کرد و یکی از عناصر آن را کشت.
تا چندی پیش استان ادلب مرکز تجمع تقریبا بیشتر گروه های تروریستی به غیر از جیش الاسلام و داعش بود، اما با شکست داعش در شرق سوریه، عناصر باقیمانده آن متواری شده و شماری از آنها به خاطر احساس امنیت در ادلب وارد این استان شدند.
نشانه های حضور داعش در استان ادلب این موضوع را بیشتر نمایان می کند که این گروه تروریستی به صورت خاموش در حال تغییر و شکل گیری دوباره است، همان طور که در سال های نخست حضور خود در سوریه و عراق به یک باره به شکل گسترده نمایان شد.

**تجربه و هوشیاری ارتش سوریه
ارتش و نیروهای هم پیمان آن تجربه ای بیش از هفت سال بحران در سوریه را دارند، قطعا تمامی تحولات گروه های تروریستی از جمله داعش را در این کشور رصد و در کمترین زمان خنثی می کنند.
در کنار تجربه هفت ساله باید این موضوع را نیز مد نظر قرار داد که دشمنان نیز تجارب خوبی پس از شکست هایشان در منطقه به دست آوردند که در روزهای اخیر با تاکتیک و شیوه جدید قطعا دست به اقدامات خواهند زد که باید در برابر هرگونه تحرکی هوشیار بود.
آرامش در سوریه برای رژیم صهیونیستی که آمریکا حامی آن است، شکست تلقی می شود و به همین دلیل به دنبال فتنه ای جدید با شیوه مدرن هستند تا بتوانند شکست های خود را در منطقه و در این کشور جبران کنند.
گروه تروریستی داعش از مناطقی که قبلا در تصرف خود در سوریه داشتند، آشنایی کامل دارند و این امر یکی دیگر از مشکلات پیش روی و خطر برای دولت این کشور است.
سوریه از بیش از هفت سال قبل شاهد بحران ناشی از حدود 100 گروه تروریستی مورد حمایت برخی کشورهای غربی و عربی از جمله عربستان است و بر اساس آخرین آمارها اتباع 120 کشور در این گروه ها حضور دارند.
کد مطلب: 90527
برچسب ها: داعش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *