۰
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۱

سیاست‌های شکار شفاف نیست

از ابتدای خردادماه و به دنبال انتشار خبر صدور مجوز شکار حیات وحش، چالش‌هایی در مورد درستی یا نادرستی این تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست پیش آمد. برخی اساسا صدور پروانه شکار را تصمیمی اشتباه تلقی و صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی را هم به شدت نقد می‌کنند این درحالیست که سازمان حفاظت محیط زیست تمام قد از اقدام خود مبنی بر صدور پروانه شکار دفاع می‌کند و اعتقاد دارد که شکار بخشی از امر حفاظت از حیات وحش است.
از ابتدای خردادماه و به دنبال انتشار خبر صدور مجوز شکار حیات وحش، چالش‌هایی در مورد درستی یا نادرستی این تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست پیش آمد. برخی اساسا صدور پروانه شکار را تصمیمی اشتباه تلقی و صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی را هم به شدت نقد می‌کنند این درحالیست که سازمان حفاظت محیط زیست تمام قد از اقدام خود مبنی بر صدور پروانه شکار دفاع می‌کند و اعتقاد دارد که شکار بخشی از امر حفاظت از حیات وحش است.

به گزارش ایسنا،حمید ظهرابی - معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست - چندی پیش در نشست خبری مربوط به صدور مجوز شکار اظهارکرد: شکار برای مدیریت حیات وحش است. برای مثال اگر در منطقه‌ای جمعیت نر با ماده مساوی باشد حتما باید اقدامی برای متعادل‌سازی جمعیت گونه انجام داد و طبق قانون این کار وظیفه
وی با تاکید بر ضرورت تعدیل جمعیت گونه‌های حیات وحش گفت: در شرایط طبیعی نسبت ماده به نر باید چهار به یک باشد اما در برخی از مناطق کشور این نسبت به هم خورده و تعداد ماده با نر مساوی شده است. این‌ها همگی مسائل علمی و پذیرفته شده است که باید در مدیریت تنوع زیستی مورد توجه قرار گیرد.
همچنین علی تیموری - مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست - هم چندی پیش در مورد صدور مجوز شکار برای خارجی‌ها گفت: برخلاف آنچه در اخبار برخی رسانه‌ها عنوان شده و متاسفانه با اصرار بیش از حد بر آن تاکید نیز می‌شود، این پروانه‌ها تنها برای اتباع خارجی صادر نمی‌شود.
آرش قدوسی - محقق پسادکترای دانشگاه هومبولت برلین و دکترای حفاظت از حیات‌وحش - درگفت وگو با ایسنا، اظهار کرد که اگر انگیزه برای شکار غیرمجاز به‌ویژه در میان جوامع محلی بالا باشد و حیات‌وحش به عنوان سرمایه ملی دیده نشود، امر حفاظت در طول زمان بازنده خواهد بود.
وی تاکید کرد: هنر مدیران حیات‌وحش در این است که با ایجاد ارتباط بین شکار مجاز و جوامع محلی، آنان را در مزایای آن بهره‌مند کنند تا بتوانند به‌تدریج میزان شکار غیرمجاز را کاهش دهند.
وی ادامه  داد: ممنوعیت‌های یکپارچه نه تنها در ایران بلکه در هیچ‌کجای دنیا تا به حال موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. در این خصوص مطالعات علمی زیادی نیز انجام و نتایج آن منتشر شده است و تکرار این اشتباه حیات‌وحش ایران را بیشتر به خطر می‌اندازد.
شرایط ایجاب می‌کند قوچ‌های نر سر از موزه‌ها در بیاورند
به گزارش ایسنا، مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست استان تهران، فارس، گیلان و لرستان در این باره اظهارکرد: شرایط ایجاب می‌کند قوچ‌های نر پیر در قالب شکار با رعایت قوانین، سر از موزه‌ها حتی موزه‌های خارج از کشور در بیاورند و این افتخاری برای یک گونه از زیست‌بوم خاص است.
کم‌لطفی مسئولان به محیط زیست
محمد حسن پیراسته در آغاز با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای برای محیط زیست امکانات و اعتبارات لازم منظور نشده است، گفت: اگر در حال حاضر شاهد افت اهداف مقرر در قانون برنامه یا چشم‌انداز ۱۴۰۴ هستیم، به دلیل رویکرد نامطلوب مسئولین در کشور است. در شرایط حاضر دغدغه محیط زیست در تمامی محافل و مجامع مطرح می‌شود و مقصر این قصه مسئولینی هستند که به مقتضای ماموریت، به سازمان کم‌لطفی داشتند.
وی تصریح کرد: مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیازمند به مفاهیم جدید هستیم، اظهار کرد: در حقیقت نیاز به یک سرمشق و پارادایم جدید در ارتباط با حفاظت از محیط زیست انسانی و طبیعی داریم.

مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد شکار چهارپایان، عنوان کرد: به مقتضای تعادلی که در یک محیط وجود دارد و ارتقاء وضعیتی که در جمعیت حیات وحش شاهد هستیم، ایجاب می‌کند به نحوی برداشت یا شکارهایی نیز صورت بگیرد. در حیات وحش نیاز است تا جمعیت یک سری از حیوانات که بالا است، مدیریت شود.
قوچ نر باید در قالب شکار قانونی به موزه‌ها برسد
پیراسته با بیان اینکه گونه‌های نر قوچ دارای سیکل حیاتی مشخصی هستند، تصریح کرد: این حیوانات بعد از ۱۰ سالگی از گله دور می‌شوند و از افت و خیز می‌افتند. اینها افتخارات و گنجینه‌هایی از یک اکوسیستم و زیست‌بوم کشور هستند اما گاهی به حدی ناتوان می‌شوند که حتی یک روباه نیز آن‌ها را شکار می‌کند و یا در گوشه‌ای به دلیل نبود نیروی کافی، از بین می‌روند بنابراین شرایط ایجاب می‌کند قوچ‌های نر پیر در قالب شکار با رعایت قوانین، سر از موزه‌ها حتی موزه‌های خارج از کشور در بیاورند و این افتخاری برای یک گونه از زیست‌بوم خاص است.
ممنوعیت شکار راه را برای متخلفان هموار می‌کند
وی در عین حال تصریح کرد: گاهی با احساس و توجیهات غیر فنی و غیر تجربی باعث می‌شویم حقوق قانونی و اجتماعی تعدادی از شهروندان را نقض کنیم. با ممنوعیت شکار باعث می‌شویم افرادی قانونمدار، از شکار خودداری کنند و در عین حال بدبینی نیز ایجاد شود و از سوی دیگر عرصه را برای متخلفان باز بگذاریم.
تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست شفاف نیست
به گزارش ایسنا، محمد درویش - مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست - نیز در مورد شکار قوچ‌های پیر و صدور مجوز شکار توسط سازمان محیط زیست اظهار کرد: بسیاری از اقدامات و تعرفه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نحوه صدور مجوزهای شکار در سکوت رسانه‌ای و بدون اطلاع‌رسانی دقیق انجام می‌شود.

وی با اشاره به شیوه مدیریت محیط زیست در کشور گفت: سازمان محیط زیست کشور بسیاری از برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود را بدون توجه به ظرفیت فکری و عملی جامعه بومی و کارشناسان پیش می‌برد.
چرا سازمان محیط زیست برای اتباع خارجی مجوز شکار صادر می‌کند؟
درویش افزود: شایسته است که سازمان حفاظت محیط زیست قبل از تصمیم‌گیری قطعی، برنامه‌های خود را از رسانه‌های مختلف به عموم مردم و کارشناسان محیط زیست اعلام و بر اساس بازخوردهای دریافتی سیاست‌های جدید را پیاده‌سازی کند. متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه بسیاری از گونه‌های حیات وحش در کشور نابود شده‌اند برای اتباع خارجی مجوز شکار صادر می‌کند.

این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: در روزهای اخیر مردم ایران بدون اطلاع از ساز و کارهای قانونی محیط زیست به یکباره در رسانه‌های مجازی با تصاویر شکارچیان خارجی رو به رو شدند که  بی‌رحمانه گونه‌های حیات وحش موجود در داخل کشور را به دام انداخته بودند.

درویش با اشاره به لزوم شفاف‌سازی اقدامات محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل ساماندهی افکار عمومی و جلوگیری از رشد شایعه‌های مختلف باید اطلاع رسانی‌هایی دقیق و به‌روز داشته باشد. متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست ارتباط مطلوبی با مردم و رسانه‌های مختلف ندارد.
مجوز شکار محدود به اتباع خارجی نیست
معصومه صفایی - کارشناس شکار و صید سازمان محیط زیست - در پاسخ به منتقدان صدور مجوز شکار حیات وحش اظهار کرد: تعرفه مجوزهای شکار برای افراد داخلی بسیار کمتر از نرخ‌هایی است که سازمان حفاظت محیط زیست از اتباع خارجی دریافت می‌کند.
اوایل اسفند تا پایان اردیبهشت؛ فصل زاد و ولد حیات وحش ایران
وی در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه فصل زاد و ولد در مناطق مختلف ایران متفاوت است،گفت: زاد و ولد در سرزمین ایران به دلیل تنوع اقلیمی از شمال تا جنوب کشور در محدوده‌ای چهارماهه صورت می‌گیرد. اوایل اسفند تا پایان اردیبهشت هر سال فصل زاد و ولد حیات وحش در ایران است.

صفایی ادامه داد: زمان زایمان گونه‌های متنوع جانداران در مناطق گرم و سردسیر کشور بر اساس معیارهای علمی مشخص می‌شوند. زایمان تمامی جانداران حیات وحش تا اوایل خردادماه به‌صورت کامل انجام می‌شود. تمامی مجوزهای شکار در سازمان حفاظت محیط زیست نیز زمانی قابل بهره‌برداری هستند که فصل زایمان به‌صورت کامل تمام شده باشد.
اتباع داخلی و خارجی به صورت همزمان پروانه‌های شکار خود را دریافت می‌کنند
این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد صدور پروانه‌های شکار برای اتباع خارجی، توضیح داد: پروانه‌های شکار سازمان محیط زیست محدود به اتباع خارجی نیست. اتباع داخلی و خارجی به صورت همزمان پروانه‌های شکار خود را دریافت می‌کنند. تعرفه مجوزهای شکار برای اتباع داخلی بسیاری کمتر از تعرفه‌هایی است که سازمان حفاظت محیط زیست از اتباع خارجی دریافت می‌کنند.
صفایی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از پروانه‌های شکار فقط در اختیار جوامع محلی کشور قرار می‌گیرد و جوامع محلی ساکن در مناطق زیست محیطی مختلف می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای حدود ۹۰۰ هزار تومان مجوز شکار محدود به منطقه خود را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کنند.
آنگاه که شکار تبدیل به تهدید زیست محیطی می‌شود
به گزارش ایسنا، علی اکبری - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی - با قانونی خواندن شکار حیات وحش اظهار کرد: نبود نظارت بر حوزه شکار همراه با سودجویی در این حوزه پدیده شکار را به یک تهدید زیست محیطی تبدیل می‌کند. نظارت بر پروانه‌های شکار صادر شده یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند سلامت شکار را تامین کند.

اکبری افزود: برخی از پروانه‌های شکار از طریق مناقصه‌های عمومی صادر می‌شود و افراد مختلف می‌توانند با ارائه نرخ‌های بالاتر، پروانه شکار گونه‌های مختلف را به دست آورند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عواملی مانند تنوع گونه‌های مختلف حیات وحش، سن جاندار و میزان بهره‌وری آن می‌تواند در نوع پروانه شکار صادر شده موثر باشد.
شکار توجیه قانونی دارد
وی با بیان این که شکار و صید توجیه قانونی دارند، گفت: شکار گونه‌های پیر حیات وحش در سراسر دنیا کار قانونی و رایج است چون گونه‌های حیات وحش پس از پیری آورده‌ای را برای محیط زیست و سایر گونه‌های جاندار ندارند.

اکبری با اشاره به لزوم ارتقای نظارت بر حوزه شکار تاکید کرد: نظارت بر حوزه شکار باید به صورت میدانی و مستمر انجام شود همچنین شایسته است سازمان حفاظت محیط زیست سیاست‌ها و برنامه‌های خود را قبل از اجرا به صورت شفاف به جوامع محلی و عموم مردم اعلام کند.

به گزارش ایسنا، مهرداد بائوج لاهوتی - عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی - با اشاره به جنبه‌های اقتصادی شکار، گفت: در حال حاضر بخشی از درآمدهای جوامع محلی ایران از طریق آورده‌های مالی حاصل از شکار و صید تامین می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل ارتباط مستقیم شکار با زندگی جوامع محلی صدور مجوزهای شکار امری اجتناب‌ناپذیر است همچنین سلامت بسیاری از گونه‌های جانوری در کشور تاثیر بسزایی در سلامت محیط زیست و زندگی بشر دارد.
کد مطلب: 90660
برچسب ها: شکار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *