کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رقابت نابرابر با کشورهای همسایه

30 تير 1397 ساعت 13:51

یک تولیدکننده اسباب بازی می‌گوید: ما در شرایطی در حوزه اسباب بازی با کشورهای همسایه رقابت می‌کنیم که آنها مواد اولیه این کار را از پتروشیمی‌های کشور ما با هزینه کمتری تهیه می‌کنند.


یک تولیدکننده اسباب بازی می‌گوید: ما در شرایطی در حوزه اسباب بازی با کشورهای همسایه رقابت می‌کنیم که آنها مواد اولیه این کار را از پتروشیمی‌های کشور ما با هزینه کمتری تهیه می‌کنند.
محمد ملاجردی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر نوسان نرخ ارز روی تولید و فروش اسباب بازی در کشورمان، بیان کرد: موادی که برای تولید در نمایشگاه اسباب بازی دوره قبل خریداری و استفاده کرده بودم، کیلویی ۴۴۰۰ تومان بود اما حالا همان مواد اولیه که محصول پتروشیمی‌های خودمان است، کیلویی ۹۵۰۰ تومان تهیه می‌کنم و نتوانستم به تناسب آن افزایش قیمت داشته باشم.
او ادامه داد: مواد اولیه‌ی کار ما که در بورس عرضه می‌شود، به یک‌سری از تولیدی‌های بزرگ و دلال‌ها تعلق پیدا می‌کند. قیمت این مواد در بورس کیلویی ۵۷۰۰ تومان و همان مواد در بازار با قیمت ۹۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که ما این مواد را به شکل تناژ تهیه می‌کنیم.  
این تولید کننده با اشاره به مشکل دیگری که در این حوزه به وجود آمده است، اظهار کرد: اخیراَ به دلیل نبود ثبات قیمت ارز ، دیگر نمی‌توانیم مثل گذشته به صورت مدت‌دار در بازار کار کنیم. حتی در بی‌ارزش‌ترین بخش‌های کاری که با چک‌های مدت دار معامله می‌کردیم حالا باید آن را فقط با جابجایی پول نقد انجام دهیم.  
ملاجردی که به مدت سه سال در حوزه تولید اسباب بازی فعالیت می‌کند، درباره اینکه تا چه اندازه در تولید از طراح استفاده می‌کند، توضیح داد: معمولا همه‌ی تولید کننده‌های اسباب بازی برای شروع کار از یک طرح خارجی کپی می‌کنند.  ما نیز از طرح‌های خارجی کپی می‌کنیم اما تغییراتی هم در آن ایجاد می‌کنیم و سلیقه خودمان را نیز به آن اضافه می‌کنیم. ۸۰ درصد تولیدات داخل نمونه‌هایی هستند که از تولیدات خارجی کپی شده‌اند و زمانی که تولید کننده از نظر مالی قوی شد، ایده‌هایی که در ذهنش وجود دارد، کم کم اجرایی می‌کند.
او با بیان اینکه محصولات تولیدی‌اش را در همه‌ی شهرهای دیگر ایران عرضه می‌کند، درباره صادرات اسباب بازی ایران نیز گفت: اخیرا کشورهایی مثل عراق در فضای مجازی با  تولید کنندگان اسباب بازی ایرانی از جمله من آشنا شده‌اند و درخواست سفارش داده‌اند.
این تولید کننده با بیان اینکه فاصله ما در حوزه اسباب بازی با کشورهای دیگر بسیار است، اعلام کرد: چند نمونه از محصولاتی که از روی نمونه‌های خارجی تهیه شده است، وقتی در کنار محصول اولیه خارجی قرار می‌دهم حتا بهتر از نمونه اولیه است اما مشکل این است که کشورهای همسایه مواد اولیه اسباب بازی را از پتروشیمی‌های ایرانی ارزان تر از خودِ ما تهیه می‌کنند و ما در چنین شرایطی در حوزه اسباب بازی با کشورهای دیگر رقابت می‌کنیم.
او همچنین درباره وضعیت تولید کنندگان اسباب بازی در کشور گفت: اسباب بازی اولویت اصلی خانواده‌ها نیست اما تجربه ثابت کرده که نسبت به پوشاک پدر و مادر خانواده اولویت دارد و معمولا پدرو مادرها ترجیح می‌دهند اگر فرزندانشان از یک اسباب بازی خوششان آمد به جای آن که برای خودشان لباس بخرند، نیاز فرزندشان را تامین کنند. گرچه فروش فعلی ما با توجه به وضعیت اقتصادی بعد از عید اُفت کرده اما نسبت به صنف‌های دیگر افت کمتری داشته است.
ملاجردی بیان کرد: اگر من مواد اولیه را مناسب‌تر تهیه کنم قطعا با فکر بازتری روی یک تولید و محصول جدیدی با کیفیت بهتر متمرکز می‌شوم. تولیدکننده‌های بزرگی در ایران داریم که اسباب بازی‌های درجه یکی دارند و  آنها را صادر می‌کنند.


کد مطلب: 90769

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/90769/رقابت-نابرابر-کشورهای-همسایه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir