۰
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۶

تدابیر روسیه برای مقابله با تغییرات اقلیمی

روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان که بخش قابل توجهی از اراضی آن در مناطق یخ زده و سردسیری قرار گرفته، اکنون نگران پیامدهای تغییرات اقلیمی است و برای این منظور برنامه جامعی را تدوین کرده است.
روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان که بخش قابل توجهی از اراضی آن در مناطق یخ زده و سردسیری قرار گرفته، اکنون نگران پیامدهای تغییرات اقلیمی است و برای این منظور برنامه جامعی را تدوین کرده است.
به گزارش ایرنا، دکترین اقلیمی روسیه در سال 2011میلادی تدوین شده است و در آن تدابیری برای کاهش تاثیرات پدیده جهانی تغییرات اقلیمی پیش بینی شده است.
وزارت توسعه اقتصادی روسیه در برنامه ریزی ها و پیش بینی های خود این دکترین را لحاظ می کند، ضمن اینکه روسیه توافقنامه آب و هوایی پاریس را امضا کرده و یکی از کشورهای حامی اجرای آن است.

** تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی بر روسیه
تغییرات اقلیمی و گرم شدن آب و هوای کره زمین، بر محیط زیست روسیه پهناورترین کشور جهان که بخش اعظمی از آن پوشیده از برف است آثار مخربی داشته است.
بخش قابل توجهی از 17 میلیون و 75 هزار کیلومترمربع مساحت روسیه را سرزمین های یخ زده تشکیل می دهد بنابراین گرم شدن آب و هوای این مناطق منجر به سرازیر شدن سیل های بزرگ و طغیان رودخانه ها می شود.
این پدیده در سال های اخیر صدها میلیون دلار به روسیه خسارت زده است.
آتش سوزی های جنگلی نیز پدیده دیگری است که بر اثر گرم شدن هوا در روسیه افزایش یافته و سالانه دهها هزار هکتار اراضی جنگلی در این کشور در آتش می سوزد.
گرم شدن هوا در روسیه همچنین سبب شیوع بیماری های واگیر دار در مناطق یخ زده به دلیل عفونت اجساد حیوانات دفن شده در طول قرن ها در لایه های یخی و مرگ و میر حیوانات و به هم خوردن اکولوژی مناطق شده است.
دولت روسیه برای کاستن از آثار مخرب تغییرات اقلیمی بر محیط زیست این کشور تدابیر گسترده ای را اتخاذ کرده است که از جمله آنها می توان به حفاظت از جنگل ها، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، استفاده از نیروگاه های آبی و اتمی و بهره گیری از خودروهای گازسوز و برقی در روسیه اشاره کرد.

**حفاظت از جنگل ها
مهم ترین تدبیر دولت روسیه حفظ جنگل ها است که بخش وسیعی از این کشور را در بر می گیرد.
جنگل ها باعث جذب دی اکسید کربن هوا می شوند و از این راه سالانه هزاران تن از این ماده مضر در شهرهای روسیه دفع می شود.
دولت روسیه با نابودی جنگل ها و قاچاق چوب که بیشتر در مناطق خاور دور رایج است و براساس آن سالانه هزاران تن چوب بطور غیرقانونی به چین صادر می شود، مقابله می کند.
ترمیم جنگل های آسیب دیده از برنامه های دیگر دولت روسیه است که با کشت درختان در اراضی جنگلی اجرا می شود.

**استفاده از منابع تجدیدپذیر
روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است اما در این کشور برنامه هایی برای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در حال اجرا است.
احداث نیروگاه های بادی در برخی مناطق روسیه و نیروگاه زمین گرمایی (در شبه جزیره کامچاتکا) در این راستا انجام می گیرد.

**استفاده از نیروگاه های آبی و اتمی
روسیه بخش قابل توجهی از برق مصرفی خود را از نیروگاه های آبی و نیروگاه های هسته ای تامین می کند.
نیروگاه های آبی با توجه به منابع گسترده آب روسیه در مناطق مختلف این کشور ساخته شده اند و احداث بیشتر این چنین نیروگاه هایی همچنان در دستورکار دولت روسیه قرار دارد.
نیروگاه های آبی هر چند آلودگی ایجاد نمی کنند اما با سدسازی اکوسیستم منطقه به هم خورده و از جمله از مهاجرت ماهی ها و حیوانات جلوگیری می کند.
علاوه بر آن ایجاد سدها موجب طغیان برخی رودخانه ها می شود که هر ساله خساراتی را به بخش های کشاورزی وارد می کند و این عوامل می تواند مانع استفاده گسترده از نیروگاه های آبی در روسیه باشد.

**صرفه جویی در مصرف انرژی
صرفه جویی در مصرف انرژی گرمایی در خانه ها با استفاده از مصالح ساختمانی بهتر، بکارگیری درها و پنجره های عایق دار که از هدر رفتن گرما جلوگیری می کنند در روسیه رایج شده و در ساختمان سازی به این عوامل توجه می شود.
استفاده از لامپ های کم مصرف و لوازم خانگی دارای مصرف کمتر از موارد دیگر صرفه جویی انرژی در روسیه است.

**افزایش استفاده از خودروهای گازسوز و برقی
ساخت خودروهای گازسوز و برقی برای جلوگیری از آلودگی هوای شهرها که ارتباط مستقیم با تغییرات اقلیمی دارد در دستورکار بخش اقتصادی این کشور قرار گرفته است.
استفاده از این نوع خودروها در روسیه هر چند کند اما در حال پیشرفت است و انتظار می رود در یک دهه اخیر بخش قابل توجهی از خودروهای مورد استفاده در روسیه از این نوع باشند.
کد مطلب: 90851
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *