۰
سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸

بی‌برقی در شیراز و گلایه‌مندی شهروندان

شهروندان شیرازی از بی‌برقی‌های مکرر که طی هفته‌های اخیر به آنان تحمیل شده به ستوه آمده‌اند و تاکید دارند که کسی پاسخگوی خسارت‌های وارده مالی به واسطه اعمال خاموشی‌ها نیست.
شهروندان شیرازی از بی‌برقی‌های مکرر که طی هفته‌های اخیر به آنان تحمیل شده به ستوه آمده‌اند و تاکید دارند که کسی پاسخگوی خسارت‌های وارده مالی به واسطه اعمال خاموشی‌ها نیست.
به گزارش ایسنا، تداوم خاموشی‌های اعمال شده در شیراز زمینه‌ی گلایه‌مندی شهروندان این کلانشهر را فراهم و آنان را در انجام امور روزانه با مشکلاتی مواجه کرده است.
اعمال خاموشی در بخش‌های خانگی و خدماتی از یک سو زمینه‌‌ساز اختلال در انجام امور روزانه شده و از سوی دیگر اختلال در امور عمومی نظیر نظم ترافیکی، انجام امور بانکی و اداری، اتلاف وقت، تشدید فشارهای روانی و ... شده است.
طی هفته‌های اخیر قطع برق عمومی در شیراز باعث بروز اشکال در سیستم‌های چراغ راهنمایی و بروز ترافیک سنگین در بسیاری از معابر سواره شده است.
مویدی یکی از شهروندانی است که با اعتراض به تداوم خاموشی‌ها و افزایش زمان بی‌برقی طی هفته‌ی گذشته، به ایسنا گفت: آنچه تحت عنوان جدول خاموشی از سوی برق اعلام شده بود با رفتار اعمال شده متفاوت بود.
او که ساکن محدوده‌ای در شمالغرب شیراز است گفت: در حالیکه شهروندان در بخش‌هایی از شهر شیراز روزانه یک تا دو بار و هر بار ۲ تا ۳ ساعت خاموشی را باید تحمل کنند، بعضی از ساکنان این شهر حتی یک ساعت خاموشی را هم تجربه نکرده‌اند.
مویدی با انتقاد نسبت به اعمال خاموشی، تبعیض در این موضوع را هم شایسته ندانست و گفت: گاهی اوقات می‌گویند فلان اداره، سازمان، منطقه‌ی مسکونی اصلا برق نمی‌رود، این اگر مختص مرکز حساسی باشد قبول داریم اما اگر مثلا به مجتمع مسکونی مسئولان هم اختصاص یابد بی‌عدالتی است.
کشاورزی یکی دیگر از شهروندان شیرازی است که در مغازه‌ی تاریک خود نشسته و با لبخند گلایه‌اش را نسبت به این روند اعلام می‌کند.
او که بقالی کوچکی دارد گفت: متاسفانه بخشی از مواد غذایی که ما عرضه می‌کنیم به دلیل همین خاموشی‌ها خراب می‌شود، موادی نظیر شیر و ماست!
کشاورزی گفت: بی‌برقی باعث می‌شود که سیستم‌های سرمایشی ما آسیب ببیند و شاید این آسیب به شکل کاهش عمر مفید دستگاه در آینده خود را نمایان کند.
این مرد میانسال تاکید کرد که خاموشی‌ها باعث شده است برخی مشتریان به دلیل همراه نداشتن پول نقد، از خرید منصرف شوند و این هم زیانی غیرمستقیم به کسبه محسوب می‌شود.
پرهیزکار یکی دیگر از شهروندان شیرازی است که ادعا می‌کند هفته‌ی گذشته لباسشویی‌اش به دلیل خاموشی‌ها نیم‌سوز شده است.
این خانم خانه‌دار گفت: وقتی برق قطع می‌شود، ساکنان واحدهای مسکونی آپارتمانی با مشکلاتی نظیر بی‌آبی، اشکال در تردد و گیر افتادن در پارکینگ خودرو هم مواجه هستند.
او گفت: هفته‌ی گذشته زن میانسالی از ساکنان آپارتمان ما در آسانسور گیر افتاده بود و این موضوع علی‌رغم آنکه زمان زیادی طول نکشید باعث وارد شدن یک شوک به او شد.
نظربلند که حالا ۶۵ سالگی را رد کرده اعتقاد دارد که تجربه‌ی دوران جنگ برایش تداعی شده است، با این تفاوت که آن زمان مردم این همه به برق متکی نبودند!!
او گفت: اینکه در یک کشور و در زمان حاضر برق نداشته باشی! جای شگفتی دارد چرا که مسئولان ما مدام از پیشرفت‌ها و توسعه‌ی زیرساخت‌ها گفته‌اند و می‌گویند.
نظربلند تاکید دارد که درصد کمی از برق تولیدی کشور متکی به آب است اما مسئولان بی‌آبی را عامل اصلی در بی‌برقی می‌دانند!! حال آنکه داشتن صداقت باعث همراهی بیشتر مردم می‌شود.
رضایی نیز در گفت و گو با ایسنا در حالی که به شدت عصبانی بود گفت: من متوجه نمی‌شوم که چرا باید در عصر حاضر شهروندان یک کلانشهر برق نداشته باشند، حال آنکه هیچ حادثه‌ای هم رخ نداده است؟
او که یکی از زنان شاغل در بخش دولتی است، گفت: به دلیل قطع برق مشکلات زیادی را متحمل شده‌ایم؛ جدای از زیانی که به تمام لوازم برقی منزل وارد می‌شود؛ کسانی‌که دارای بیمار یا فرد سالمند در منزل هستند، دشواری‌های دوچندانی گریبانگیرشان خواهد بود.
رضایی که وظیفه‌ی نگهداری یک سالمند را عهده‌دار است، گفت: سالمندی که توان حرکت ندارد و با استفاده از سیستم‌های برقی باید بعضی خدمات را در ساعت مقرری دریافت کند، آسیب زیادی از بی‌برقی متحمل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، به گفته‌ی شهروندان شیرازی از اینکه بخش‌هایی از شهر به هیچ عنوان خاموشی اعمال نمی‌شود اما بخش‌های دیگری باید متحمل ساعت‌ها خاموشی باشند گلایه دارند.
براساس اظهارات این شهروندان، زمان اعمال خاموشی‌ها طی روزهای اخیر در شیراز به بیش از ۲ ساعت و حتی تا ۳ ساعت هم رسیده است، حال آنکه در بعضی مناطق این کلانشهر نظیر بلوار قدوسی غربی، بخش‌هایی از نقاط بلوار پاسارگاد، نقاطی از بلوار سرداران، مناطقی از قصردشت و برخی نقاط مرکزی شهر شیراز، هیچ زمانی خاموشی را تجربه نکرده‌اند.
براساس این گزارش یکی از مشکلات شهروندان در شیراز شیوه‌ی اطلاع‌رسانی در خصوص خاموشی‌ها توسط دستگاه‌های متولی است؛ دسترسی دشوار، نامفهوم بودن اطلاعات برای بسیاری از مشترکان است؛ مردم تاکید دارند که اگر هر منطقه از شهر اطلاع کامل از زمان اعمال خاموشی داشته باشد، نسبت به پیش‌بینی و اعمال تمهیداتی برای پیشگری از بروز حوادثی نظیر گیرافتادن در آسانسور یا ... را خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، یکی دیگر از گلایه‌های مکرر شهروندان در خصوص شیوه‌ی اطلاع‌رسانی از وضعیت خاموشی‌ها است؛ بسیاری از شهروندان معتقد هستند که مسئولان این امکان را دارند که با استفاده از قبوض برق در خصوص خاموشی‌ها اطلاع‌رسانی کنند یا رسانه‌ها این وظیفه را عهده‌دار شوند.
اطلاع از وقوع خاموشی‌های احتمالی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ شهروندان خصوصا ساکنان در مجتمع‌های مسکونی که بی‌برقی باعث از کار افتادن سیستم‌های آبرسانی، اعلام حریق، درب‌های پارکینگ و دوربین‌های مداربسته، آسانسور و ... آنها می‌شود، یک ضرورت انکار ناپذیر است.
افزایش حوادث آسانسور هنگام قطعی برق
مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز اعلام کرد که گیر افتادن در آسانسور بیشترین حادثه‌ی ناشی از قطع برق و خاموشی‌های روزانه را شامل می‌شود.
علی‌رضا عدلو با بیان اینکه در گذشته آسانسور یک وسیله‌ی لوکس بود که استفاده از آن فراگیر نبود، افزود: امروزه در اکثر ساختمان‌ها حتی ساختمان‌های دو یا سه طبقه شاهد نصب و استفاده از آسانسور هستیم.
او با یادآوری اینکه تعداد امدادرسانی‌های مربوط به حبس افراد در آسانسور به دلیل قطع برق طی هفته‌های اخیر افزایش داشته است، گفت: از آنجایی که گروه‌هایی نظیر زنان، زنان باردار، بیماران، افراد دارای ناتوانی حرکتی، سالخوردگان و کودکان بیشتر از آسانسور استفاده می‌کنند، مخاطرات حبس در این وسیله بیشتر اهمیت پیدا کرده است.
عدلو با بیان اینکه افزایش تعداد آپارتمان‌ها و تمایل به سکونت در این واحدهای مسکونی نیاز به استفاده از آسانسور را بیشتر کرده است، گفت: در بعضی از ساختمان‌ها زندگی بدون آسانسور مختل می‌شود، به همین دلیل گاه می‌بینیم چند دستگاه آسانسور در یک واحد آپارتمانی وجود دارد.
او با اشاره به اینکه بعضی از مجتمع‌های مسکونی یا ساختمان‌های صنعتی و تجاری به برق اضطراری مجهز است که دقایقی بعد از قطع برق، ژنراتور وارد مدار می‌شود، گفت: معمولا ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند.
عدلو تصریح کرد: مجموع مسائل عنوان شده لزوم توجه به ایمنی آسانسور و سرنشینان آن را به الزام بدل کرده است، خصوصا اینکه در هفته‌های اخیر شاهد قطع برق و خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده نیز هستیم.
او با اشاره به اینکه شرکت برق ساعت‌های قطع برق و خاموشی را معمولا از قبل اعلام می‌کند، لزوم برنامه‌ریزی را خصوصا برای ساکنان واحدهای آپارتمانی مورد تاکید قرار داد و گفت: معمولا قطع برق در ساعت‌های مشخصی انجام می‌شود، اگر ساکنان در یک منطقه‌ از ساعت خاموشی مطلع نیستند، بهتر است برای مطلع شدن از این زمان‌ها اقدام کنند.
عدلو گفت: در دقایق اولیه‌ی ساعت‌های رند، ساکنان واحدهای آپارتمانی در استفاده از آسانسور احتیاط داشته باشند اگرچه اطلاع دقیق از ساعت‌های اعمال خاموشی اهمیت دارد.
او اضافه کرد: ساعت‌های قطع برق اعلام شده را برای اطلاع تمام ساکنان باید کنار در آسانسور در تمام طبقات نصب کرد و توجه داشت که علاوه بر این به همه‌ی ساکنان نیز اطلاع‌رسانی کرد.
‌عدلو در عین‌حال گفت: توجه به ایمنی آسانسور فقط مربوط به روزهای قطعی برق نیست، احتیاط هنگام استفاده از آسانسور به خصوص در ساختمان‌های کم تردد بسیار حائز اهمیت است‌.
وی ادامه داد: در صورتیکه فرد تلفن همراه در دسترس نداشته باشد تا به کسی حبس شدن در آسانسور را اعلام کند توصیه می‌شود در واحدهای کم‌تردد کمتر از آسانسور استفاده شود.
عدلو با اشاره به اینکه حضور افراد بیش از حد ظرفیتی که برای آسانسور مشخص شده نیز می‌تواند خطرآفرین باشد و حتی باعث سقوط آن شود، گفت: در بعضی از حوادث مشاهده شده که ظرفیت آسانسور ساختمان حدود 6 نفر بوده اما 9 نفر سوار شده‌اند و همین مسئله باعث سقوط آسانسور شده است.
وی اضافه کرد: ضرورت دارد که حتما به ظرفیت آسانسور هنگام سوار شدن توجه شود؛ اصولا در هر کدام از کابین‌ها وزن استاندارد و تعداد افرادی که می‌توانند سوار شوند نوشته شده است‌.
عدلو تاکید کرد: نکات مربوط به ایمنی آسانسور تنها مربوط به این روزها که ما قطعی برق را به صورت برنامه ریزی شده شاهد هستیم نیست و در زمان‌های دیگر هم این مسئله باید مورد اهمیت قرار گیرد؛ لازم به ذکر است با توجه به رعایت کامل ایمنی در هنگام قطع برق اگر قصد خروج از خانه را دارید و خروجتان نزدیک به ساعت برق رفتن است، حتما کولر و لوازم برقی را خاموش کنید.
به گزارش ایسنا، قطع برق و اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در سطح استان فارس خصوصا شهرستان‌های گرمسیری جنوب و شرق این استان، بسترساز مشکلات بیشتری برای شهروندان ساکن در این مناطق شده است.
این در حالی است که به گفته‌ی شهروندان خصوصا ساکنان شهرستان‌های جنوبی و نقاط گرمسیری استان فارس، مسئولان و دستگاه‌های مرتبط نیز در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی عملکرد گسترده‌ای انجام نداده‌اند.
اگرچه مشکلات در شیراز به‌عنوان مرکز استان فارس به دلیل آنکه بیش از ۴۰ درصد کل جمعیت فارس را در خود جای داده و گستره‌ی جمعیتی و مراکز حساس مدیریتی را در بر می‌گیرد؛ بیش از سایر نقاط استان مشهود است.
کد مطلب: 90974
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *