۰
سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۱

کاهش قدرت رقابت ایران در آسیای میانه

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افزایش عوارض خروج از کشور ترکمنستان گفت: این مساله قدرت رقابت ما را در بازارهای هدف در کشورهای آسیای میانه کاهش می‌دهد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افزایش عوارض خروج از کشور ترکمنستان گفت: این مساله قدرت رقابت ما را در بازارهای هدف در کشورهای آسیای میانه کاهش می‌دهد.
فیروز ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص افزایش 1.5 دلاری عوارض خروجی کشور ترکمنستان و تاثیر آن در ترانزیت کشورهای آسیای میانه اظهار کرد: یک سری اهداف سیاسی در پشت این تصمیمات وجود دارد، این در حالیست که ترکمنستان این هزینه را از دیگر کشورها دریافت نمی‌کند. سال گذشته نرخ ترانزیت برای ایران با تن‌کیلومتر یک دلار شد که مشکلات زیادی را برای ما به همراه داشت.
وی ادامه داد: امسال نیز با افزایش 50 درصدی این نرخ یعنی 1.5 دلار تن‌کیلومتر برای ایران موجب شد که بار دیگر مشکلات زیادی برای ما ایجاد شود، همچنین قدرت رقابت ما را در بازارهای هدف در کشورهای آسیای میانه کاهش می‌دهد، به عقیده من، مسئولان ما نیز در بخشی از این مشکلات نقش دارند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زمانی که کامیون های متعددی از مرز یک کشور عبور می کنند و این نرخ را تنها بایستی کامیون های ترانزیت کالای کشور ما پرداخت کند، این نشان می‌دهد که جبهه‌گیری خاصی یا عناد علیه ایران وجود دارد.
وی اضافه کرد: همچنین در دولتمردان ما نیز نوعی انفعال دیده می‌شود، در حوزه‌های دولتی و اصلی کشور، تصمیم‌گیر دچار یک سری اختلافات و تنش های بی ارزش در داخل کشور شده است. در نهایت وقت مدیران ما که به جای آنکه صرف امور اقتصادی مهم کشور شود و وقت خود را برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور بگذارند، به مسائل دیگر می‌پردازند.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه بایستی از وقت خود برای مسائل مهم استفاده شود، تصریح کرد: در واقع وقت مسئولان ما به جای آنکه صرف امور مهم کشور شود و صرف یک سری مسائل حاشیه‌ای می‌شود و مسئولان ما از این مسائل مهم غافل می‌شوند، در واقع این موضوع می‌تواند تبعات بسیاری برای ما داشته باشد و قدرت ما در بازارهای جهانی کاهش دهد، علاوه بر آن، این مساله توهین به غرور ملی به شمار می‌رود.
وی افزود: زمانی که به یک کشور کامیون‌های بسیاری از کشورهای مختلف وارد می‌شود و تنها از کامیون های کشور ما این مبلغ اخذ می‌شود به عقیده من این امر به معنی تحقیر یک ملت بوده و دولت بایستی آن را پیگیری کند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص تحریم‌های آمریکا خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که بایستی به محیط پیرامون خود و کشورهای همسایه توجه کنیم، تحریم‌ها و جدیت آن در این زمینه است. درنهایت باید در برخی از حوزه ها برای خود یک راه فراری ایجاد کنیم که بهترین راه کشورهای همسایه ما هستند و می‌توانند نقش آفرینی برای ما داشته باشند.
ابراهیمی در خصوص میزان صادرات به ازبکستان اظهار کرد:  در گذشته حجم صادرات ما به این کشور حجم قابل توجهی بود اما حدود 4 یا 5 سال گذشته تا پایان سال 96 این میزان کاهش داشته است، عمدتا علت این امر، تعاملات و مراودات سیاسی دولت ایران و ازبکستان است.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی کشور در حوزه سیاسی و در میان دولت‌مردان حل و فصل می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه دولت ما در یک تا دو سال اول انرژی خود را بر روی برجام گذاشت و از حوزه های بسیاری غفلت کرد؛ یکی از این حوزه‌هایی که برای استان ما بسیار استراژیک بوده، صادرات به کشورهای عضو CIS و آسیای میانه است.
ابراهیمی در خصوص چشم‌انداز صادرات به ازبکستان عنوان کرد: این چشم انداز وجود دارد که اگر اهتمامی میان بخش خصوصی و دولت باشد، امکان افزایش صادرات به کشور ازبکستان وجود خواهد داشت. همچنین ازبکستان دارای کالایی مانند پنبه و گندم بوده که برای آنها استراتژیک است، در نهایت اگر یک اراده و پشتکاری محکم در ما وجود داشته باشد، تجارت و صادرات با این کشور هر روز می‌تواند افزایش چشم گیری داشته باشد.
وی در خصوص واردات از ازبکستان اظهار کرد: بیشتر کالاهایی که از این کشور وارد می‌شود، کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی هستند که نیاز کشورند مانند گندم. واردات ما از ازبکستان واردات خوبی است یعنی واردات غیرضروری و لوکس نیستند. صادرات ما بیشتر صنعتی بوده و اخیرا سرمایه‌گذاری مشترکی در حوزه نساجی در آنجا داشتیم، در نهایت تراز تجاری ما با این کشور از لحاظ کیفی به نفع صنعت ما خواهد بود.
کد مطلب: 90999
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *