; ?>; ?> بازتاب اخبار بانکی ایران در رسانه های خارجی - مردم سالاری آنلاين
۱
۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۷

بازتاب اخبار بانکی ایران در رسانه های خارجی

رسانه های خارجی، تصمیم روز چهارشنبه هیات دولت ایران در دادن رای اعتماد به « عبدالناصر همتی» به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی را بازتاب دادند و آن را با مسائل اقتصادی در ایران مرتبط دانستند.
رسانه های خارجی، تصمیم روز چهارشنبه هیات دولت ایران در دادن رای اعتماد به « عبدالناصر همتی» به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی را بازتاب دادند و آن را با مسائل اقتصادی در ایران مرتبط دانستند.
به گزارش روزچهارشنبه ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت: به دنبال نشست هیات دولت، همتی جایگزین «ولی الله سیف» شد که از زمان روی کار آمدن «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران درآگوست 2013 ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت. مدیریت بانک مرکزی به دلیل نحوه مدیریت بحران ارزی درکشور که ارزش ریال در مقابل دلار آمریکا را کاهش داد، مورد انتقاد بود.
این خبرگزاری افزود: روحانی از «خدمات جدی و قوی» سیف قدردانی کرد و گفت کابینه به همتی «اطمینان کامل» دارد. روحانی از زمان روی کار آمدن وعده داده سختگیری بیشتری در مقابل بانک های غیرمجاز اعمال کند. دولت او تحت فشار برای بازپرداخت سپرده های از دست رفته؛ موضوعی که فشار بیشتری را بر منابع مالی دولت وارد کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دربازتاب این انتصاب نوشت: همتی 61 ساله ریاست شرکت بیمه مرکزی دولتی ایران را برعهده داشته و سابقه خدمت در بخش بانکی را دارد.
این رسانه نوشت: ریال ایران طی سالها روند رو به کاهشی را طی کرده اما در آستانه اعمال دوباره تحریم های شدیدتر دولت ترامپ این روند سرعت گرفت. منتقدان، افت ارزش ریال را به سیاست های سیف ربط می دهند.
خبرگزاری رویترز نیز در بازتاب این خبر نوشت: ایران رئیس یک نهاد مهم اقتصادی را منصوب کرد.
روزنامه انگلیسی دیلی میل، تارنمای رادیو اروپای آزاد، خبرگزاری ترند، روزنامه حریت ترکیه نیز گزارش خبرگزاری ها درباره این انتصاب جدید را بازنشر کرده اند.
روزنامه دیلی میل انگلیس درباره انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی، نوشت: سیف ماه ها بود که به سبب بحران ارزی کشور مورد انتقاد شدید قرار داشت. چون در این مدت ریال بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر ارزهای بین المللی به ویژه دلار آمریکا از دست داده است.
این گزارش با اشاره به سوابق کاری همتی، او را فردی معرفی کرد که دولت ایران برای برون رفت کشور از این بحران ارزی به ویژه در سطح بازار ارز عمومی (بازار ارز غیر دولتی) و بطور خاص بعد از گرم تر شدن تنور تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران در پی خروج واشنگتن از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام)، بسیار به او دل بسته است.
خبرگزاری ترند آذربایجان نیز ضمن پرداختن به موضوع پایان دوره ریاست سیف بر بانک مرکزی، این تصمیم دولت ایران را غیرمترقبه ندانست چرا که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران نیز هفته قبل، پیش بینی این تغییرات را اطلاع رسانی عمومی کرده و از احتمال انجام برخی تغییرات در کابینه به ویژه در تیم اقتصادی به دلیل تحریم ها خبر داده بود.
این گزارش همچنین با اشاره به سابقه فعالیت همتی به عنوان یک استاد دانشگاه، رئیس بیمه و دو بانک سرمایه و ملی ایران و نیز حکم اخیر او به عنوان سفیر ایران در جمهوری خلق چین، او را گزینه ای از سوی دولت ایران معرفی کرد تا بتواند در حد امکان به ویژه تا زمان باقی مانده به ضرب الاجل 4 نوامبر (13 آبان) برای رفع مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های آمریکا اقدامی مناسب انجام دهد.
تارنمای دویچه وله آلمان نیز بطور همزمان علاوه بر پرداختن به موضوع سیف، به ماجرای استعفای محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت ایران پرداخت و نوشت که رئیس جمهوری ایران با وجود انتصاب همتی به جای سیف، استعفای نوبخت را رد کرده است.
شبکه خبری 'فاکس نیوز'آمریکا نیز ضمن پرداختن به تغییر در کابینه دولت ایران، مدعی شد اینها «نشانه جدی بودن بحران اقتصادی» ناشی از کاهش ارزش ریال است.
این گزارش همچنین به روند مرحله ای کاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا تا امروز پرداخت.
شبکه خبری میدل ایست مانیتور آمریکا نیز با اشاره به این تغییرات در دولت ایران، همان تحلیل های رسانه های فوق را تکرار کرد .
هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در جلسه صبح امروز(چهارشنبه) به عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد داد و از خدمات و تلاش های ولی الله سیف در دوران تصدی ریاست بانک مرکزی تقدیر کرد.
کد مطلب: 91099
برچسب ها: بانک مرکزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


United Kingdom
قدر دانی آقای روحانی از سیف نهایت بی مسئولیتی و کج سلیقگی ایشان است