۰
جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۳

غزه از بحران انسانی تا سکوت جهانی

ناظران سیاسی و فعالان فلسطینی هشدار می دهند که به دلیل تشدید محاصره یازده ساله، باریکه غزه با بحران تمام عیار انسانی و اقتصادی روبروست؛ بحرانی که گویا چندان حساسیتی را در جامعه جهانی برنیانگیخته است.
ناظران سیاسی و فعالان فلسطینی هشدار می دهند که به دلیل تشدید محاصره یازده ساله، باریکه غزه با بحران تمام عیار انسانی و اقتصادی روبروست؛ بحرانی که گویا چندان حساسیتی را در جامعه جهانی برنیانگیخته است.
به گزارش ایرنا، این هشدارها برای نخستین بار نیست و تازگی ندارد، اما شواهد گوناگون و گفته ناظران سیاسی نشان می دهد که این بار جدیت آن نسبت به گذشته بسیار بیشتر است.
«نیکولای ملادینوف» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه نیز درباره بروز فاجعه در غزه هشدار داد و گفت از سال 2020 این باریکه دیگر قابل سکونت نخواهد بود.
در پی محاصره یازده ساله و تحمیل سه جنگ در طول این مدت کوتاه بحران های انسانی باریکه غزه را به شدت تهدید می کند. منطقه ای کوچک که تنها 360 کیلومتر مربع مساحت دارد؛ طول آن به 41 کیلومتر می رسد و عرضش از دریا تا مرزهای مناطق اشغالی فلسطین بین 5 تا 15 کیلومتر است.
غزه تنها 1.3 درصد از مساحت کل فلسطین را تشکیل می دهد و در سال 1948 و «ایام نکبت» از دیگر مناطق جدا شد.

**اوضاع غزه در آستانه انفجار
«امجد الشوا» هماهنگ کننده سازمان های خصوصی فلسطینی در گفت و گو با ایرنا، اوضاع غزه را در آستانه انفجار توصیف کرد و گفت همه امور از حد هشدار هم عبور کرده است.
وی خاطرنشان کرد: غزه هنوز به خاطر جنگ ها و تجاوزهای اسرائیلی بین سال های 2008 و 2014 (1386 و 1393) نتوانسته حالت طبیعی خود را بدست آورد.
الشوا، از نهادهای بین المللی ذیربط خواست تا با مسئولیت پذیری جهت کاهش بار محاصره ناجوانمردانه نوار غزه از روی دوش مردم آن بکوشند. به گفته وی مردم غزه واقعا قادر نیستند تا ساده ترین امور معیشتی خود را تامین کنند.
این فعال فلسطینی همچنین خواستار فشار جدی بر رژیم صهیونیستی برای تسریع در رفع محاصره ظالمانه شد.

**فشار بر فلسطینیان و نهادهای بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی
صهیونیست ها همزمان با شدت دادن به محاصره غزه، فشارها و تحرکات خود را علیه نهادهای بین المللی فعال در غزه افزایش داده اند. از بارزترین شواهد این، اتهام زنی به نهادهای تابعه سازمان ملل متحد است. رژیم صهیونیستی این نهادها را متهم کرده که از طریق کارمندان خود که برای مقاومت فلسطین کار می کنند، پول به این منطقه منتقل کرده اند.
«علاء ابوعامر» استاد روابط و قوانین بین الملل این اقدامات تل آویو را جهت بستن راه و ممانعت از هرگونه تلاشی دانست که برای کاهش بار محاصره و یا پایان بخشیدن آن صورت می گیرد.
داده های آماری رسمی فلسطین و بانک جهانی درباره افزایش نسبت فقر در غزه هشدار داده اند.
این گزارش ها حاکی از آن است که حدود 80 درصد از اهلی غزه، با کمک های انسان دوستانه زندگی خود را سپری می کنند؛ و همچنین نسبت سوءتغذیه در غزه بیش از 46 درصد است.
دیده بان حقوق بشر اروپا و مدیترانه نیز گفته که ساعات قطع جریان برق در غزه بسیار افزایش یافته و مردم بیش از 18 ساعت در روز برق ندارند.
عدم وجود برق برای این مدت طولانی، به منافع بسیاری آسیب زده است، چه در رابطه با کارهای خانگی یا حتی کارخانه ها و مراکز تولیدی. این مساله منجر به اختلال در منابع اقتصادی شده و بیکاری تعداد زیادی شده است. تعداد بیکاران در حال افزایش است بدون اینکه افق روشنی روبروی آنها باشد.
کد مطلب: 91147
برچسب ها: غزه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *