۰
جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۰
کواکبیان در نشست عمومی بررسی مشکلات مردم منطقه 7 تهران:

شورای عالی استانها برای مدیریت یکپارچه شهری طرحی را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد

باید برای املاک اطراف مصلای تهران چاره اندیشی شود
جلسه عمومی بررسی مشکلات مردم منطقه ۷ تهران از سلسله جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران که با پیگیری دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و با همیاری فرماندار تهران از سال قبل و به طور منظم برگزار می‌شود، دوشنبه ۱ مرداد ۹۷ ، در مسجد الجواد میدان هفت تیر تهران با حضور دبیران شورایاری مناطق ، مسئولین اجرایی، دکتر عیسی فرهادی فرماندار تهران، غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، علیرضا محجوب ،سید فرید موسوی، محمد رضا بادامچی و محسن علیجانی زمانی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین زهرا‌نژاد بهرام و شهربانو امانی از اعضای شواری اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و همچنین نمایندگان دبیرخانه مجمع 51 نفری امید تهران برگزار شد.
شورای عالی استانها برای مدیریت یکپارچه شهری طرحی را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد
جلسه عمومی بررسی مشکلات مردم منطقه ۷ تهران از سلسله جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران که با پیگیری دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و با همیاری فرماندار تهران از سال قبل و به طور منظم برگزار می‌شود، دوشنبه ۱ مرداد ۹۷ ، در مسجد الجواد میدان هفت تیر تهران با حضور دبیران شورایاری مناطق ، مسئولین اجرایی، دکتر عیسی فرهادی فرماندار تهران، غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، علیرضا محجوب ،سید فرید موسوی، محمد رضا بادامچی و محسن علیجانی زمانی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین زهرا‌نژاد بهرام و شهربانو امانی از اعضای شواری اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و همچنین نمایندگان دبیرخانه مجمع 51 نفری امید تهران برگزار شد.
در این نشست ابتدا حجت‌الاسلام آشتیانی امام جماعت مسجد الجواد و از اعضای بیت امام خمینی(ره) به حاضران خیر مقدم گفت و خواستار حل مشکل سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ این مسجد شد. آنگاه دبیران شورایاری  و شهروندان منطقه به بیان مشکلات عمده و مسائل شهری موجود در محلات منطقه ۷  تهران پرداختند.
بافت‌های فرسوده در نواحی ۱ و ۲ و ۳ منطقه ۷ ، محقق نشدن وعده‌های بانک مسکن در راستای اعطای تسهیلات نوسازی، مشکلات ترافیکی در روزهای برگزاری نمایشگاه‌ها در مصلای تهران، ختم شدن اتوبان صیاد به میدان سپاه، وجود مناطق نظامی و پادگان‌ها در منطقه ۷ ، تیرهای برق بلا استفاده و کنتورهای گاز که مشکلاتی را در معابر پیاده رو ایجاد می‌کنند، بوی نامطبوع فاضلاب در برخی محلات و مشکلات بهداشتی ناشی از آن، فرسودگی تجهیزات مدارس و بافت‌های آموزشی و آسیب‌های اجتماعی منطقه از جمله مشکلات مطرح شده توسط دبیران  شورایاری منطقه ۷ بود.
 
 در ادامه این نشست سمیه حاجوی شهردار منطقه ۷ گفت: سرانه فضای سبز منطقه بسیار کم بود که با شناسایی ظرفیت‌ها و زمین‌های مناسب تا ۲ ماه آینده ۴ بوستان به وسعت ۱۰هزار مترمربع به فضای سبز منطقه افزوده خواهد شد. بافت‌های فرسوده عمدتا در پهنه شرقی قرار گرفته که تاکنون با اعطای بسته‌های تشویقی از سوی شهرداری تا کنون ۳۸درصد پیشرفت در نوسازی بافت‌های فرسوده منطقه ۷ داشته ایم.
وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنیم با به کارگیری تیم جوان و نوپا در شهرداری منطقه ۷ و همیاری شورایاری‌ها تا ۳ ماه آینده ۱۲هزار متر به سرانه فضای ورزشی که شامل زمین چمن روباز نیز هست اضافه خواهد شد.
زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش گفت: شهرداری تهران در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده تسهیلات لازم را فراهم کرده و با تمام وجود همکاری می‌کند. معرفی به بانک‌های عامل در راستای پرداخت هزینه‌های نوسازی توسط شهرداری تهران انجام می‌شود اما پرداخت این تسهلات به عهده بانک مسکن و سایر بانک‌های عامل است.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش نوسازی مدارس و بافت‌های آموزشی است. از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم نسبت به تخصیص بودجه آموزش و پرورش در راستای نوسازی مدارس پیگیری کنند. در حال حاضر ۱۰۰۰واحد آموزشی فرسوده در تهران نیاز به نوسازی دارند.
سپس شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش گفت:‌ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و نمایندگان دولت با توجه به همسویی و همراهی بی‌سابقه می‌توانند خدمات بسیار بزرگی به مردم ارائه کنند. امیدواریم هرچه سریع تر حضور شورایاری‌ها و روند انتخابات شورایاری قانونی شود، چرا که آنها نماد مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف در کنار نظام هستند. شورایاری‌ها می‌توانند به عنوان رابط مردم و شوراها نقش موثری ایفا کنند.
محسن علیجانی  نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شهر تهران ۱.۵ میلیون و در استان تهران ۲.۵ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند. ۶هزار هکتار بافت فرسوده در استان تهران وجود دارد. مجلس از ظرفیت قانونگذاری خود استفاده کرد و دولت نیز در بودجه سهم مناسبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفت.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در سال‌های گذشته شهرداری‌ها اقدام به تراکم فروشی می‌کردند که موجب شد ۸۰درصد درآمدهای شهرداری ناپایدار و تنها ۲۰ درصد آن پایدار باشد. در واقع شهرداری هوا فروشی می‌کرد که موجب شد در موارد بسیاری مشکلات فراوانی ایجاد شده و عدالت اجتماعی پایمال گردد.
در ادامه سید فرید موسوی نماینده مردم تهران ری شمیرانات و پردیس گفت: امروز برای رفع مشکلات به مدل‌های فکری و روش‌های جدید نیاز داریم. از اینکه تیمی جوان مدیریت شهری منطقه ۷ را برعهده گرفته خرسندیم و نتایج مثبت آن را در منطقه می‌توان مشاهده کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی بودجه عمرانی تهران را با جمعیت ساکن و شرایط فعلی مقایسه می‌کنیم به دلیل برخی از مشکلات پی می‌بریم. هماهنگی بین ادارات و دستگاه‌های اجرایی مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده و مردم بین دستگاه‌های اجرایی و فرآیند‌های اداری و کاغذبازی‌ها سرگردان هستند.
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به انتهای کار جلسات مناطق ۲۲گانه تهران نزدیک می‌شویم چرا که اکثر جلسات و بازدیدها انجام شده و مشکلات بسیاری از مناطق بررسی و برخی نیز حل شده است. در راستای قانون مند کردن شورایاری‌ها طبق قانون اساسی اقدام کردیم چرا که معتقدیم شورای محوری شورای محلات است و باقی شوراها برآمده از آن هستند. البته ریاست مجلس و برخی نمایندگان با این تفسیر از قانون اساسی مخالف اند که باعث شده تاکنون روند قانونی کردن شورایاری‌ها به نتیجه نرسد.
فرماندار تهران ضمن اشاره به نقش مردم و شورایاری‌ها در حل مشکلات مناطق مختلف افزود: اگر این مشارکت نباشد مشکلات حل نمی‌شود، از این‌رو امید است با ایجاد محمل قانونی شورایاری‌ها فعال شوند و تا تحقق این امر، شورا یاری‌ها برای رفع مشکلات مردم تعامل لازم را داشته باشند.
فرهادی همچنین به نقش شورایاری‌ها در بخش‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: در منطقه ۷ تعداد زنان۱۰ هزار نفر بیشتر از مردان است و یکی از دلایل آن را وجود زنان بی سرپرست در این منطقه  و مهاجرت مردان عنوان کرد که این امر با توجه به آسیب‌های خاص آن نیاز به پیگیری دارد.
فرماندار تهران افزود: در مورد بافت‌های فرسوده، اعتیاد و موضوع متکدیان باید شورایاری‌ها کمک کنند چرا که راهی به جز مشارکت مردم در بحث اعتیاد وجود ندارد، اکنون ۱۰ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند.
معاون استاندار تهران  در بخش دیگری از سخنان خود گفت: منطقه ۷ منطقه مهمی است که ۱۳ ایستگاه مترو یعنی ۱۲ درصد ایستگاه‌های مترو را دارد، ضمن اینکه ۱۱ بیمارستان، ۵۴ درمانگاه و ۶۹ داروخانه در منطقه داریم.
وی ادامه داد: ۲ کلانتری و ۲ پادگان، ۵ سینما، ۱۵ کتابخانه، ۱۹۴ مدرسه، ۲۴ مرکز آموزش عالی و ۵۸ مسجد در منطقه داریم.
فرهادی ضمن تاکید به ضرورت برطرف کردن مشکلات بهداشتی و درمانی در تهران افزود: برای ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی پایتخت سه بیمارستان هرکدام با ظرفیت هزار تختخواب و در مجموع ۳ هزار تختخواب در غرب، شرق و جنوب تهران احداث می‌شود که امید است با این ظرفیت نیازهای درمانی تهران پاسخ داده شود.
در پایان دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس باگرامیداشت روزهای دهه کرامت گفت: در روایات به ما گفته شده امام رضا (ع) به دلیل رضایتمندی مردم از ایشان «رضا» لقب گرفته‌اند. به همه مسئولین می‌گویم که اگر پیرو امام هشتم(ع) هستیم باید مردم از ما راضی باشند. اگر سر سوزنی نارضایتی مردم از ما به وجود آمد نباید ادعای پیروی امام رضا (ع) را داشته باشیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: روش امام رضا (ع) این بود که وقتی مامون الرشید به ایشان پیشنهاد ولیعهدی می‌دهد، ایشان می‌فرمایند بیعت باید در صحرایی با حضور مردم انجام شود. بنده افتخار داشتم هفته گذشته به دعوت سفیر ترکمنستان در آن صحرا حضور داشته باشم که در مرو ترکمنستان قرار دارد.
دکتر کواکبیان تصریح کرد: رضایت مردم باید برای همه مسئولین نظام مهم باشد، مخصوصا در شرایطی که ترامپ نابخرد در آمریکا به قدرت رسیده و همه معاهدات بین المللی را نادیده می‌گیرد. معتقدیم تهدیدهای ترامپ هیچ تاثیری بر اراده و حرکت رو به جلوی مردم ایران نخواهد داشت، اما قطعا مسئولین باید توجه داشته باشند که شرایط اقتصادی امروز شرایط جنگی است و باید برای هجمه‌های اقتصادی دشمن آماده باشند.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی گفت: مسئولین باید توجه داشته باشند، اینکه مردم شب بخوابند و صبح بیدار شوند و با ۲۰۰هزار تومان افزایش قیمت سکه روبرو شوند درست نیست. در چنین شرایط اقتصادی باید به فکر تقویت اقتصاد ملی باشیم و مشکلاتی که در زمینه اقتصاد داریم را رفع کنیم.
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: برخی از مسائل کلی که مطرح شد فراتر از اختیارات فرمانداری و چنین جلساتی است، ازجمله این مشکلات که در مورد منطقه ۷ نیز مطرح شد، وجود پادگان‌ها در مناطق مسکونی است که چنین مسائلی را در شورای ساماندهی امور پایتخت مطرح می‌کنیم. مشکل پادگان‌ها در قانون دیده شده و باید از مناطق شهری خارج شوند. البته مسئولین نظامی می‌گویند هزینه انتقال را بدهید تا ما منتقل شویم.
وی افزود: در زمینه مدیریت یکپارچه شهری نباید منتظر لایحه دولت بمانیم چرا که دولت لایحه ای نخواهد داد. ارائه لایحه‌ای به مجلس از سوی شورای عالی استان‌ها برای هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه راه گشا خواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اختیار برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و رهبر معظم انقلاب است و ما نمی‌توانیم در این خصوص کاری انجام دهیم. البته در خصوص املاک اطراف مصلا می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم تا بخشی از بار ترافیک و سایر مشکلات مربوط به آن حل شود.
کواکبیان در خاتمه با تقدیر از فعالیت‌های خانم حاجوی نسبت به توجه به جوان‌گرایی، تخصص مداری، ایثارگری و توجه به زنان را از جمله نکات مثبت شهرداری منطقه 7 دانست.
 
کد مطلب: 91157
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *