۰
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۵

رونمایی از لایحه صیانت از داده‌های شخصی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی، به لزوم صیانت از داده‌های مردم در سرویس‌های بین‌المللی با تعاملات قانونی تاکید کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی، به لزوم صیانت از داده‌های مردم در سرویس‌های بین‌المللی با تعاملات قانونی تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، این لایحه که قرار است فردا به هیات دولت ارسال شود، در راستای حمایت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی امروز و در سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ و توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران رونمایی شد.
پیش نویس این لایحه به امضای محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی رسید. هدف اصلی قانون صیانت از داده‌های شخصی، صیانت از حیثیت و کرامت اشخاص موضوع داده‌ها است که قواعد و احکام آن‌ها در بخش‌های مربوط آمده است که شامل تبیین حقوق اشخاص موضوع داده‌ها، به‌ویژه در تعامل با سایر حق‌های مشروع، ضابطه‌مندی فرایند پردازش داده‌های شخصی، مسئولیت‌پذیری پردازش، هم‌افزایی امور تنظیمی و نظارتی پردازش و جبران‌پذیری زیان‌ها و آسیب‌های پردازش است.
محمدجواد آذری جهرمی امروز در مراسم رونمایی از لایحه صیانت از داده‌های شخصی که در نمایشگاه الکامپ انجام شد، با بیان اینکه کمتر لایحه‌ای در کشور به مشورت عمومی گذاشته شده و پس از جلب نظر نخبگان به مجلس ارائه شد، افزود: امروز یک روز تاریخی برای صیانت از داده‌های مردم است. لایحه‌ای بر مبنای فتوای راهبردی مقام معظم رهبری درباره حرمت تعهدی به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی تدوین می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم صیانت از داده‌های مردم در سرویس‌های موجود در فضای مجازی بیان کرد: پیش از این در فضای مجازی و برای سرویس‌هایی که هر روز با سرعت بیشتری در حال رشد هستند، لایحه‌ای نداشتیم. همچنین اطلاعاتی از شهروندان ایرانی در سرویس‌های بین‌المللی ضبط و ثبت می‌شد که قابلیت پیگیری نداشت. به همین دلیل برای رعایت صیانت از داده‌های مردم در حوزه سرویس‌های بین‌المللی هم در تلاشیم. برای این قانون نیاز به تعاملات بین‌المللی داریم.  
وی با بیان اینکه اعتماد مهم‌ترین حلقه زنجیره خدمات در هر سرویس است، افزود: سرویس‌های مجازی هر روز در حال رشد هستند. کسانی که اطلاعات شهروندان را نگه می‌دارند، باید از قبل فرآیند شفاف‌سازی را انجام دهند و دسترسی به اطلاعات مردم باید کار مشکلی باشد. در نتیجه باید ضریب حریم خصوصی را به نحو قابل بهبودی افزایش دهیم.
او با اشاره به امضای پیش‌نویس لایحه صیانت از داده‌های شخصی اظهار کرد: این لایحه از طریق وب سایت وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات در دسترس مردم قرار دارد و هنوز برای نقد آن زمان وجود دارد؛ ما چهار لایحه دیگر با عنوان‌های حاکمیت‌های الکترونیکی، مسئولیت پذیری در فضای مجازی، لایحه خاص برای تراکنش‌های الکترونیکی و شناسایی الکترونیک در دست اقدام داریم. امیدواریم این لایحه هم در کمیسیون لوایح دولت پیگیری و به مجلس ارائه شود. همه این لوایح در کنار هم آینده دیجیتال را خواهد ساخت.
در این برنامه همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر- رئیس کمیسیون ارتباطات مجلس- اظهار کرد: ما از مجلس دوره گذشته به دنبال این لایحه بودیم اما فرصتی فراهم نمی‌شد. با لایحه‌ای که امروز تصویب می‌شود، بخش عمده‌ای از دغدغه کاربران و مشترکان حفظ خواهد شد و این بدان معناست که نه تنها حریم شخصی کاربران خدشه‌دار نمی‌شود، بلکه کسانی که از اطلاعات کاربران بدون اجازه خودشان استفاده می‌کنند، دیگر این امکان را نخواهند داشت.
همچنین پروانه مافی- نماینده مجلس- بیان کرد: در دو سال گذشته موکلین ما به طور مرتب از ما درخواست حمایت از داده‌های شخصی را داشتند. ما در مجلس همکاری‌های مناسبی داشتیم و کمیسیون مشترکی در مجلس برای سرعت بخشیدن به موارد لایحه و قانونی کردن آن تشکیل دادیم.
رسول سراییان- رئیس سازمان فناوری اطلاعات - نیز اظهار کرد: ما از مشارکت نخبگان و فعالان و مشاوران جمعی برای این لایحه دعوت کردیم و نهایتا در جلساتی با پژوهشگاه و قوه قضاییه، مرکز پژوهش، تولید و بخش خصوصی این لایحه به وضع مطلوبی رسیده است.
کد مطلب: 91220
برچسب ها: آذری جهرمی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *