۰
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۹

تحریم نمی‌تواند پیوند کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد

دباغ گفت: شنیده های ما حاکی از این است که علت اصلی قطع برق از سوی ایران به دلیل عدم پرداخت بدهی نبوده بلکه کمبود برق در ایران سبب شده که مقامات تصمیم بگیرند دیگر به عراق برق ندهند ضمن آنکه برخی اخبار از دولت مرکزی حاکی از این است که دولت کویت 4 ژنراتور قدرتمند برای حل بخشی از مشکل برق عراق هدیه داده است.
دباغ گفت: شنیده های ما حاکی از این است که علت اصلی قطع برق از سوی ایران به دلیل عدم پرداخت بدهی نبوده بلکه کمبود برق در ایران سبب شده که مقامات تصمیم بگیرند دیگر به عراق برق ندهند ضمن آنکه برخی اخبار از دولت مرکزی حاکی از این است که دولت کویت 4 ژنراتور قدرتمند برای حل بخشی از مشکل برق عراق هدیه داده است.
به گزارش ایلنا، ناظم عمر دباغ در خصوص تاثیر تحریم های آمریکا بر روابط تجاری ایران و اقلیم کردستان گفت: تا این لحظه تحریم ها تاثیری در روابط و حجم مبادلات دو کشور نداشته است و فکر می کنیم در آینده نیز تغییری به وجود نیاید ضمن آنکه مقامات اقلیم کردستان بر این تصمیم استوار هستند که حجم همکاری دو کشور در همه زمینه ها افزایش پیدا کند و از شش میلیارد دلاری که سال گذشته بوده فراتر برود.
نماینده اقلیم کردستان در ایران افزود: دولت اقلیم کردستان تصمیم گرفته که وارد بازی های سیاسی که این روزها برخی کشورها با ایران آغاز کرده اند نشود و براساس منافع خود رابطه تجاری و اقتصادی خود را با ایران افزایش دهد برای ما مهم منفعت مردم کردستان عراق است که با وجود پیوندهای عمیقی که مردم دو کشور دارند به این راحتی نمی توان به آنها خدشه وارد کرد.
وی افزود: ایران نیز باید برنامه های خود را جهت تسهیل امور تجاری بین فعالان تجاری دو کشور بیشتر کند از جمله صدور روادید و ترانزیت و فعال کردن مرزهای بیشتر برای مبادلات کالا از جمله این کارهاست ضمن آنکه فعالیت 24 ساعته گمرکات نیز می تواند به این مهم کمک کند.
وی در خصوص کمبود برق در عراق که باعث تظاهرات و اعتراض های مردم در چند هفته اخیر گفت: اعتراضات مردم به حق است کمبود خدمات بهداشتی و رفاهی از جمله آب ، برق و فاضلاب به مردم فشار آورده است بعلاوه تعلل در تشکیل دولت نیز باعث شده که مشکلات بیشتر شود .
وی در خصوص قطع صادرات برق ایران به این کشور گفت: شنیده های ما براین اساس است که علت اصلی قطع برق از سوی ایران به دلیل عدم پرداخت بدهی نبوده بلکه کمبود برق در ایران سبب شده که مقامات تصمیم بگیرند دیگر به عراق برق ندهند ضمن آنکه برخی اخبار از دولت مرکزی حاکی از این است که دولت کویت 4 ژنراتور قدرتمند برای حل بخشی از مشکل برق عراق هدیه داده است اما با این وجود هنوز مردم عراق از کمبود برق رنج می برند.مردم اقلیم کردستان نیز همین مشکل را با شدت کمتری دارند.
وی ادامه داد: تا زمانی که ایران به عراق برق صادر می کرد عربستان و یا هیچ کشور دیگری در این خصوص اظهارنظری یا حتی فعالیت نکرد اما ناگهان پس از اعلام ایران ، عربستان وارد بازی شد و اعلام کرد که برق را تامین می کند.
وی در پایان در خصوص آخرین وضعیت تشکیل دولت عراق گفت: تا این لحظه نمی توان اعلام کرد که دولت با ائتلاف چه گروههایی تشکیل می شود اتفاقات و ناارامی های اخیر سبب شد که مذاکرات بین گروههای سیاسی متوقف شود اما ائتلاف کردستان تا به امروز با تمام گروههای شیعه مذاکرات خود را انجام داده است و ما منتظر هستیم نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال عراق تایید شود پس از آن مطابق قانون اساسی پارلمان یک ماه فرصت دارد تا دولت را تشکیل دهد.
کد مطلب: 91320
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *