۰
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۷

هشدار به لبنانیها

یک سیاستمدار لبنانی نزدیک به سعودی‌ها نسبت به بازگشت ترورها و انفجارها به کشورش با هدف بر هم زدن آرامش شکننده در لبنان در صورت شکست در تشکیل کابینه هشدار داد.
یک سیاستمدار لبنانی نزدیک به سعودی‌ها نسبت به بازگشت ترورها و انفجارها به کشورش با هدف بر هم زدن آرامش شکننده در لبنان در صورت شکست در تشکیل کابینه هشدار داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، فارس سعید، نماینده سابق پارلمان لبنان و از چهره‌های مخالف در این کشور در پی شکست سعد حریری، نخست وزیر لبنان در تشکیل کابینه جدید علی رغم گذشت سه ماه از زمان برگزاری انتخابات، در توئیتی نسبت به بازگشت ترورها و انفجارها به این کشور با هدف بر هم زدن آرامش شکننده در لبنان در صورت ناکامی در تشکیل کابینه هشدار داد.
فارس سعید توئیت کرد، بازگشت ترورها و انفجارها به لبنان بعید نیست، مراقب باشید!
این مخالف لبنانی پیشتر به عنوان دبیرکل گروه ۱۴ مارس و به عنوان مخالف سوریه و سیاست‌های بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور فعالیت داشت اما در ادامه این ائتلاف دچار اختلافات داخلی شد که روند انتخاب میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در سال ۲۰۱۶ به آن دامن زد.
نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان آغاز زودهنگام رقابت‌ها برای تصاحب پست ریاست جمهوری را عامل تاخیر در تشکیل کابینه این کشور دانست.
برخی تحلیلگران برجسته اظهار داشتند، احتمال دارد لبنان با بحرانی در وزارتخانه‌ها خطرناک‌تر از بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی در زمان انتخابات ریاست جمهوری مواجه شده و این امر درها به روی هر احتمالی از جمله بحران حکومتی می‌گشاید و تنها راه خروج از این بحران ایجاد حکومتی است که شهروندان و نه دارندگان منافع شخصی و ثروت‌های غیرقانونی را راضی کند.
بحران تشکیل کابینه لبنان نه تنها به دلیل افزایش سقف شروط طرف‌ها بلکه به دلیل ارتباطش با تحولات منطقه و آنچه در پرونده‌های بزرگ مربوطه رخ داد، وارد مرحله پیچیده‌تری شد، این بار تاخیر در تشکیل کابینه به مشکلات سهمیه‌بندی‌های داخلی و مشکلات ناشی از خلأ در سمت ریاست جمهوری ارتباط نداشته بلکه به تغییرات در توازن‌های سیاسی ناشی از تحولات سوریه و منطقه مربوط است.
برخی منابع آگاه در لبنان از اینکه مساله تشکیل کابینه در این کشور از مشکلی داخلی به بحرانی خارجی تبدیل شود، ابراز نگرانی کرده و گفتند: آنچه رخ می‌دهد غیرقابل درک و توجیه است، گره داخلی با توافق حل می‌شود البته به این شرط که هدف همه طرف‌ها برای تسهیل در تشکیل کابینه صادقانه باشد، بالا نگه داشتن سقف شروط و سخت‌گیری در خواست‌ها از سعد حریری را تنها می‌توان دستوری خارجی یا اجرای برنامه‌های بیگانگان تفسیر کرد.
این منابع تاکید کردند، اگر کابینه طی چند روز آتی تشکیل نشود، کارها پیچیده‌تر خواهند شد و هرگز تا پیش از پایان سال جاری میلادی دولتی تشکیل نخواهد شد.
برخی چهره‌های لبنانی نزدیک به عربستان مدعی شدند، طرف‌های منطقه‌ای به ویژه سوریه به دنبال آن هستند که کفه کابینه آتی به نفع آنها سنگین باشد، در مرحله آتی نیز از بیروت خواسته می‌شود درمورد مسایل منطقه‌ای شامل سوریه و ایران و در راس آنها راهکاری برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، ازسرگیری کامل روابط لبنان-سوریه، تحریم‌های آتی علیه ایران که از ششم ماه آتی اعمال می‌شوند و در آخر بازسازی‌ سوریه، موضع‌گیری کند.
کد مطلب: 91371
برچسب ها: لبنان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *