۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۲
کاترین اشتون خبر داد:

دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در راه است

دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در راه است
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری دور جدید مذاکرات بین مقامات مذاکره کننده ایرانی و اروپایی در آینده نزدیک خبر داد.
بعد از مذاکرات مسکو که ۲۹ و ۳۰ خرداد برگزار شد، ایران و ۱+۵ توافق کردند برای از سرگیری مذاکرات ابتدا هیات‌‌های کارشناسی با یکدیگر گفت‌‌وگو کنند و در صورت مثبت بودن نتایج گفتگوها دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان ادامه یابد.
در همین راستا اولین دور این نشست‌ها ۱۳تیرماه در استانبول در سطح کارشناسان برگزار شد. در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا پس از آن نشست منتشر کرد، اذعان به لزوم برگزاری نشستی در سطح معاونان نمود. آنها بعد از جلسه فنی کارشناسان در استانبول گفتند که «گروه ۳+۳ جزئیات بیشتری از پیشنهادهایی که این گروه در بغداد به ایران داد، مطرح کرد؛ ایران نیز جزئیات بیشتری از پیشنهادات خود را انتقال داد؛ ضمن اینکه کارشناسان مواضع خود را درخصوص پاره‌ای از مسائل فنی بررسی کردند. پس از این جلسه فنی در استانبول، مقرر شد جلسه‌ای بین هلگا اشمیت و علی باقری معاونان جلیلی و اشتون برگزار شود.
به دنبال گفتگوی تلفنی ۱۹ تیرماه هلگا اشمید با علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، نشست معاونان در استانبول در تاریخ سه شنبه سوم مرداد بین معاونان جلیلی و اشتون به منظور ایجاد تفاهم و هماهنگی میان دیدگاه‌ها‌ی ایران و ۱+۵ و زمینه‌سازی برای گفت‌‌وگوی تلفنی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در استانبول برگزار شد و بعد از یک روز بحث و بررسی دو طرف از نتایج مذاکرات اظهار رضایت کردند.
در همین حال "کاترین اشتون" در اظهارنظری کوتاه پس از برگزاری نشست معاونان در استانبول اعلام کرد: مذاکرات میان مقامات اروپایی و ایرانی در موضوع هسته ای ایران بزودی برگزار می شود. پیش از این نیز دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درباره دیدار هلگا اشمید و علی باقری اعلام کرده بود: این دیدار به این منظور انجام می‌شود تا دو طرف درباره "احتمال دیداری در آینده در سطح سیاسی" با یکدیگر صحبت کنند و چنانچه نظر دو طرف بر اساس نشست کارشناسی تامین شود و چارچوبی مشخص به دست آید، گفت‌وگوی‌ تلفنی جلیلی و اشتون صورت می‌گیرد.
 
کد مطلب: 914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *