۰
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۸

نگرانیها از تبدیل حشد شعبی به حزب‌ا... دیگر

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی به بیان نگرانی‌هایی پرداخته است که در غرب نسبت به یگان‌های حشد شعبی عراق وجود دارد و آنها نگرانند که نیروهای بسیج مردمی به چیزی شبیه حزب‌الله لبنان تبدیل شود.
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی به بیان نگرانی‌هایی پرداخته است که در غرب نسبت به یگان‌های حشد شعبی عراق وجود دارد و آنها نگرانند که نیروهای بسیج مردمی به چیزی شبیه حزب‌الله لبنان تبدیل شود.
به گزارش ایسنا، این روزنامه در مقاله‌ای درباره عراق نوشته، یگان‌های حشد شعبی که در اوایل ژوئن 2014 با صدور فتوای جهاد کفایی از سوی آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عراق برای مبارزه با داعش تشکیل شدند، حالا برخی ابعاد اقتصادی عراق را در  کنترل خود دارند و منتقدان این امر از این نگران هستند که آنها به حزب‌الله دیگری در داخل عراق تبدیل شوند.
در مقاله فایننشال تایمز آمده است: برخی مقامات عراقی و غربی نگران آن هستند که نیروهای شبه‌نظامی عراق که عمدتا شیعه هستند، به تشکیلاتی شبیه سپاه پاسداران ایران یا حزب‌الله لبنان که شاخه سیاسی و نظامی دارند، تبدیل شوند.
این روزنامه به نقل از یکی از تحلیلگران موسسه چتم هاوس نوشته است: هدف حشد شعبی در دست گرفتن کنترل عراق یا در صورت عدم موفقیت، تسلط داشتن بر بخش‌هایی از آن است. اما آنان یک برنامه جایگزین نیز در نظر دارند. اگر روزی کشور تصمیم گرفت که حشد شعبی را ادغام یا منحل کند، آنان می‌توانند از طریق رقابت اقتصادی و سیاسی صاحب نفوذ و قدرت باشند.
این مقاله اظهار می‌کند، کارشناسان بر این باورند که تصور عقب‌نشینی و پذیرش انحلال از سوی ده‌ها هزار نیروی مسلح حشد شعبی، ذهنیتی واقع‌بینانه نیست.
به نوشته فایننشال تایمز، برخی ازتحلیلگران بر این باورند که حشد شعبی در حال گسترش منافع تجاری خود است و تمایل رهبر آن برای تاسیس دانشگاهی به نام "دانشگاه شهدا" تلاشی برای ورود به سیستم آکادمیک است که نشانه‌ای از خواسته این گروه برای داشتن نقشی ایدئولوژیک در "شکل دادن به رویه عراق" است.
حضور برخی فرماندهان حشد شعبی در عرصه سیاسی عراق نیز نگرانی‌هایی را در میان غربی‌ها به دنبال داشته است و به گفته آنها این امر بیانگر خواست آنها برای حضور در همه مناصب است.
کد مطلب: 91514
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *