; ?>; ?> چین: روابط عادی با ایران ادامه می یابد - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۴

چین: روابط عادی با ایران ادامه می یابد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: پکن و تهران بدون توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا، مبادلات و همکاری های عادی خود را بدون نقض تعهدات بین المللی ادامه می دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: پکن و تهران بدون توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا، مبادلات و همکاری های عادی خود را بدون نقض تعهدات بین المللی ادامه می دهند.
'گنگ شوانگ' روز جمعه در نشست خبری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد مخالفت پکن با درخواست آمریکا مبنی بر کاهش خرید نفت ایران افزود: چین در ارتباط با روابط با ایران، دیدگاه و نگرش شفاف و قاطعی دارد و چندین بار نیز موضع خود را در این ارتباط به صورت شفاف بیان کرده است.
او با اشاره به اینکه دو کشور روابط خود را در چارچوب قوانین بین المللی دنبال می کنند گفت: روابط دو کشور معقول، منطقی و قانونی است و چیزی فراتر از آن وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: چین همواره با تحریم های یکجانبه و تحمیل خواسته های کشور ثالثی علیه هر کشور دیگری از جمله ایران مخالفت کرده است.
به گفته وی باید حقوق و منافع قانونی چین در روابط بین المللی مورد حمایت قرار گیرد و این موضع قوی و روشن پکن است.
تارنمای شبکه خبری بلومبرگ امروز جمعه به نقل از دو مقام آمریکایی عضو تیم مذاکره‌ کننده با چین اعلام کرده بود واشنگتن نتوانسته است در مذاکرات با پکن، این کشور را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند و پکن درخواست آمریکا را رد کرده است.
بلومبرگ نوشت: رد این درخواست آمریکا توسط چین که اکنون با یکدیگر در یک جنگ تجاری به سر می برند ضربه‌ای به تلاش های 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا، برای منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای است.
دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفته اند در عوض پکن، به جای کاهش واردات، خرید نفت از ایران را افزایش داده است.
دولت آمریکا در چند هفته گذشته مذاکراتی را با کشورهای مختلف خریدار نفت ایران از جمله ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه جهت قانع کردن آنها به قطع واردات نفت ایران تا ماه نوامبر (آبان) انجام داده است که با شکست مواجه شده است.
مقامات آمریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را قطع کنند، در غیر این صورت مشمول تحریم های ثانویه آمریکا خواهند شد.
تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست سال 2018 هم 13.2 میلیارد دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است.
آمارها نشان می دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.
کد مطلب: 91570
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *