۱
۰
جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹
چهره هفته

جعفری؛ فرمانده کل سپاه یا سخنگوی مردم؟

سخنان چندی پیش ترامپ مبنی بر «آمادگی برای مذاکره بدون قید و شرط با ایران» بازتابهای بسیاری در داخل و خارج کشور داشت.
محمدعلی جعفری گفته مردم ایران هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.
محمدعلی جعفری گفته مردم ایران هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.
سخنان چندی پیش ترامپ مبنی بر «آمادگی برای مذاکره بدون قید و شرط با ایران» بازتابهای بسیاری در داخل و خارج کشور داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این سخنان به نظر می رسد نوعی مانور تبلیغاتی برای ترامپ باشد، در داخل کشور، هم بر روی بازار ارز تاثیر گذاشت و هم باعث شد واکنش های متفاوتی از سوی صاحبنظران و مقامات مختلف کشور در این خصوص شنیده شود؛ اما از آنجایی که تصمیم گیری در این خصوص به عهده شورای عالی امنیت ملی و پاسخگویی به آن بر عهده مقامات دولتی بالاخص وزارت امور خارجه است، عموم کسانی که در این خصوص سخن گفتند پیشنهاد خود را عنوان کردند. مثلا علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد که «ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بیخود کرده است؛ باید تامل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم که ترامپ از همین ذوق زدگی ممکن است سوء استفاده کند. لازم است این موضوع با تامل و در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد». در این میان اما محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه ، تنها فردی بود که نه تنها به زعم خود جواب نهایی را به ترامپ و تمام جانشینانش در آینده داد، بلکه همه حرف خود را منسوب به ملت ایران دانست. وی گفت: «مردم ایران هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند. شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت نمایند. هرگز چنین روزی را نخواهید دید. همچنان در کاخ سیاه‌تان بنشینید و در توهم ملاقات با مقامات ایرانی بمانید و بدانید این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی روسای جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید».
این سخنان بلافاصله با واکنش منفی روبرو شد. روز چهارشنبه ۱۸ تن از نمایندگان در جلسه علنی مجلس به رئیس جمهور در مورد مدیریت سیاست خارجی و جلوگیری ازاظهارنظر‌های غیرمسئولانه مقامات کشوری و لشگری درمورد مسائل بین‌المللی تذکر دادند. مصطفی کواکبیان نماینده تهران نیز در تذکری شفاهی در پایان جلسه مجلس تصریح کرد: « بنده معتقدم که سردار قاسم سلیمانی در مقابل تحریم‌های آقای ترامپ پاسخ مناسبی ارائه کردند، اما افراد نظامی در برابر پیشنهادات سیاسی اجازه دهند که شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرد. اگر قرار باشد مذاکره بشود یا نشود شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم بگیرد. مجلس شورای اسلامی نیز از تصمیم این شورا حمایت خواهد کرد ». علی مطهری نماینده تهران اما در نامه ای محمد علی جعفری را مستقیما مورد خطاب قرار داد و به وی متذکر شد که «جناب‌ عالی و سایر برادران مجاهد و خوب ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضوعی مانند مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا باید تابع تصمیم مقامات عالی نظام باشید نه این که راساً به عنوان فرمانده کل سپاه اظهار نظر نمایید.علاوه بر این که اعلام چنین نظراتی به نمایندگی از ملت باید توسط نماینده و منتخب ملت یعنی رئیس‌جمهور انجام شود نه هر مقامی».
شاید این اولین بار نباشد که محمدعلی جعفری خود را نماینده تام الاختیار مردم ایران تصور می کند اما باید امیدوار بود که با تذکرات داده شده این آخرین بار باشد که چنین می کند؛ فرماندهی کل سپاه مسئولیتی سنگین است و اگر وی از عهده همین کار برآید برای وی افتخاری بزرگ خواهد بود ؛ این نکته ای است که اگر به آن توجه شود دیگر وی احتیاجی به تراشیدن مسئولیت های جدید برای خود ندارد.
محمدحسین روانبخش
 
کد مطلب: 91586
برچسب ها: محمدعلی جعفری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
آقای روانبخش خدابه شما یک روان سالم ببخشد چقدر ساده لوحید که می خواهید با آمریکا اینطور پاستوریزه وبا ادب رفتار کنیم دست بردارید از این رفتارها...