۰
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۳

کشف لاشه یک نهنگ عظیم الجثه در بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: لاشه یک نهنگ بزرگ جثه به طول ۱۴ متر از گونه براید در مجاورت جزیره تهمادون در محدوده پارک ملی دیر- نخیلو در شهرستان دیر کشف شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: لاشه یک نهنگ بزرگ جثه به طول ۱۴ متر از گونه براید در مجاورت جزیره تهمادون در محدوده پارک ملی دیر- نخیلو در شهرستان دیر کشف شد.
به گزارش تسنیم، حسین دلشب صبح امروز در جمع خبرنگاران در دیر ویژگی‌های نهنگ‌ها و دلفین‌‌ها را برشمرد و با تاکید بر حفاظت از این‌گونه آبزی اظهار داشت: نهنگ‌ها و دلفین‌ها از گونه‌های در معرض خطر انقراض جهانی بوده و برای ادامه زندگی به طور جدی نیازمند کمک هستند.
وی از تلف شدن نهنگ‌های بزرگ در آبهای بین‌المللی خبر داد و بیان کرد: این آبزی به سبب برخورد با ادوات و شناورهای صیادی و گرفتار شدن در آبهای کم عمق و به گل نشستن زمینه اتلاف آنها فراهم می‌‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه نهنگ‌ها برای تامین تغذیه خود به آبهای گرم مهاجرت می‌کنند افزود: سواحل خلیج فارس در مسیر مهاجرت این نهنگ‌ها نیست و گونه‌هایی هستند که برای تغذیه خود به خلیج فارس می‌آیند.
دلشب از کشف لاشه یک نهنگ به طول 14 متر در ساحل پارک ملی دیر- نخیلو خبر داد و خاطرنشان کرد: این نهنگ از نژاد گرمسیری و از گونه‌های نادر بوده و در سالهای أخیر در مناطق مختلف استان چند مورد از به گل نشستن این گونه یا سایر گونه‌های نهنگ مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه این نهنگ‌ها برای تامین تغذیه خود به‌صورت اتفاقی از آبهای اقیانوسی به خلیج فارس مهاجرت می‌کنند تصریح کرد: نهنگ براید با سرعت 25 کیلومتر بر ساعت و تا عمق 300 متری دریا در آبهای خلیج فارس، اقیانوس اطلس، آرام و هند و آبهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و آبهایی با حرارت 16 درجه سانتیگراد به بالا زندگی می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر طول لاشه نهنگ یاد شده را حدود 14 متر دانست و تاکید کرد: رفت و آمد انواع شناورها و برخورد با ابزارهای صیادی احتمال تلف شدن این جانوران را فراهم کرده است.
دلشب به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از پستانداران دریایی و از جمله نهنگ اشاره کرد و گفت: در این زمینه کتاب و بروشور چاپ و کلاسهای توجیهی و آموزشی برای صیادان و افراد محلی برای حفاظت از این گونه آبزیان انجام شده است.
وی با تاکید بر همکاری مردم منطقه با برنامه‌های حفاظتی این گونه‌های مهم دریایی بیان کرد: کارگروه‌های تخصصی برای نحوه امداد و نجات پستانداران دریایی برای حفاظت از پستانداران دریایی تشکیل می‌شود که اثر بخشی مهمی در حوزه حفاظت از پستانداران دریایی داشته است.
کد مطلب: 91629
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *