۰
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۳

افشای توافق ائتلاف عربی با القاعده

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد: اگرچه ائتلاف عربی در یمن پیروزی خود مقابل القاعده را اعلام کرده اما شواهد حاکی از آن است این پیروزی در واقع براساس توافقاتی با شبه‌نظامیان صورت گرفته که خطر قدرتمندترشدن خطرناک‌ترین شاخه شبکه تروریستی در یمن را دوچندان کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد: اگرچه ائتلاف عربی در یمن پیروزی خود مقابل القاعده را اعلام کرده اما شواهد حاکی از آن است این پیروزی در واقع براساس توافقاتی با شبه‌نظامیان صورت گرفته که خطر قدرتمندترشدن خطرناک‌ترین شاخه شبکه تروریستی در یمن را دوچندان کرده است.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش اختصاصی خود می‌آورد: « بارها در دو سال گذشته ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و حمایت آمریکا مدعی پیروزی‌هایی شگرف بر القاعده و بیرون راندن آنها از مواضعشان در سراسر یمن و تحلیل بردن توانایی آنها در حمله به غرب شده است، اما آنچه که فاتحان پیروز نمی گویند این است: بسیاری از فتوحات بدون حتی شلیک یک گلوله به دست آمده است.
دلیل این پیروزی‌ها توافق‌های محرمانه‌ ائتلاف عربی با شبه‌نظامیان القاعده است؛ براساس این توافق‌ها به اعضای القاعده پول پرداخت شده تا از شهرهای کلیدی و اصلی خارج شوند، به آنها اجازه داده شده تا سلاح،‌ تجهیزات و پول‌های نقد غارت شده را با خود ببرند همین مساله باعث شده تا صدها تن دیگر برای پیوستن به القاعده داوطلب شوند.
این سازش به شبه‌نظامیان القاعده اجازه داده تا برای مبارزه‌ای دیگر نجات یابند؛ امری که خطر به وجود آمدن یک شاخه خطرناک دیگر از این شبکه تروریستی که حملات ۱۱ سپتامبر را علیه آمریکا انجام داد، ‌افزایش می‌دهد. شرکت کنندگان کلیدی در این توافقات گفته‌اند که آمریکا با آگاهی کامل از این مساله حملات پهپادی خود را متوقف کرده است.
کشف این توافق‌های امضا شده میان القاعده و ائتلاف عربی توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس بازتاب تضاد منافع در دو جنگ، یعنی جنگ با القاعده و جنگ میان حوثی‌ها و اتلاف عربی است در این کشور حاشیه شبه جزیره عرب است.
در یکی از این نبردها آمریکا با متحدان عرب خود به ویژه امارات و با هدف از میان برداشتن القاعده در شبه جزیره عرب همکاری دارد اما هدف و ماموریت بزرگتر، پیروزی در جنگ داخلی علیه حوثی‌ها است که در این نبرد شبه‌نظامیان القاعده نیز در طرف مقابل حوثی ها قرار دارند و در همان طرفی هستند که ائتلاف تحت رهبری عربستان و به صورت گسترده‌تر آمریکا قرار دارد.
مایکل هورتون، از اعضای بنیاد جیمز تاون می‌گوید عناصر نظامی آمریکایی به طور کامل از آنچه که آمریکا در یمن انجام می‌دهد و کمک به القاعده در شبه جزیره عرب آگاه هستند.
یافته‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس براساس گزارش‌های به دست آمده در یمن و مصاحبه با چند تن از مقام‌ها شامل افسران امنیتی این کشور،‌ فرماندهان شبه نظامی،‌ میانجی‌گران قبایل و چهار تن از اعضای شاخه القاعده است.
شبه‌نظامیان مورد حمایت ائتلاف عربی برای گسترش فعالیت خود فعالانه شبه‌نظامیان القاعده را به خدمت می‌گیرند. آنها با با چندین رهبر قبیله،‌ گروه شبه‌نظامی و جنگ سالار  براساس منافع محلی خود سازش کرده‌اند از سوی دیگر شبه‌نظامیان القاعده نیز با بسیاری از این افراد تحت حمایت ائتلاف سازش کرده‌اند.
شبه‌نظامیان مسلح مورد حمایت امارات اقدام به کشتن و آدم ربایی در یمن می‌کنند یکی از فرماندهان یمنی که در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفته همچنان برای ادامه فعالیت از امارات پول می‌گیرد. یکی دیگر از فرماندهان اخیرا ۱۲ میلیون دلار برای ادامه فعالیت‌های خود پول گرفته است. حتی میانجی‌گران قبیله‌ای میان امارات و القاعده به راحتی ضیافت شام ترتیب می‌دهند و از افشای اقدامات خود هراسی ندارند .
مایکل هورتون می‌گوید: نبرد با القاعده از سوی امارات و بسیاری از شبه‌نظامیان متحد نمایشی خنده‌دار است. با این توافقات دیگر معلوم نیست چه کسی القاعده است و چه کسی نیست.
دولت آمریکا میلیاردها دلار صرف تامین تسلیحات برای ائتلافی کرده که با حوثی‌ها در یمن مبارزه می‌کند. مشاوران آمریکایی اقدام به ارائه اطلاعات برای هدف قرار دادن دشمنان در یمن می‌کنند و جت‌های آمریکایی به جنگنده‌های ائتلاف از طریق هوا به هوا سوخت می‌رسانند. آمریکا به ائتلاف پول نمی‌دهد و شواهدی وجود ندارد که پول آمریکایی‌ها به شبه‌نظامیان القاعده در شبه جزیره عرب داده شده باشد. پنتاگون نیز هرگونه همدستی با شبه‌نظامیان القاعده را رد کرده است.
شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون در ایمیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد: از آغاز ۲۰۱۷ ما ۱۴۰ حمله برای از میان برداشتن و کشتن رهبران القاعده در شبه جزیره عرب انجام داده و توانایی آنها را برای ایجاد فضایی به منظور به خدمت گرفتن، آموزش و انجام حملات علیه آمریکا و شرکایمان در منطقه را خنثی کرده‌ایم. یکی از مقام‌های ارشد سعودی نیز گفته است که ائتلاف عربی به تعهداتش برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم ادامه می‌دهد.
ائتلاف عربی حملات خود در یمن را در سال ۲۰۱۵ و پس از آن آغاز کرد که حوثی‌ها شمال یمن شامل صنعا پایتخت را اشغال کردند. امارات و عربستان به این درک رسیده‌اند که دشمنان خود را که به دنبال دستیابی به یمن هستند متوقف کنند. هدفشان احیای قدرت عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهوری به رسمیت شناخته شده بین‌المللی یمن است. اما القاعده از این ناآرامی به نفع خود استفاده کرده و می‌کند.
کاترین زیمرمان، محقق موسسه سرمایه گذاری آمریکایی می‌گوید آمریکا به طور حتم در یمن گرفتار شده است. اصلا اهمیتی ندارد که آمریکا القاعده را یک تهدید می‌داند اما ما منافعی مشترک در داخل یمن داریم و به همین دلیل باید مشکل را حل کنیم.
اما با توجه به اوضاع پیچیده یمن، القاعده می‌گوید نیروهایش رو به افزایش است به طوری که مقام‌های آمریکایی تخمین زده‌اند تعداد اعضای القاعده در یمن ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر است. یکی از فرماندهان القاعده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که خطوط مقدم علیه حوثی‌ها محلی مناسب برای به خدمت گرفتن اعضای جدید است بدین معنا که اگر ما ۲۰ نفر را بفرستیم ۱۰۰ نفر تحویل می‌گیریم.
شام خداحافظی با القاعده
در فوریه سال جاری میلادی بود که سربازان اماراتی و شبه‌نظامیان متحد یمنی آنها پیروزی خود را علیه القاعده اعلام کردند؛‌ پیروزی که پس از چندین ماه حملات گسترده به دست آمد و یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن آن را از میان بردن شبکه تروریستی و تحلیل توانایی آنها در انجام حملات آتی توصیف کرد.
همزمان پنتاگون که تعداد کمی نیرو در این پیروزی داشت آن را مورد ستایش قرار داد و بار دیگر به وعده‌هایش تاکید کرد و گفت: این عملیات توانایی این گروه شبه‌نظامی را برای استفاده از یمن به عنوان یک پایگاه تضعیف کرده است.
دولت آمریکا در یک حمله پهپادی که در سال‌های اخیر در یمن گسترش داده بود رهبران ارشد القاعده را کشت اما در پیروزی اخیر یکی از میانجی‌گران اعلام کرد که پهپادهای مسلح آمریکایی غیبت داشتند و دولت آمریکا از آنها استفاده نکرد.
عواد الدهبول، رئیس امنیتی استان صعده می‌گوید: اگر بخواهیم تحت مفاد معاهده صورت گرفته مطالبی را بیان کنیم ائتلاف عربی به اعضای القاعده قول داد تا در قبال خروج آنها از شهرها و مناطق کلیدی یمن پول پرداخت کند. حدود ۲۰۰ تن از اعضای القاعده پول دریافت کردند ۱۰۰ هزار ریال عربستان برابر با ۲۶ هزار دلار تنها به یکی از رهبران القاعده پرداخت شده است.
یکی از اعضای سابق القاعده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که وی و هم قطارانش پیشنهاد پول از امارات را رد کرده و در واکنش یگان نیروهای نخبه امارات آنها را محاصره کردند تا اینکه آنها مجبور به عقب‌نشینی شدند.
با توجه به همه این صحبت‌ها توافقات هم در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق و هم در دولت کنونی آمریکا خروج شبه‌نظامیان القاعده را از چند شهر اصلی تضمین کرد که از سال ۲۰۱۵ به تصرف درآمده بودند. به طوری که در بهار ۲۰۱۶ هزاران تن از شبه‌نظامیان القاعده از شهر مکلا پنجمین شهر بزرگ یمن و بندر اصلی در دریای عربی خارج شدند.
خروج امن این شبه‌نظامیان تضمین شد و به آنها اجازه داده شد تسلیحات و پول‌هایی را که از شهر به غارت برده بودند با خود ببرند که تخمین زده می‌شود ۱۰۰ میلیون دلار باشد.
یک خبرنگار محلی که خواست نامش فاش نشود درباره خروج بدون کشته شدن حتی یک شبه‌نظامی القاعده از شهرهای اصلی می‌گوید یک روز از خواب بیدار شدیم و دیدیم بدون درگیری شبه‌نظامیان از شهر ناپدید شدند.
در اوایل هفته اول مه ۲۰۱۶ شبه‌نظامیان سوار بر کامیون‌هایی شهرهای استراتژیک را ترک کردند».
کد مطلب: 91801
برچسب ها: یمن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *