۰
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۸

واکنش وزیر علوم به مهاجرت پزشکان

وزیر علوم, تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه استاد تمام‌ها از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند، گفت: اساتیدی که استاد نمونه کشوری هستند، می‌توانند سه سال با مجوز هیات امنای دانشگاه علاوه بر هفتاد سال به خدمت خود ادامه بدهند.
وزیر علوم, تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه استاد تمام‌ها از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند، گفت: اساتیدی که استاد نمونه کشوری هستند، می‌توانند سه سال با مجوز هیات امنای دانشگاه علاوه بر هفتاد سال به خدمت خود ادامه بدهند.
به گزارش ایلنا، منصور غلامی (وزیر علوم, تحقیقات و فناوری) درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تعمیم آن به دانشگاه‌ها گفت: دو رئیس دانشگاه بازنشسته به ما معرفی شدند که درباره یکی از آنها شایعه شده بود، بازنشسته است که کاملا هم درست است و او قبلا بازنشست شده بود و بعد با استفاده از یکی از ماده‌های قانون که ایثارگران می‌توانند به خدمت برگردند، وی به کار خود برگشته و کار خود را شروع کرده بود، لذا از نظر قانونی این قانون شامل وی نشده است.
وی با اشاره یه اینکه به تازگی موضوع بازنشستگی اساتید دانشگاهها مطرح است، گفت: آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی که آیین نامه مصوب قانونی است، در مورد بازنشستگی اعضای هیات علمی به صراحت می‌گوید آن دسته از اعضای هیات علمی که در مرتبه استاد تمام هستند، حداکثر تا سن ۷۰سالگی فارغ از تعداد سنوات خدمتی می‌توانند در دانشگاه خدمت کنند، اما حداقل ۳۰ سال خدمت با ۶۵ سال سن می‌شود؛ یعنی آن ۳۰ سال که برای سایر مسئولیت‌های اداری در نظر گرفته شده برای اعضای هیات علمی هم هست. زمان بازنشستگی برای اعضای هیات علمی استاد تمام ۷۰ سال، دانشیارها ۶۷ سال و برای استادیارها ۶۵ سال است که این در آیین استخدامی قید شده است.
وزیر علوم, تحقیقات و فناوری با اشاره به افرادی که در این قانون استثنا هستند، گفت: در هیات امنا یک استثنا برای استاد تمام‌ها تصویب کردیم به این صورت که کسانی که استاد نمونه کشوری هستند، می‌توانند سه سال با مجوز هیات امنای دانشگاه علاوه بر آن هفتاد سال به خدمت خود ادامه بدهند. ناگفته نماند انتخاب اساتید ممتار و استاد تمام معیار خاص خودش را دارد، اگر کسی طبق آیین‌نامه استاد ممتاز شده باشد، می‌تواند سه سال دیگر علاوه بر ۷۰ سال ادامه خدمت داشته باشد.
او با اشاره به اعمال این قانون در پژوهشگاه‌ها گفت: در این زمینه موارد استثنایی در بعضی از پژوهشگاه‌های کشور داریم به اینصورت که پژوهشگرهای ممتاز و نمونه تا ۷۵ سالگی می‌توانند فعالیت کنند، چون در آنجا تدریس ملاک نیست و فقط کار پژوهشی انجام می‌دهند. در این پژوهشگاه‌ها نیز یک یا دو مورد وجود دارد که هیات امنا آن را تصویب کرده است، اما در دانشگاه‌ها حداکثر سن برای فعالیت ۷۳ سال است.
غلامی تاکید کرد: اساتید بازنشسته بعد از سن ۷۰ سالگی می‌توانند در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند. من هم از روسای دانشگاه‌ها خواستم که برای این اساتید به خصوص اساتید ممتاز و نمونه اتاق کار و امکانات لازم فراهم کند. این عزیزان می‌توانند در تدریس دروس، راهنمایی و مشاوره پایانامه‌ها در دانشگاه‌ها فعال باشند، به این معنی که اگر خودشان‌ علاقمند باشند و اگر دانشگاه‌ها این رغبت را داشته باشند که حتما هم دارند، این اعضای هیات علمی پیشکسوت ادامه حضور در دانشگاه‌ها را داشته باشند.
وی همچنین در واکنش به اینکه ۱۱ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی اقدام به دریافت شماره نظام پزشکی خود نکرده‌اند و حدود ۱۵ هزار نفر از آنان نیز مهاجرت و یا به مشاغل دیگری روی آوردند، گفت: این تازه مربوط به زمانی است که پزشکی اوضاعش خوب بوده، اما متاسفانه هنوز هم این اقبال دسته جمعی به سمت رشته‌های پزشکی وجود دارد. در این‌باره باید نظام پزشکی یک جواب توجیهی بدهد. ناگفته نماند که در این امر خانواده‌ها و جامعه هم بی‌تاثیر نیستند. به طور کل در این باره اینجا نمی‌توان جواب کارشناسی داد.
کد مطلب: 91844
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *