; ?>; ?> ابهام در واگذاری 1300 ملک شهرداری تهران - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۷

ابهام در واگذاری 1300 ملک شهرداری تهران

دکتر مصطفی کواکبیان درابتدای سخنانش در موافقت با تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران در تشریح دلایل از سرگیری تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، آیه 55 سوره یوسف را قرائت کرد و گفت: قال الله الحکیم فی محکم کتابه الکریم: «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ».
دکتر مصطفی کواکبیان درابتدای سخنانش در موافقت با تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران در تشریح دلایل از سرگیری تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، آیه 55 سوره یوسف را قرائت کرد و گفت: قال الله الحکیم فی محکم کتابه الکریم: «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ».
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس خطاب به نمایندگان گفت : در  کمیسیون عمران  وقتی موضوع تحقیق و تفحص مطرح شده، گفته‌اند چون  در رأی گیری 8 به 8  مساوی شده است، و لذا ما طبق آئین نامه نمی‌توانیم بگوییم این تصویب شده است و همینطور فقط  گزارش می‌دهیم و می‌گوییم این نظر ما نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود:  آقای نجفی که قبلا شهردار بودند در خرداد ماه سال گذشته به مجلس تشریف آوردند، اما وضعیت مجلس ماست که یک سال و سه ماه از طرح تحقیق و تفحص گذشت، آن هم در همان شرایطی که واقعا بحث بسیار مهم بود.
وی ادامه داد: برای ما شهردار فعلی و قبلی فرقی نمی‌کند. ما به عنوان امنای ملت و وکلای مردم وظیفه داریم از بیت المال حفاظت کنیم و اگر سر سوزنی تقلب صورت گرفته یا اگر بخواهد واقع شود ما حتما باید حساسیت به خرج دهیم.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی  گفت: افکار عمومی می‌گویند این نمایندگان با مفسدان و متخلفان و کسانی که قانون را زیرپا می‌گذارند، زد و بند دارند و همه شان با هم می‌خورند که متاسفانه این اتهام‌ها را  برخی رسانه‌ها نیز به مجلس می‌زنند. مجلسی که باید  در رأس امور و عصاره فضائل مردم باشد، متهم به بی خاصیتی می‌کنند و می‌گویند بود و نبودش فرقی نمی‌کند و  نسبت به مشکلات مردم بی تفاوتند. لذا یکی از مواردی که عرصه آزمایش و اتحاد ما و شما هست، همین مسئله است. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آن موقع برخی از عزیزان هیات رئیسه می‌گفتند الان زمان انتخابات ریاست جمهوری است و خوب نیست که بحث شهرداری و آقای قالیباف مطرح شود. اما الان که خوشبختانه دیگر وقت انتخابات ریاست جمهوری هم نیست.
وی با اشاره به اینکه  این تحقیق و تفحص فقط توسط نمایندگان تهران مطرح نشده است، اظهار داشت: یک بخش  این تحقیق و تفحص  مربوط به پروژه نمایشگاه شهر آفتاب بود که در آن زمان نمایشگاهی برگزار شد و آنقدر افتضاح کردند که با یک باران تمام غرفه‌ها زیر باران رفت و کتاب‌ها زیر آب رفت و کلی  ناشران خسارت  دیدند.
وی افزود: مبلغ یک هزار و 600 میلیارد تومان هزینه نمایشگاه شهر آفتاب شد اما  فقط 20 درصد آن انجام شد یعنی 80 درصد  هم هنوز برای  تکمیلش مشکل دارند. اما جالب است  بسیاری از متخصصین چه در داخل  شهرداری و چه بیرون شهرداری می‌گویند که با یک چهارم این مبلغ اعلامی می‌شد آن  20 درصدی که انجام شده را انجام داد.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع املاک نجومی اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع حقوق نجومی برخی مدیران در حالی بزرگنمایی شد که روی هم به 40 میلیارد تومان هم نمی‌رسید، در حالی که یک ملک در تهران ارزشی بالغ بر هزار میلیارد تومان دارد. لذا از دوستان خواهشمندم به حساسیت موضوع توجه بکنند.
وی افزود: با دستور شهردار سابق، معاونان و قائم مقام وی، املاکی در این شهر به صورت رایگان در اختیار اشخاص یا نهادهایی قرار گرفته است که آمار تمام این موارد را دارم.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود:  آقای نجفی به کمیسیون آمدند و گفتند که بحث مربوط به واگذاری املاک  1300 مورد است که  که تنها 200 مورد از آن به قوه قضائیه برای تعیین تکلیف رفته است و هنوز هم نتیجه نگرفته‌ایم.
اما بقیه موارد که برخی از آنها هیچ رد پایی هم در شهرداری نیست  هنوز بررسی نشده است. ضمن اینکه  برخی موارد هم  به صورت تعاونی با تخفیف‌های بسیار بسیار زیاد  واگذار شده است. بسیاری از این 1300 واگذاری منتهی به سال انتخابات بوده است که برخی در پوشش خیریه یا مقاصد مذهبی ، ملک دریافت کردند و به تجاری و اداری تبدیل شده‌اند.
وی یادآور شد: با وجود اینکه شورای شهر تاکید کرده که خود بر این موضوع نظارت می‌کند، اما ما نیز براساس اصل 76 قانون اساسی از حق تحقیق و تفحص برخورداریم. خدا شاهد است اگر بنده انگیزه خاصی داشته باشم. در همان موقع هم می‌گفتیم شهردار فعلی هم که امروز مدعی است در اتاقی شیشه‌ای و به صورت شفاف فعالیت می‌کند، اگر خطا کند ما موظف هستیم بدون نگاه سیاسی ورود کنیم.
مصطفی کواکبیان گفت: هم اکنون 1300 ملک بدون ضابطه در شهرداری واگذار شده است که برخی از آنها یک هزار میلیارد تومان ارزش دارد و این می‌طلبد که شما نمایندگان در جهت حفاظت از بیت المال مسلمین و امانتداری اجازه ندهید که سرسوزنی دراین زمینه خطا شود و یا نتیجه تحقیق و تفحص باید به صورتی باشد که این خطا در آینده صورت نگیرد، ضمن اینکه قوه قضائیه نیز بتواند براساس گزارش  ما عمل کند، خواهشم این است که به تحقیق و تفحص رای مثبت بدهید.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی  تاکید کرد: اگر این طرح به تصویب برسد، از وجود افرادی در رده‌های مهم مدیریتی که بدین طریق املاکی دریافت کرده‌اند، گزارش می‌دهیم، ضمن اینکه در این میان شهرداران چندین منطقه و اعضای شورای شهر سابق نیز وجود داشته‌اند، همچنین 52 نفر از افرادی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت نداشته اند نیز به این روش املاکی دریافت کرده‌اند که عمده این واگذاری‌ها  در روزهای پایانی دولت دهم و بهبوحه انتخابات سال 92 بوده است و کاری نداریم که حالا بحث هدیه انتخاباتی بوده یا نه. ولی می‌خواهیم انشاءالله  مو را از ماست بیرون بکشیم  و هر کسی ، چه داخل و یا چه بیرون شهرداری، چه حامی انتخاباتی  آقای قالیباف و چه حامی انتخاباتی دیگران  که این املاک را دریافت کرده‌اند در پیشگاه ملت و قوه قضائیه  پاسخگو باشند.


شایان ذکر است نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 16 مرداد) مجلس شورای اسلامی با رد تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت وساز و هزینه ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر با 85 رأی موافق، 86 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر مخالفت کردند.
  همچنین نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر نیز با 105 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر مخالفت کردند.

مسعود پزشکیان در توضیح رأی گیری انجام گرفته یادآور شد: با توجه به مخالفت نمایندگان با رد و انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، این گزارش از دستور کار مجلس خارج شد.

 
کد مطلب: 91888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *