۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶

نقش آفرینی مصر در یمن و باب المندب

دریای سرخ که قاره آسیا را از آفریقا جدا می کند و این روزها نقش و اهمیت زیادی در کشتیرانی جهانی و انتقال انرژی دارد از دیرباز مورد توجه کشورهای منطقه به ویژه مصر، عربستان و یمن بود و شمار زیادی از طریق این دریا ارتزاق می کردند.
دریای سرخ که قاره آسیا را از آفریقا جدا می کند و این روزها نقش و اهمیت زیادی در کشتیرانی جهانی و انتقال انرژی دارد از دیرباز مورد توجه کشورهای منطقه به ویژه مصر، عربستان و یمن بود و شمار زیادی از طریق این دریا ارتزاق می کردند.
به گزارش ایرنا، مصر علاوه بر اینکه در ساحل غربی این دریا قرار دارد و از برکات آن سود می برد، کانالی برای مرتبط کردن دریای مدیترانه به دریای سرخ و ارتباط با آب های آزاد جهان حفر کرده که این باعث سهولت کشتیرانی و کسب درآمد زیادی برای این کشور شده است.
کانال سوئز که آبراهی به طول 192 کیلومتر است، دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند و یکی از منابع مهم درآمد ارزی مصر محسوب می شود اما این کانال تا زمانی مفید است که کشتیرانی در دریای سرخ بدون مانع و مشکل باشد.
کانال سوئز که در غرب صحرای سینا و شمال شرق مصر واقع شده‌است ، راهی میان بر برای عبور کشتی‌ها و قایق‌هایی است که از اروپا و آمریکا به سمت جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه دررفت‌وآمد هستند و هدف از حفر این کانال این بود تا کشتی ها ناچار به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند و از سوی دیگر منبع درآمدی باشد. این کانال سریع‌ترین مسیر کشتیرانی میان اروپا و آسیا‌ست و حدود 7 درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود.
کانال سوئز منافع زیادی برای مصر دارد و این باعث شد این کشور یک کانال جدید دیگر حفر کند که سه سال پیش افتتاح شد. «مهاب ممیش» رئیس هیات اداری کانال سوئز دوشنبه گذشته گفت، کانال جدید از سال 2015 میلادی 15.8 میلیارد دلار برای مصر درآمد داشته و طی این مدت 52هزار 199 کشتی از این کانال عبور کردند.
وی افزود، کانال سوئز شریان حیاتی توسعه مصر است و این کشور از این طریق درآمدهای قابل توجهی دارد ؛این کانال در سال مالی 2017-2018 بیش از 5.6میلیارد دلار درآمد برای مصر داشت که در مقایسه با سال قبل رشد 12درصدی را داشت.
با توجه به منافع زیادی که این کانال برای مصر دارد ، قاهره پیوسته تلاش کرده است مسیرهای منتهی به این کانال، امن و همیشه باز باشد زیرا اگر کشیتراتی در دریای سرخ با مشکل مواجه شود، این کانال تا حد زیادی از حیز انتفاع می افتد و به همین دلیل است که مصری ها پیوسته بر ضرورت امنیت کشتیرانی در دریای سرخ تاکید داشته اند.
یکی از مناطقی که مصری ها از دیرباز از اهمیت آن آگاه بوده اند، تنگه باب المندب است زیرا اگر هر طرفی کنترل این تنگه را در دست داشته باشد، در حقیقت کنترل دریای سرخ را در دست دارد و به همین دلیل مصر پیوسته تلاش کرده است این تنگه به هر قیمتی که شده باز بماند و شاید یکی از دلایلی که باعث شد مصر ابتدا از عربستان در تجاوز نظامی به یمن حمایت کند، همین مساله بود زیرا مصر قبلا هم طعم تلخ دخالت نظامی در یمن را چشیده بود و می دانست متجاوزان به یمن با چه سرنوشتی مواجه خواهند شد.
«جمال عبدالناصر» رئیس جمهوری اسبق مصر طی جنگ های داخلی یمن از سال 1962 تا 1967، حدود 70هزار سرباز به یمن فرستاد .
تارنمای «نون پست» در این خصوص نوشت، مصر در این جنگ 10هزار سرباز از دست داد و میلیاردها دلار نیز هزینه کرد و خود را در تنگنای سختی قرار داد زیرا یمن تبدیل به ویتنامی برای مصر شده بود و بالاخره عبدالناصر در بهار سال 1967 با ابراز تاسف از جنگی که قاهره وارد آن شده بود ، به سفیر آمریکا در قاهره گفت، جنگ یمن تبدیل به ویتنامی برای مصر شده است.
تارنمای نون پست همچنین نوشت، مصری ها از جنگ یمن این نتیجه را گرفتند که نباید بار دیگر فرزندان خود را به سرزمینی مانند یمن برای یک مساله بودار بفرستند و شاید به همین دلیل بود که «عبدالفتاح السیسی » رئیس جمهوری مصر تصمیم گرفت فقط نیروی هوایی و دریایی خود را به کمک عربستان بفرستد و آن زمان اعلام کند اگر ضرورت داشته باشد، نیروی زمینی اعزام می کند.
تارنمای «مدی مصر» در خصوص علت مشارکت مصردر تجاوز به یمن نوشت، میان کارشناسان تقریبا اتفاق نظر وجود دارد که جنگ عربستان در یمن هیچ ربطی به مصر ندارد و اگر مصر وارد این بازی شد، به دلیل آن بود که قبلا سوخت به ارزش میلیاردها دلار از عربستان پس از برکناری «محمد مرسی » رئیس جمهوری پیشین این کشور دریافت کرده بود.
نکته مهم تری که در این میان وجود دارد این است که مصر چهار کشتی جنگی خود را به اصطلاح برای محاصره دریایی یمن اعزام کرده بود اما واقعیت این است که مهم ترین هدف مصر این بود که امنیت کشتیرانی در دریای سرخ برقرار باشد و به تبع آن راه برای عبور کشتی ها از کانال سوئز باز باشد و به همین دلیل است که السیسی بارها گفته است امنیت تنگه باب المندب ، خط قرمز است.
مدی مصر در ادامه نوشت، چندی پیش مسئولان انصارالله پیام هایی برای مقام های مصری فرستادند که در پی آسیب رساندن به منافع مصری ها نیستند و این عربستان است که سعی می کند با پیش کشیدن مساله امنیت دریای سرخ، مصری ها را به جنگ با یمنی ها بکشاند.
تارنمای الصباح نوشت، رئیس جمهوری مصر زمستان گذشته در دیدار از عمان خواستار حل بحران یمن از طریق سیاسی شد و پس از آن نیز بارها بر ضرورت حل این بحران از طریق سیاسی تاکید کرد و پیشنهاد داد در آینده نیروهای انصارالله به ارتش یمن بپیوندند.
«سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز اوایل بهار گذشته در دیدار «عبدالملک المخلافی » وزار خارجه در دولت عبدربه منصور هادی در قاهره تاکید کرد که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و مصر آمادگی دارد از نظر سیاسی برای حل بحران در این کشور کمک کند و در عین حال از تلاش های میانجیگرانه سازمان ملل برای حل این بحران حمایت می کند.
با اینکه مصر از سال 2015 ، چند قایق جنگی و چند هواپیما برای کمک به عربستان در تجاوز به یمن اعزام کرد اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که قاهره اعتقادی به جنگ با یمن ندارد و حمایتش از عربستان در این تجاوز هم در حقیقت برای حفظ منافع خود بوده است ، قاهره ، در درجه نخست به فکر تامین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ است زیرا اگر این منطقه امنیت نداشته باشد، درآمدهای کانال سوئز شدیدا کاهش می یابد و از سوی دیگر این کشور به دلیل همراهی با عربستان امتیازهای مادی از این کشور و همچنین امارات مانند سرمایه گذاری در مصر و ... گرفته است در نتیجه به گونه ای خنثی در این تجاوز حضور دارد اما مانند سودان حاضر نشده است نیروی زمینی به یمن اعزام کند.
کد مطلب: 91934
برچسب ها: مصر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *