۱
۰
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۰

اتفاقی مهم برای رژیم حقوقی دریای خزر

معاون وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر قرار است در اجلاس آتی سران کشورهای ساحلی خزر در اکتائو قزاقستان امضا شود.
معاون وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر قرار است در اجلاس آتی سران کشورهای ساحلی خزر در اکتائو قزاقستان امضا شود.
به گزارش ایرنا، «گریگوری کاراسین» به خبرنگاران گفت: بر اساس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، این پهنه آبی دارای موقعیتی ویژه است که در تقسیم بندی پهنه های آبی نه دریاست نه دریاچه. چرا که خزر پهنه آبی درون قاره ای است که با اقیانوس ها ارتباط مستقیم ندارد تا دریا نام بگیرد از سوی دیگر به دلیل شباهت فراوان به دریا و با توجه به ابعاد و ترکیب آب و ویژگی های بستر این پهنه آبی، نام دریاچه نیز بازگو کننده ویژگی های آن نیست.
معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: با توجه به این تناقض ها، کنوانسیون سال 1982 سازمان ملل متحد در باره حقوق دریاها یا دریاچه های فرامرزی شامل حال این پهنه آبی نمی شود و قرار است تنها بستر این پهنه آبی به چند بخش تقسیم شود و حق حاکمیت بر آبهای خزر با اصول متفاوتی تعیین گردد. 
کاراسین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که کشورهای ساحلی خزر از مدتها پیش راه های حل اختلافات در خصوص تقسیم بستر این پهنه آبی را در نشست های دوجانبه و چندجانبه یافته اند.
وی مدعی شد: موافقت نامه هایی که میان روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان و نیز توافقنامه ای که میان قزاقستان و ترکمنستان امضا شده است می تواند الگویی برای مرزبندی بخش جنوبی دریای خزر باشد.
به گفته کاراسین، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای صرفا مواردی را برای استفاده از منابع طبیعی تعیین کرده و کشورهای ساحلی را متعهد می کند به این تقسیم بندی بر اساس قوانین بین المللی عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: در واقع کشورهای ساحلی خزر با پایان کار تقسیم بندی، مالک بستر محدوده آبی ساحل خود هستند اما موقعیت حقوقی آبهای ساحلی متفاوت خواهد بود.
پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر قرار است شنبه هفته آینده در بندر اکتائو قزاقستان برگزار شود.
به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه پنج کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان در ماه دسامبر سال گذشته میلادی پیش نویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی کردند.
کشورهای حاشیه خزر برای تدوین پیش نویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی این دریا از سال 1996 میلادی تا به حال 51 نشست گروه کاری برگزار کردند و چهار بار سران این کشورها دور هم جمع شده اند.
تدوین کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر که همه مسائل مربوط به این دریا در آن قرار است انعکاس یابد، موضوع عمده مذاکره میان کشورهای ساحلی خزر است و در این ارتباط گروه کاری متشکل از نمایندگان پنج کشور ساحلی در راستای تدوین این کنوانسیون فعالیت دارد.
چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر مهر ماه سال 93 در بندر آستاراخان روسیه برگزار شد.
سه اجلاس پیشین سران کشورهای حاشیه دریای خزر به ترتیب در ترکمنستان (عشق آباد - اردیبهشت 81)، ایران (تهران - مهرماه 86 ) و جمهوری آذربایجان(باکو - آبان 89) برگزار شده است.
کشورهای ساحلی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی تعیین رژیم حقوقی جدید خزر و توسعه همکاری های چند جانبه مربوط به مسایل این دریا را بررسی می کنند.
کد مطلب: 91970
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


پرویز
Canada
با دورود به هم میهنان رسانه ای،
شایسته و بایسته است این گزارش را به آگاهی همه مردم ایران برسانید و کارزاری سراسری به راه اندازید تا از بستن قراداد ننگین و میهن بربادده دیگری پیشگیری شود.
خموشی و ساده انگاری ما خیانت است به ایران و ایرانیان، نگذارید داغ ننگ تاریخی دیگری را این رژیم بر نسل ما زند.
در این دوران ناتوانی و خواری نباید به جمهوری اسلامی پروانه داد که با بیگانگان قراردادی ببندد.
با مهر و ارج،