۰
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۰

شکرگزاری برای یادگیری زبان فارسی

مراسم پایانی هشتاد و پنجمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی با حضور ۷۷ مدرس خارجی و ایرانی زبان فارسی از ۱۳ کشور جهان با حضور معاون وزیر خارجه و دست‌اندرکاران این دوره در بنیاد سعدی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی - معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی - در این مراسم که پنج‌شنبه (۱۸ مردادماه) برگزار شد با اشاره به این‌که دوره برگزارشده اولین دوره بلندمدت بنیاد بوده است گفت: بنیاد سعدی در پنج‌سالگی و در آغاز شش‌سالگی خود، دوره‌ای را برگزار کرد که سابقه قبلی نداشت؛ یعنی نخستین دوره تربیت مدرس زبان فارسی در قالب پودمان‌هایی بود که مهمانان و استادان محترم در آن حضور داشتند.
او افزود: پیش از این ۵۵ دوره کوتاه‌مدت در مدت پنج سال برگزار شده بود، اما این دوره نقطه عطفی در دوره‌های آموزشی ما بود چرا که تجربه آن ۵۵ دوره را در کار خود داشتیم و سعی کردیم این دوره اختصاصی را برای مدرسان خارجی و ایرانیانی که پیش‌بینی می‌کنند چه در ایران و چه در خارج از ایران استاد زبان فارسی باشند اجرا کنیم.
صحرایی با اشاره به این‌که بنیاد سعدی هر ماه یک دروه برای فارسی‌آموزان دارد خبر داد: برنامه ما بر آن است که مشابه دروه‌ای را که پشت سر گذاشتیم در ماه ژانویه نیز در صورت تامین بودجه بار دیگر برگزار کنیم.

در خارج از ایران بیش از ۳۰۰ مدرس زبان فارسی وجود دارد که ۱۴۸ نفر از آن‌ها مدرسان بنیاد سعدی هستند، این در حالی‌ است که صحرایی اغلب آن‌ها را با رشته‌هایی متفاوت از زبان فارسی یا زبان‌شناسی دانست و گفت: این مدرسان عموما فارسی‌آموز بودند و ارتقا پیدا کردند و مدرس زبان فارسی شدند یا این‌که رشته هایی مثل تاریخ، روابط بین‌الملل و ایران‌شناسی خوانده‌اند. ما معتقدیم هر کسی که چه در ایران و چه در خارج از ایران خودش زبان فارسی را یاد گرفته است بالقوه می‌تواند یک مدرس زبان فارسی هم باشد، بنابراین از افرادی هم که در خارج از ایران در رشته‌های دیگری هم تحصیل می‌کنند و به هر دلیل باید زبان فارسی را یاد بگیرند به عنوان استاد زبان فارسی استفاده کرده‌ایم.
این دوره که در آغاز ۱۳۷ نفر متقاضی داشت پس از برگزاری آزمون سه‌مرحله‌ای شامل: آزمون شفاهی، آزمون چهارگزینه‌ای و آزمون نگارشی با ۷۷ نفر به کار خود ادامه داد. این مدرسان علاوه بر آموزش زبان فارسی در این دوره از ۳۸ بنای دیدنی ایران و تهران نیز دیدن کردند.
در این مراسم برخی از مدرسان خارجی زبان فارسی حاضر در دوره دانش‌افزایی از احساسات‌شان نسبت به حضور در این دوره و بازدید از ایران سخن گفتند و بعضا در آغاز کلام‌شان از شعر فارسی استفاده کردند. یک مدرس زبان فارسی از ترکیه از خدا برای دادن فرصت حضور در ایران و یادگیری زبان فارسی شاکر بود و مدرس ازبکستانی گفت: من استاد پیش‌دانشگاهی خاورشناسی هستم و می‌خواهم از آن‌چه آموختم در کلاس‌های درسم استفاده کنم. اما ۲۵ روز برای زبان فارسی و آشنا شدن با چنین کشوری خیلی کم است.
همچنین در این برنامه اپلیکیشن‌هایی برای یادگیری زبان فارسی از جمله: واژه مینا، واژه‌بازی۱، واژه‌بازی۲ و... نیز به حاضران معرفی شدند.
حسین پناهی‌آذر - معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت امور خارجه - از مهمانان ویژه حاضر در این مراسم در سخنانی بیان کرد: زبان مهم‌ترین ابزاری‌ است که یک کشور با آن می‌تواند فرهنگ خود را به جهانیان معرفی کند و زبان فارسی مهم‌ترین مزیتی‌ است که ما در ایران برای رساندن فرهنگ و پیام‌مان در جهان داریم. این کار هرچند که دیر شد، چرا که ما در سال‌های بعد از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی الویت‌های دیگری داشتیم، اما به مرور به این فعالیت بازگشتیم و مراکزی برای توسعه زبان فارسی ایجاد شد و در سال‌های اخیر شاهد فعالیت‌های گسترده بنیاد سعدی در این حوزه بوده‌ایم.
او در پایان به بیان تاثیر زبان فارسی در قالب یک خاطره پرداخت.
این مراسم و همچنین هشتاد و پنجمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی با اهدای گواهی‌نامه‌ها به شرکت‌کنندگان پایان یافت و مدرسان خارجی زبان فارسی که با وجود ملیت‌های متفاوت خود را از یک خاک می‌دانستند به کشورهای‌شان بدرقه شدند.
کد مطلب: 91985
برچسب ها: زبان فارسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *