۱
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۸
«مردم‌سالاری آنلاین» بررسی می‌کند

جزییات کناره‌گیری وزیر نروژی به علت سفر به ایران با نامزد ایرانی‌اش

سفر وزیر شیلات نروژ به ایران، به همراه نامزد ایرانی‌اش، به کناره‌گیری وی از دولت انجامید.
کناره‌گیری پر سندبرگ وزیر شیلات نروژ به علت سفر به ایران به همراه نامزد ایرانی‌اش
کناره‌گیری پر سندبرگ وزیر شیلات نروژ به علت سفر به ایران به همراه نامزد ایرانی‌اش
سفر وزیر شیلات نروژ به ایران، به همراه نامزد ایرانی‌اش، به کناره‌گیری او از دولت انجامید.
«به گزارش مردم‌سالاری آنلاین»، چندی است که خبر سفر وزیر شیلات نروژ، «پر سندبرگ»، به ایران به همراه نامزد ایرانی‌اش، «بهاره حیدری نصرآباد»، نقل رسانه‌های نروژی شده است. این خبر آن هنگام بالا گرفت که این رسانه‌ها دریافتند که سفر به ایران، بی هماهنگی با دفتر نخست‌وزیری نروژ بوده است. این مطلع نکردن کار را بدانجا رساند که پس از دو هفته هیاهو، سندبرگ، روز دوشنبه، وادار به کناره‌گیری از دولت شد. خود سندبرگ نیز در این باره توضیحی نداده که چرا بی هماهنگی سفری به ایران ترتیب داده است. نخست‌وزیر نروژ، ارنا سولبرگ، نیز به رسانه‌ها گفته بود که سندبرگ خودخواسته کناره‌گیری کرده و این به نظر وی کاری درست بوده، چراکه مسائل امنیتی را سندبرگ رعایت نکرده بوده است.
جالب اینکه، پس از بازگشت از ایران گوشی تلفن کاری این وزیر سابق نیز به اداره‌ی امنیت داخلی نروژ داده شد تا مطمئن شوند که گوشی وی هک نشده، چراکه این اداره مدعی است که ایران در شنود سایبری در گروه کشورهای پرخطر و در کنار روسیه و چین جای دارد! نکته‌ی جالب دیگر درباره‌ی این وزیر پیشین این است که خود وی معاون دبیرکل حزب راستگرای پیشرفت است، حزبی ضد مهاجرت که هم‌اکنون بخشی از دولت ائتلافی نروژ به شمار می‌رود. اینک، سندبرگ به رغم پوزش‌خواهی، هم از وزارتخانه‌ی شیلات کناره گرفته و هم از معاونت دبیرکلی این حزب.
با همه‌ی این، هنوز سروصداها نخوابیده است تا آنجا که نامزد ایرانی ۲۸ ساله‌ی وزیر پیشین، که نام و نام خانوادگیِ نروژی‌اش «بهاره لتنس» است، در این‌باره گفت‌وگوهایی چند با رسانه‌های نروژی داشته تا موضوع را برای افکار عمومی شهروندان آن کشور توضیح دهد؛ ولی این مصاحبه‌ها برای او دردسری بیشتر درست کرده است، هرچند که خود می‌گوید که سیاسی نیست و از سخنانش برداشتی درست نشده است.
حیدری درباره‌ی خود گفته است که زاده‌ی تهران است
سندبرگ پس از بازگشت به کشورش درباره‌ی ایران در فیسبوکش نوشت: «من در تعطیلات، مردم، کشور و فرهنگ ایران را از نزدیک دیدم و تجربه کردم ... ایران کشوری بزرگ با مردمی بزرگ است».
و از سال ۲۰۰۶ به نروژ پناهنده شده و علت پناهندگی وی نیز آن بوده که در صورت بازگشت به ایران مجبور به ازدواجی اجباری بوده است. در سوی دیگر ماجرا، اما، حزب پیشرفتِ سندبرگ هوادار سیاستی ضدمهاجرتی است و خواهان اخراج همه‌ی پناهجویان و رد درخواست پناهندگی آنها است و همچنین منتقد بازگشتِ کسانی است که به نروژ پناهنده شده‌اند اما با کشور خود در رفت‌وآمد نیز هستند.
حیدری که در همان شهری اقامت گزیده که نامزدش در آنجا زاده و بزرگ شده همچنین گفته که در سال ۲۰۱۵ در گردهمایی‌ای با نامزدش آشنا شده و این آشنایی از سال ۲۰۱۶ جدی‌تر شده تا آنجا که نامزدِ نروژی‌اش تصمیم گرفت برای آشنایی بیشتر با خانواده‌‌ی وی و شناخت ایران و فرهنگ ایرانی خود سفری به ایران کند و چنین بی آنکه برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد یا دیداری با مقامات ایرانی، به تهران آمده و هشت روزی را با خانواده‌ی نامزدش سپری کرده و در این میان نیز سفری به مازندران داشته است. سندبرگ پس از بازگشت به کشورش درباره‌ی ایران در فیسبوکش نوشت: «من در تعطیلات، مردم، کشور و فرهنگ ایران را از نزدیک دیدم و تجربه کردم ... ایران کشوری بزرگ با مردمی بزرگ است».
گفتنی است، حیدری که سالها به فعالیتهای هنری و نیز بازرگانی در نروژ مشغول بوده، اکنون مورد شدیدترین حمله‌های رسانه‌ها نروژی و برخی از ایرانیان قرار گرفته تا آنجا که وی را به لابی‌گری برای جمهوری اسلامی متهم کرده‌اند! در این راستا، اداره‌ی امنیت نروژ نیز تحقیق و بازجویی از وی را درباره‌ی رابطه‌‌اش با جمهوری اسلامی آغاز کرده است.
به هر روی، اگر این وزیر نروژی برای تعطیلات برای مثال با دختری امریکایی به امریکا رفته بود، طبعا چنین هیاهوهایی در رسانه‌های آن کشور به راه نمی‌افتاد. این رخداد، این را نیز آشکار کرده است که جو ایران‌ستیزی در جهان چنان گسترده شده که برخی از خود ایرانیان نیز به این جریان پیوسته‌اند و این دختر ایرانی را بی هیچ مدرک محکمه‌پسندی به جاسوسی برای جمهوری اسلامی متهم کرده‌اند!
 
کد مطلب: 92236
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *