۰
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۳

بیش از قبل به وحدت ملی توجه داشته باشیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شرایط حاضر باید با تقویت فرهنگ عمومی، بیش از گذشته به فرهنگ وحدت و منافع ملی توجه داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شرایط حاضر باید با تقویت فرهنگ عمومی، بیش از گذشته به فرهنگ وحدت و منافع ملی توجه داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز پنجشنبه در نشست مشترک شوراهای فرهنگ عمومی استان زنجان افزود: پایش وضعیت، حل مشکلات و توسعه فرهنگی و اجتماعی از طریق توسعه فرهنگ عمومی از وظایف عمده شوراهای فرهنگ عمومی است.
وی ادامه داد: هیچ شبکه ای مانند شوراهای فرهنگ عمومی در کشور نداریم که تا سطح شهرستان ها نیز گسترش پیدا کرده باشد.
صالحی با بیان اینکه وظایف تعریف شده برای شوراهای فرهنگ عمومی متکثر است، اظهار داشت: پایش فرهنگ عمومی ملی، استانی و شهرستانی از جمله وظایف اصلی این شوراست، بطوری که شوراهای فرهنگ عمومی به مثابه دیده بان فرهنگ عمومی هستند.
وی افزود: این نگاه پایشگرایانه باید در سطح استان ها و شهرستان ها مورد تحلیل ثانویه قرار گیرند چرا که هدف پایش این است تا میزان فاصله با وضعیت میانگین مشخص شود و نتایج به دست آمده به عنوان علایم هشدار دهنده تلقی شوند. 
صالحی تصریح کرد: انتظار این است دبیرخانه شوراهای فرهنگ عمومی در استان ها به انجام پیمایش های منطقه ای و استانی به منظور پایش وضعیت موجود، تعلق خاطر نشان دهند. 
وی تصریح کرد: ممکن است در زمان گفت و گو با یکدیگر اختلاف برداشت هایی پیرامون موضوعات داشته باشیم، بنابراین انجام پایش ها، یکی از پایه های حل و فصل مسایل است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه فرهنگ عمومی نیازمند مرکز پایش هستیم و یکی از جهت گیری های دوره جدید این است که نظام پایش را در استان ها قوی تر کنیم تا در یک دوره چند ساله، مجموعه کشور احساس کنند شوراهای فرهنگ عمومی مرکز پایش وضعیت جامعه هستند.
وی با بیان اینکه آسیب های فرهنگی و اجتماعی متعددی را در سطح ملی و هم در سطح منطقه ای و استانی داریم، اظهار داشت: حل مشکلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی از طریق هم افزایی دستگاه ها باید پی گیری شود. 
صالحی گفت : در سال 2000 میلادی 250 هزار نفر کاربر اینترنت در کشور داشتیم که این رقم اکنون به بیش از 40 میلیون نفر رسیده است، این واقعیت هایی است که خودش را بر ما تحمیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به جای متهم کردن همدیگر، مناسب این است که ببینیم در هر حوزه چه کارهایی می توانیم انجام دهیم، به عنوان مثال یک حوزه، حوزه سواد رسانه ای است.
صالحی خاطرنشان کرد: پاره ای از نکات سواد رسانه ای، نکات جهانی است و منحصر به فرهنگ ، ایدئولوژی و ملیت خاص نیست، فرهنگ استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت و فضای مجازی معیارهای خاص خودش را در سطح جهانی دارد که ما در آن فضاها هم کمتر کار کرده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه زیر ساخت توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگ عمومی است، گفت: کشورهای پیشرفته از طریق رشد فرهنگ عمومی خود به توسعه متناسب می رسند. 
وی به ضرورت تقویت فرهنگ وحدت ملی و حفظ منافع ملی در کشور تاکید کرد و گفت: اینکه در هر وضعیت به ویژه در شرایطی که کشور در معرض خطر قرار می گیرد، احساس یکپارچگی وجود داشته باشد و شهروندان کشور را خانه خود و 80 میلیون جمعیت را خانواده خود ببیند، مربوط به تقویت حوزه فرهنگ عمومی است. 
صالحی به شرایط جاری کشور اشاره کرد و گفت: این شرایط را ما خود به وجود نیاورده ایم و استکبار جهانی طی 40 سال برما تحمیل کرده است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این شرایط آنچه مجموعه شوراهای فرهنگ عمومی باید بیش از گذشته پیرامون آن فکر و کار کنند این است که با چه سازوکارهایی می شود به توسعه فرهنگ اجتماعی کمک کرد. 
کد مطلب: 92375
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *