۰
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۴

آمریکا در پی فتنه انگیزی میان ایران و عرب ها

روزنامه مصری «الاهرام» در مقاله ای با عنوان «ناتوی عربی .... و افول آمریکا» به قلم «جمال زهران» نوشت، هدف آمریکا ازمطرح کردن بحث ناتوی عربی، منحرف کردن ذهن عرب ها از دشمنی با اسراییل و ترساندن آن ها از ایران و تلاش برای دشمنی آن ها با تهران است.
روزنامه مصری «الاهرام» در مقاله ای با عنوان «ناتوی عربی .... و افول آمریکا» به قلم «جمال زهران» نوشت، هدف آمریکا ازمطرح کردن بحث ناتوی عربی، منحرف کردن ذهن عرب ها از دشمنی با اسراییل و ترساندن آن ها از ایران و تلاش برای دشمنی آن ها با تهران است.
به گزارش ایرنا، الاهرام افزود، آمریکا تحت رهبری «دونالد ترامپ» در صدد تشکیل پیمانی با ماهیت نظامی متشکل از برخی کشورهای عربی برای مقابله با یک هدف مشخص یا دشمن سیاسی معین است و با توجه به اینکه ترامپ اکنون بزرگترین دشمن سیاسی خود را ایران می داند، سعی می کند عرب ها را ضد ایران بشوراند و در چارچوب سیاست فتنه انگیزی شیعه و سنی ، باعث برتری 'اسراییل' در منطقه و تداوم طرح های استعماری آمریکا شود.
این روزنامه در ادامه نوشت، مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تاکنون موضع گیری رسمی در خصوص این پیمان موسوم به ناتوی عربی نداشته اند اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا در شرایط کنونی موضوع ناتوی عربی تبلیغ و ترویج می شود؟ اهداف آن چیست؟ در پاسخ باید گفت، هدف از تبلیغ و ترویج ناتوی عربی از سوی آمریکا، اجبار کشورهای عربی به پذیرش این طرح و کشاندن آن ها به این سمت است که نتوانند با طرح ناتوی عربی مخالفت کنند یا حداقل به دلیل فشارهای آمریکا مجبور به سکوت در قبال آن شوند. 
الاهرام در خصوص موضع گیری مصر در این مورد نیز نوشت، مصر بارها تاکید کرده مخالف ورود به درگیری های نظامی است و در نتیجه می توان گفت که قاهره موافق تشکیل چنین پیمانی با ماهیت نظامی نیست اما ممکن است گفته شود که مصر پیش از این وارد ائتلاف های منطقه ای مانند ائتلاف عربی در یمن یا ائتلاف بین المللی علیه تروریسم شده است، پاسخ این شبهه هم این است که مصر هرگز دست به مداخله نظامی زمینی یا هوایی در یمن نزده و فقط پذیرفته که در این ائتلاف مشارکت داشته باشد تا از منافع خود در باب المندب دفاع کند و از تاثیر جنگ یمن بر روند کشتیرانی و تجارت در کانال سوئز جلوگیری کند چون کانال سوئز مهم ترین شریان حیاتی مصر در جهان است و سالانه 5 میلیارد دلار برای مصر درآمد اقتصادی دارد. 
این روزنامه مصری در ادامه افزود، دلیلی وجود ندارد مصر با ورود به چنین ائتلافی امنیت ملی خود را به خطر بیندازد و هر چند ممکن است تشکیل چنین ائتلاف به نفع برخی از کشورهای منطقه باشد، اما اظهارات رسمی و غیررسمی سران کشورهای منطقه حاکی از آن است که آن ها علاقه مند به گزینه جنگ به دلیل آثار فاجعه بارش نیستند؛ نمونه بارز آن جنگ هشت ساله عراق با ایران، جنگ کویت و اشغال عراق توسط آمریکا است که جز ویرانی کشورهای عربی نتیجه ای برای آن ها در بر نداشته است.
الاهرام در خصوص اهداف واقعی تشکیل چنین پیمانی و ترویج آن نیز نوشت، شاید هدف اصلی از ترویج چنین طرحی ، مشغول کردن عرب ها به نزاع عربی – ایرانی و منحرف کردن ذهن و فکر آن ها از «اسرائیل' و سیطره آن بر منطقه و تلاش برای نابود کردن ایران و در نهایت پیشبرد طرح معامله قرن در خصوص فلسطین باشد .
این روزنامه در ادامه در خصوص طرح شیطانی آمریکا برای منطقه نوشت، آمریکا می خواهد ایران و کشورهای عربی را ضعیف و دشمن هم و مشغول به هم کند و از سوی دیگر 'اسراییل' قدرتمند شود و طرح های خود را در منطقه ، توسط ایادی اش پیش ببرد بدون اینکه خود متحمل هیچ هزینه ای شود ، خود ترامپ هم قبلا گفته بود کشورش میلیاردها دلار در منطقه هزینه کرده است و باید این هزینه ها را به آمریکا بازگرداند ، او با این کار می خواهد مانع افول قدرت آمریکا و ضعیف شدنش شود.
کد مطلب: 92377
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *