۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۹

اعتراض ايران به عراق

سفير ايران در عراق با اشاره به بازرسي يك هواپيماي ايراني از سوي عراق به بهانه و ادعاي حمل سلاح به سوريه، اظهار كرد: اين رفتار خلاف عرف و توافق‌هاي سازمان‌هاي هواپيمايي دو كشور است و اميدواريم ديگر تكرار نشود.
حسن دانايي‌فر در گفت‌وگو با ایسنا درباره بازرسي يك هواپيماي ايراني از سوي عراق هنگام عبور از آسمان اين كشور كه برخي كشورها از جمله آمريكا مدعي شدند ايران از طريق هوايي سلاح به سوريه حمل مي‌كند، اظهار كرد: در حدود دو ماه است كه مباحثي در اين باره از جانب آمريكايي‌ها و برخي منابع ديگر مطرح مي‌شود. مسئولان عراقي عنوان كردند كه اگر مدركي در اين باره داريد ارائه دهيد اما آنها بدون ارائه هيچ مدركي بر بازرسي هواپيماهاي ايراني كه از آسمان عراق عبور مي‌كنند و به سمت سوريه مي‌روند اصرار داشت.

وي ادامه داد: سخنگوي دولت عراق و وزير خارجه اين كشور نيز مطالبي را در روزهاي گذشته در اين باره عنوان كردند و در اين راستا روز سه‌شنبه با توجه به اينكه بازرسي از هواپيماي ايراني كه از آسمان عراق به سمت سوريه عبور مي‌كرده است خلاف توافق‌هاي سازمان‌هاي هواپيمايي دو كشور است، مورد بازرسي قرار مي‌گيرد.

دانايي‌فر گفت: اما پس از بازرسي مشخص شد كه ادعاهايي كه از طرف آمريكايي‌ها درباره ايران ديكته مي‌شود درست نبوده است و هواپيماي ايراني پس از بازرسي به مسير خود ادامه داد.

سفير ايران در عراق با بيان اينكه ما مراتب اعتراض خود را اعلام كرده‌ايم، خاطرنشان كرد: ضمن پيگيري اين موضوع اميدواريم اين مساله ديگر تكرار نشود.

وي خاطرنشان كرد: اين اقدام عراق خلاف توافقي است كه ميان سازمان‌هاي هواپيمايي دو كشور است و اين مساله حق عمل متقابل را براي ما محفوظ نگه مي‌دارد. هر چند ما تمايل نداريم وارد چنين فضاهايي شويم و اميدواريم اين مساله ديگر تكرار نشود.

دانايي‌ فر در پاسخ به اينكه هواپيماي مذكور باربري بوده است يا مسافربري، با بيان اينكه از جزئيات اين مساله اطلاعي ندارم، تصريح كرد: نماينده ايران‌اير روز سه‌شنبه با ما تماس گرفت و اين مساله را به ما اطلاع داد. ما اين موضوع را پيگيري كرديم و پس از بررسي‌ها و انجام بازرسي از سوي عراق، موضوع خاتمه يافت و هواپيما به مسير خود ادامه داد.

سفير ايران در عراق در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به خارج شدن اسامي گروهك تروريستي منافقين از ليست تروريست‌ها از سوي آمريكا، تصريح كرد: آمريكايي‌ها با اين كار نشان دادند كه يا خودشان را به فراموشي زده‌اند يا فراموش‌كار شده‌اند كه جنايات اين سازمان تروريستي از ابتدا تاكنون را ناديده مي‌گيرند.

وي در پاسخ به اينكه برخي معتقدند خروج اسامي گروهك تروريستي از ليست تروريست‌ها به دليل تسهيل شرايط براي پذيرش اين افراد از سوي كشورهاي مقصد بوده است، اظهار كرد: معتقدم چنين تحليل و برداشتي عذر بدتر از گناه است. دنيا اعضاي گروهك تروريستي منافقين را با جناياتي كه انجام داده‌اند به خوبي مي‌شناسد و اين نوع القا كردن توجيه عمل خلاف اين افراد است. اين در حالي است كه اگر خروج اسامي از ليست تروريست‌ها براي تسهيل شرايط پذيرش بوده باشد پس اروپا نبايد با اين مساله مشكلي مي‌داشت چرا كه اروپا خيلي وقت پيش آنها را از ليست تروريست‌ها خارج كرده بود اما همچنان براي پذيرش آنها مشكل دارد.

دانايي‌فر گفت: اين برداشت منطقي و قابل قبول نيست و بيشتر براي اعمال نفوذ است.

سفير ايران در عراق در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه با خروج اسامي گروهك منافقين از ليست تروريست‌ها، آيا پيگيري قضايي برخي سران اين گروهك به خاطر جناياتي كه نسبت به دولت و ملت ايران انجام داده‌اند، منتفي و يا كم‌رنگ خواهد شد، گفت: خير، خروج اين اسامي از ليست تروريست‌ها به اين معني نيست كه همه مسائل حقوقي و حقيقي درباره يك سازمان تروريستي لغو شود. اين مساله به جاي خود محفوظ است و ما پيگيري‌هاي خود را به طور جدي انجام مي‌دهيم.
کد مطلب: 9248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *