۰
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸

تنش آبی دامان کدام استانها را گرفت؟

بر اساس آخرین آمار در پنج استان کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان خطر بحران کمبود منابع آب به طور جدی‌تری وجود دارد، چراکه که کاهش بارندگی در این استان‌ها به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.
بر اساس آخرین آمار در پنج استان کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان خطر بحران کمبود منابع آب به طور جدی‌تری وجود دارد، چراکه که کاهش بارندگی در این استان‌ها به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.
 به گزارش ایسنا، میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به ۱۶۸ میلیمتر رسیده که در مقایسه با گذشته ۲۷ درصد و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت ۳۰ درصد کاهش داشته که این کاهش محسوس بارش‌ها و فقدان توزیع یکنواخت بارندگی‌ها در کشور موجب شده که در شرایط فعلی ۳۳۴ شهر و ۶۰۰۰ روستای کشور دارای تنش آبی بشوند.
علاوه بر این، ورودی آب به سدها در کشور نیز ۳۴ درصد کمتر شده و باید گفت که ورودی آب به سدها در سال آبی جاری در کشور ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد پائین حکایت از کاهش بارندگی‌ها در ۹ ماه اول سال آبی جاری دارد.
در این میان حاج رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران معتقد است که به‌رغم این شرایط ما با یک مدیریت سعی داریم تا با اولویت تامین آب شرب را از این سدها به گونه‌ای به پیش بریم تا مشکلات و نارسائی‌ها به حداقل برسد. به گفته وی، جز دو یا سه سد که با وضعیت نادر و متفاوت از سال‌های گذشته قرار دارند ما تلاش می‌کنیم با دقت و مدیریت مناسب تامین آب شرب را به گونه‌ای انجام دهیم تا مردم با چالش های کمتری روبرو شوند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب، ورودی برخی از سدها را در سال‌جاری در حد بسیار پائین و حتی کمتر از یک میلیون مترمکعب دانست و افزود: در حالی که سال گذشته ورودی این سدها ۱۱۰ میلیون مترمکعب بود در سال زراعی جاری این ورودی در برخی از سدهای استان هرمزگان به کمتر از یک میلیون مترمکعب رسیده است.
در این راستا پروژه‌های متعددی در راستای تامین آب کوتاه مدت و تامین آب اضطراری در کشور اجرا شده و یا در دست اجراست تا بتوان این تنش را به حداقل برساند. دولت نیز چندی پیش به منظور کاهش تنش آبی در کشور حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر در نظر گرفته که این اعتبار در چهار محور همچون تامین آب شرب اضطراری، ارتقای کیفیت و کمک به طرح‌های تامین آب پایدار شهرها و روستاهای کشور اختصاص پیدا کرده است.
بر اساس این برنامه ۱۰۱ پروژه در ۱۶۴ شهر کشور با اعتباری بالغ بر ۴۳۲ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های تامین آب شرب اضطراری و ۵۴ پروژه در ۵۷ شهر به منظور بهبود کیفیت آب شرب با اختصاص اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد. علاوه بر این آبرسانی روستایی و سیار در میان پنج تا ۶۰۰۰ روستای کشور با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص و تکمیل ۴۰ پروژه در ۵۹ شهر با اختصاص ۲۸۸ میلیارد تومان از محل اعتبار مصوب شده دولت، بخش دیگری از برنامه‌های خواهد بود که برای کاهش تنش آبی در کشور در نظر گرفته شده است.
حل بحران آب در ایران یکی از سخت ترین برنامه های دولت است که اگر از هم اکنون به آن توجه نشود قطعا در آینده با چالش های بیشتری در این حوزه مواجه خواهیم شد، لذا باید دولت برای این مهم برنامه‌های سنگینی را اجرا کند.
کد مطلب: 92538
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *