۰
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۰

بین آمریکا و ترکیه میانجیگری نمیکنیم

وزیر امور خارجه قطر بعد از دیدار با 'مایک پمپئو ' وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش بین آنکارا و واشنگتن میانجی گری نمی کند.
وزیر امور خارجه قطر بعد از دیدار با 'مایک پمپئو ' وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش بین آنکارا و واشنگتن میانجی گری نمی کند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی قطر (قنا ) روز چهارشنبه گزارش داد : ' شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر که به آمریکا سفر کرده است، گفت که هر دو کشور از هم پیمانان دوحه هستند و برنامه های برای میانجی گری بین آنها وجود ندارد.
چهارشنبه گذشته و به دنبال کاهش ارزش لیر در اثر افزایش تنش بین ترکیه و آمریکا ، 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر در سفر به آنکارا از سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری کشورش در اقتصاد ترکیه خبر داد.
متعاقب این سفر ، بانک مرکزی قطر هم با بانک مرکزی ترکیه قرارداد مبادله ارز را با هدف استفاده از پولی ملی در مبادلات به امضا رساندند.
وزیر امور خارجه قطر همچنین با اشاره به تنش میان کشورش با عربستان ، امارات ، بحرین و مصر گفت که نشست مشترک آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شاید در ماه دسامبر امسال یا اوایل سال آینده میلادی(2019) برگزار شود.
این نشست ابتدا قرار بود بهار امسال برگزار شود اما آمریکا اعلام کرد که نشست در ماه سپتامبر ( شهریور و مهر) برگزار خواهد شد.
عربستان، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود به روی این کشور را هم بستند.
این کشورها 13 شرط برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه این شروط را در تضاد با حق حاکمیت خود می داند و می گوید: کشورهای تحریم کننده هیچ دلیل قانع کننده ای برای اثبات ادعای خود در اختیار ندارند.
در تازه ترین رویارویی، دولت بحرین روز سه شنبه (دیروز) اعلام کرد که صدور روادید برای اتباع قطر را متوقف کرده است.
آمریکا ادعا می کند که اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس موجب شکست سیاست های این کشور علیه نفوذ سیاسی ایران در منطقه شده است و به همین دلیل مایل به حل این اختلافات است .
بسیاری از کارشناسان سیاسی و ناظرین امور منطقه با توجه به گذشت بیش از یک سال از بروز تنش میان قطر و همسایگانش، ادعای واشنگتن برای حل این اختلاف را صادقانه ارزیابی نمی کنند و می گویند : واشنگتن از این اختلاف برای بستن قراردادهای متعدد اقتصادی و نظامی با کشورهای متخاصم سوء استفاده می کند.
کد مطلب: 92665
برچسب ها: قطر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *