۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۰
تا اواخر امسال؛

پلاسمای ایرانی به بازار مي آيد

کارشناس ارشد بیماری هاری سازمان بهداشت جهانی از تولید پلاسمای ایرانی تا اواخر سال جاری خبر داد.
 احمد فیاض عصر امروز در حاشیه کنفرانس یک روزه هاری در انستیتو پاستور شمال کشور با بیان اینکه کسانی که توسط حیوان هار و یا مشکوک به هاری گزیده می‌شوند سریعا باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، تصریح کرد: این افراد باید بلافاصله با سرم و واکسن تحت درمان قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای درمان هاری از سرم انسانی در کشور استفاده می‌شود، یادآور شد: این سرم از خارج از کشور وارد می‌شود.

فیاض با اعلام اینکه اخیرا سازمان انتقال خون تلاش می‌کند پلاسمای ایرانی برای تهیه سرم مورد نیاز کشور تولید کند، افزود: این پلاسما تا اواخر سال جاری تولید و جایگزین می‌شود.

این کارشناس بیماری هاری عنوان کرد: برای تهیه سرم انسانی افراد را واکسینه و از آنها پلاسما تهیه می‌کنند.

کارشناس ارشد بیماری هاری سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه تاکنون مجروحان ایرانی با پلاسمای خارجی درمان می‌شدند، بیان داشت: با تولید این پلاسما ایرانی‌ها با پلاسمای ایرانی درمان می‌شوند که این امر به لحاظ ریالی نیز برای کشور ارزان‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه کنترل بیماری هاری در دنیا جایگاه خوبی دارد، گفت: ما در ایران سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر را مداوا می‌کنیم و تنها تعداد اندکی که آن هم مراجعه نمی‌کنند در اثر هاری جان خود را از دست می‌دهند.

فیاض تصریح کرد: این آمار در کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان واقعا بالا است.

این مسئول بیان داشت: در ایران مراکز مبارزه و درمان هاری بسیار زیاد است و تنها لازم است کسانی که مورد حمله حیوانات قرار می‌گیرند به این مراکز مراجعه کنند.

در این سمینار یک روز که به مناسبت روز جهانی هاری برگزار شد از احمد فیاض به پاس ۵۰ سال تلاش در زمینه مبارزه با هاری در ایران تقدیر شد.
کد مطلب: 9295
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *