۰
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۸

بازداشت فعالان حقوق بشر در هند

بازداشت شماری از فعالان حقوق بشر در هند باعث جنجال در این کشور و ایجاد حساسیت های بین المللی شد بطوریکه کومی نایدو دبیر سازمان عفو بین المللی اعلام کرد بازداشت مدافعان حقوق بشر در هند که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده است، یک چالش جدی برای 'آزادی مخالفت' است.
بازداشت شماری از فعالان حقوق بشر در هند باعث جنجال در این کشور و ایجاد حساسیت های بین المللی شد بطوریکه کومی نایدو دبیر سازمان عفو بین المللی اعلام کرد بازداشت مدافعان حقوق بشر در هند که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده است، یک چالش جدی برای 'آزادی مخالفت' است.
به گزارش ایرنا در روز شنبه، وبسایت 'نیو ایندین اکسپرس' در این رابطه نوشت: آنچه در مقابل ما در حال رخ دادن است، یک الگوی جدید برای خرد کردن مخالفان از طریق اعمال خشونت و مجازات کردن فعالان، وکلا و روزنامه نگارانی است که برای کمک به برخی از فقیرترین و در حاشیه ترین جوامع در هند فعالیت می کنند. این اقدامات سوالات بزرگی در مقابل تعهد دولت هند برای محافظت از آزادی های پایه ای در هند مطرح می کند.
جنجال اخیر پس از آن ایجاد شد که در تاریخ 28 ماه اوت ( 6 شهریور) پلیس ایالت ماهاراشترا در همکاری با نیروی پلیس سایر ایالت ها، پنج فعال حقوق بشر و یک خبرنگار را بازداشت کرد.
در همین روز خانه های چند فعال حقوق بشر دیگر در این کشور مورد حمله پلیس قرار گرفت.
یک روز بعد، یک گروه از فعالان اجتماعی و استادان دانشگاه در دادخواستی به دادگاه عالی هند خواستار آزادی این افراد و یک تحقیق جداگانه پیرامون این موضوع شدند.
هر چند دادگاه عالی در بیانیه ای ادعا کرد که مخالفت دریچه اطمینان دموکراسی است و اگر اجازه مخالفت داده نشود، دریچه اطمینان عمل نخواهد کرد و دموکراسی نابود خواهد شد، اما همچنین دستور داد تا افراد بازداشت شده تا برگزاری جلسه دادگاه بعدی در تاریخ 6 سپتامبر (16 شهریور) تحت حصر خانگی قرار گیرند.
در اوایل سال جاری نیز پلیس ماهاراشترا پنج فعال حقوق بشر و وکیل را بازداشت کرد. این افراد تحت قانون اقدامات غیر قانونی هند همچنان در بازداشت قضایی قرار دارند.
قانون مقابله با اقدامات غیر قانونی ( یو ای پی ای) یک قانون مقابله با تروریسم در هند است که بسیاری از استاندارد های بین المللی حقوق بشر را نقض می کند و برگزاری دادگاه های عادلانه بر اساس قانون جنایی هند را تضمین نمی کند.
کومی نایدو ادعا کرد: این بازداشت ها در ادامه سرکوب 'هر فرد مخالف دولت' انجام می شود. فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و سایر افرادی که به دنبال پاسخگو کردن و مسئولیت پذیری دولت بوده اند مورد آزار و اذیت قرار گرفته و تهدید به مرگ شده اند. هند به سرعت به یک مکان خطرناک برای مخالفان تبدیل می شود. زمانی که حق آزادی بیان و اعتراض های صلح آمیز با خطر روبرو می شود، همه ضرر می بینند.
با توجه به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا که در سال جاری منتشر شد، مهم ترین موارد نقض حقوق بشر در هند شامل سوء استفاده از نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی مانند قتل فرا قضایی ، ناپدید شدن، شکنجه، بازداشت خودسرانه، بازداشت، تجاوز، شرایط سخت و تهدید آمیز زندان ها ، و بازداشت طولانی مدت پیش از دادگاه می باشند.
رسانه های هند ادعا می کنند که در چهار سال گذشته، فساد گسترده، وجود زندانیان سیاسی در برخی ایالت ها؛ و موارد سانسور و آزار و اذیت رسانه های منتقد دولت در هند ادامه یافته است.
در گزارش عفو بین الملل همچنین اشاره شده است که محدودیت های قانونی برای تغییر مذهب در هشت ایالت؛ فقدان تحقیقات جنایی برای موارد مربوط به تجاوز، خشونت خانگی، قتل مرتبط با جهیزیه، قتل ناموسی، آزار و اذیت جنسی؛ و تبعیض علیه زنان و دختران همچنان مسائل جدی در هند هستند.
گزارش مذکور تاکید کرد نبود پاسخ گویی برای سوء رفتار در تمامی سطوح دولتی ادامه دارد.
کد مطلب: 93156
برچسب ها: هند
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *