۰
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۲

روایتی از حال و روز وخیم پناهجویان

سیاست های جنگ طلبانه آمریکا و همپیمانان غربی این کشور ؛ پدیده دردناکی به نام ' پناهجویان ' را در جهان بویژه در خاورمیانه رقم زده است که در سالهای اخیر با گسترش جنگ و درگیری ها در مناطق مختلف ؛ هر روز بر ابعاد این پدیده به عنوان یک فاجعه انسانی افزوده می گردد.
سیاست های جنگ طلبانه آمریکا و همپیمانان غربی این کشور ؛ پدیده دردناکی به نام ' پناهجویان ' را در جهان بویژه در خاورمیانه رقم زده است که در سالهای اخیر با گسترش جنگ و درگیری ها در مناطق مختلف ؛ هر روز بر ابعاد این پدیده به عنوان یک فاجعه انسانی افزوده می گردد.
به گزارش ایرنا ؛ جنگ افروزی های سالهای اخیر که محور اصلی آن در منطقه غرب آسیا از جمله در کشورهای سوریه ؛ عراق و یمن بوده ؛ باعث شد تا صدهاهزار نفر از مردم این کشورها از ترس کشته و آواره شدن ؛ به دیگر مناطق پناه ببرند.
جنگ افغانستان ؛ ناآرامی ها در کشورهای افریقایی از جمله لیبی نیز از دیگر عواملی است که در سالهای اخیر شمار زیادی از پناهجویان را روانه یونان کرده است .
تشدید خشونت ها و قتل و غارت در مناطق یادشده و تخریب خانه و کاشانه صدها هزار نفر از ساکنان کشورهای دستخوش جنگ و ناامنی از دیگر دلایلی است که به گسترش پناهندگی آوارگان به کشورهای دیگر دامن زده است و موضوع رسیدگی به وضعیت رقت بار پناهندگان به معضلی جدی برای کشوری نظیر یونان تبدیل شده است .
به گزارش ایرنا ؛ گارد ساحلی یونان در هفته های اخیر از ورود شمار زیادی از پناهجویانی خبر داده است که برای نجات جان خود و فرزندانشان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و وارد کشورهای یونان و ایتالیا شده اند.
این درحالی است که پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه مبنی برجلوگیری از ورود پناهجویان به خاک اروپا و بخصوص یونان، تا چندی پیش حرکت پناهجویان به سوی قاره اروپا به صفر رسیده بود ولی دراین اواخر با آغاز حمله نیروهای تروریستی و حضور نظامی آمریکا و ترکیه در شمال سوریه، روند حرکت پناهجویان به سوی یونان و دیگر کشورهای اروپایی در ابعاد کمتری از حدود یکسال پیش، مجدداً آغاز گردیده است.
درهمین حال ؛ با درج اخباری مبنی براحتمال وجود اعضای گروه تروریستی داعش در جمع پناهجویان مستقر در کمپ های مختلف در یونان، قرار است طی روزهای آینده گروهی از متخصصان پلیس اروپا ' یورپل' به یونان سفر کرده و به همراه نیروهای ضد تروریستی این کشور، پناهجویان مستقر در این کمپ ها را مورد بازجویی قرار دهند.
از سوی دیگر ؛ انتشار گزارش هایی مبنی براحتمال وجود نیروهای داعش درمحل های نگهداری پناهجویان باعث نگرانی شدید اتحادیه اروپا و دولتمردان یونانی گردیده است.
** بدرفتاری با کودکان در کمپ های پناهندگان
گزارش رسانه های یونان از بدرفتاری با کودکان در کمپ های پناهندگان این کشور حکایت دارد . در کمپ ' مارویو ' واقع در جنوب شرق یونان ؛ بیش از 430 کودک در کنار افراد بزرگسال نگهداری می شوند.
درگیری های فیزیکی بین پناهجویان که بعضا به قتل افراد منجر می شود ؛ رواج معضل روسپی گری با هدف کسب درآمد ناچیز در بین پناهجویان از جمله مسائلی است که چهره بسیار زشتی را از پناهجویان در میان مردم یونان به نمایش گذاشته است.
انتشار این اخبار از داخل کمپ های پناهجویان باعث شده است تا رسانه های گروهی یونان با استفاده از اینگونه موارد تبلیغات ضد پناهجویان را بشدت افزایش داده اند و حتی با تحریک احساسات مردم یونان ؛ بارها کمپ های پناهجویان به آتش کشیده شده است .
چندی قبل نیز پلیس یونان سه نفر مهاجر پاکستانی و عراقی را به جرم قتل یک جوان 25 ساله یونانی دستگیر کرد . مهاجمان پس از انکه با مقاومت جوان یونانی در ندادن گردنبند خود مواجه شدند ؛ او را از بالای کوه به پایین پرت کردند که جوان یونانی در دم جان سپرد.
کمپ ' موری یاس ' در جزیره ' لزوم ' واقع در جنوب شرق یونان نیز از دیگر مناطقی است که به علت نزدیکی به مرزهای ترکیه محل گذر بیش از 70 درصد پناهجویان به یونان است . اکنون هفت هزار پناهجو دراین کمپ که تنها گنجاییش دو هزار نفر را دارد ؛ در بدترین شرایط زندگی می کنند.
براساس گزارش رسانه های یونان ؛ تاکنون از این جزیره میلیون ها شهروند پناهجوی سوری، افغانی وعراقی وارد یونان شده اند که تعداد زیادی از آنان، به دیگر کشورهای اروپایی پناهنده شده اند.
در این کمپ ها کمترین امکانات درمانی و پزشکی وجود دارد و هیچ خدمات مناسبی به افراد سالخورده ؛ بیمار و نیازمند به درمان ارایه نمی شود. پناهجویان حتی از داشتن سرویس های بهداشتی ؛ مواد غذایی و وسائل گرمایشی و سرمازا محروم هستند.
گزارش شبکه تلویزیون' بلو نیوز' از کمپ ' موری یاس ' حاکیست که در هم اکنون تعداد 430 کودک بدون همراه در کنار بزرگسالان نگهداری می شوند که بارها مورد بد رفتاری و بعضا آزار جنسی بزرگسالان قرار گرفته اند.
کمیسیون امور پناهندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص اینگونه موارد بشدت به یونان اعتراض کرده است.
این شبکه تلویزیونی همچنین از دولت یونان درخواست کرد تا برای نجات این کودکان که از ترس کشته شدن توسط گروههای تروریست ؛ به این مناطق پناه آورده اند ؛ اقدامات لازم را اتخاذ کنند.
' بلو نیوز ' در گزارش خود می افزاید : والدین صدها هزار کودکی که در کمپ های پناهندگان یونان بسر می برند ؛ برای نجات جان فرزان خود آنها را روانه کشورهای اروپایی کرده اند اما گویا در کشورهای اروپایی هم ؛ جان و ارزش های والای انسانی در خطر جدی قرار گرفته است .
' دولت یونان نباید اجازه دهد که در کمپ های آوارگان و پناهجویان بلایی بدتر بر سر کودکان آید . کودکانی که از دست گرگ های درنده ( گروه های تروریستی ) از وطن خویش فراری شده اند.
یک پناهجوی سوری به شبکه تلویزیونی یادشده گفت : وضعیت درون کمپ پناهندگان یونان به مراتب بدتر از وضعیت جنگی در سوریه است و ما احساس خطر بیشتری برای خود و فرزندانمان می کنیم .
این پناهجوی سوری افزود : ' در واقع ما از ترس باران ؛ درون چاه آب افتاده ایم و از دولت یونان انتظار داریم فکری برای نجات جان و آبروی ما و کودکانمان کند.'
یادآور می شود ؛ براساس امارهای اعلام شده از سوی منابع یونان ؛ در حال حاضر 10 هزار پناهجو از کشورهای مختلف از دولت یونان تقاضای پناهندگی کرده اند که با وجود گذشت چندسال از این تقاضاها ؛ دولت یونان هنوز پاسخی به درخواست آنها نداده است و همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.
کد مطلب: 93232
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *