۱
۰
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۰
نامه سرگشاده تشکل های زیست محیطی به رییس جمهور

ساخت سد لاسک، تالاب انزلی را نابود می کند+اسامی امضاکنندگان

تعدادی از تشکل های زیست محیطی مردم نهاد، طی نامه ای سرگشاده به دکتر حسن روحانی رییس جمهور، ضمن هشدار درباره پیامدهای سد ساخت لاسک و تهدید حیات تالاب انزلی، خواستار جلوگیری از ساخت این سد شدند.
ساخت سد لاسک، تالاب انزلی را نابود می کند+اسامی امضاکنندگان
تعدادی از تشکل های زیست محیطی مردم نهاد، طی نامه ای سرگشاده به دکتر حسن روحانی رییس جمهور، ضمن هشدار درباره پیامدهای سد ساخت لاسک و تهدید حیات تالاب انزلی، خواستار جلوگیری از ساخت این سد شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، متن این نامه سرگشاده که رونوشت آن به عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین رضا اردکانیان وزیر نیرو ارائه شده بدین شرح است:
جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهور محترم

آنچه امروز به عنوان بحران محيط زیست با جنبه‌هايي چون خشك شدن تالاب‌ها، هجوم ريزگردها، تخريب طبيعت و ... خود را با شديدترين حالت ممكن نشان می‌دهد، پی‌آمد چند دهه بي‌توجهی به ابتدايي‌ترين آموزه‌هاي زيستن در كنار طبيعت بوده است. تفكري كه نياز‌هاي بوم شناسي را نه يك ضرورت و امر حياتي، بلکه خواسته‌ی لوكس طرفداران محيط زيست انگاشته و با هر حربه‌اي سعي در متهم كردن و منزوي ساختن صداهايي داشته كه اين نيازها را فرياد زده‌اند. از میان صدها آسيب وارده به طبيعت اين سرزمين، سه نمونه بارز و جديدترين آن‌ها؛ خشكيدن درياچه اروميه، هجوم كشنده ريزگردها به خطه‌های شهيد پرور خوزستان و سیستان و بلوچستان و افزایش نگران‌کننده شوری کارون بزرگ در اثر گنبدهای نمکی سد گتوند که به شوري بیش از حد درياهاي آزاد رسیده است. این‌ها دست‌آوردهاي متخصصان و مديراني است كه به عمد يا به سهو نصيحت دلسوزان محيط زيست را نشنيده، به بيراهه رفته و افزون بر تهدید سلامتی مردم، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به طبيعت و منافع ملی وارد كرده‌اند.
اكنون پس از آزمون و خطا‌های فراوان، در سرزمین گیلان، يكي ديگر از اين دست تصميم‌های متضاد با قوانین حاکم بر طبيعت در حال رخ‌دادن است. به‌رغم مخالفت­های متخصصین و اعضای کمیته ارزیابی محیط­زیستی استان، عملیات اجرایی سدي به نام "لاسک" بر روی رودخانه "امامزاده ابراهیم" و بر سازندي از جنس آهکی و رسوبی و در نزديكي گسل فعال آستارا- تالش- فومن در حال آغاز شدن است! هدف از احداث سد لاسک را تامین آب شرب شهرهای شفت، صومعه­سرا، رشت و انزلی از محل رودخانه "امامزاده ابراهیم" شفت اعلام می‌کنند.  از آن جا که این رودخانه به تالاب انزلی ریخته و این تالاب نیمه جان را مشروب خواهد کرد در صورت ساخت سد و نگه داشتن آب در بالادست و مخزن سد، این تالاب با ارزش جهانی به شدت در معرض آسیب‌های جدی و خطر خروج از لیست کنوانسیون بین‌المللی رامسر قرار می­گیرد.
ساخت این سد اضافه‌بر خسارت‌های محیط­ زیستی فوق‌الذکر، سه روستای "لاسک"، "کلوان" و "ویسرود" با جمعیتی بالغ‌بر 1630 نفر را به طور کامل به زیر آب برده و  7 روستای زیرمجموعه روستای لاسک را با مشکل کمبود آب مواجه خواهد کرد که مشکلات اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی عدیده‌ای را برای مهاجران این مناطق بر جای گذاشته و بیش از 66 هکتار شالیزار منطقه و 43 هکتار اراضی باغی و چای‌کاری را در مخزن سد دفن خواهد کرد.
خسارت‌های ساخت این سد به همین‌ها ختم نشده بلکه 100 هکتار از شمشادستان‌های جنگل‌های ارزشمند هیرکانی که در شمار گونه‌های ممنوع‌القطع قرار دارند را نابود خواهد کرد.
مهم­ترين دلايل مخالفان اين سد را در چند فراز مشخص زیر مي‌توان خلاصه كرد:
  1. كاهش قابل توجه آب ورودي به تالاب با ارزش جهانی انزلی؛ اين موضوع سبب خشكي مداوم بخشی از تالاب و تبديل آن به يك منشا ريزگرد فعال شده و شهرهاي شفت و رشت و روستاهاي اطراف آن را تهديد مي‌كند.
    از بین بردن 100 هکتار از تنها بازماندگان شمشادهای هیرکانی که اکنون با چالش آفت شب­پره شمشاد نیز دست به گریبانند
    رسوب‌گذاری فراوان اراضی بالادست حوضه سد که سبب پر شدن مخزن آن در کوتاه مدت می‌گردد.
    بالا آمدن سطح سفره آب زيرزميني در اراضی پایین دست سد و خطرات احتمالی برای اراضی کشاورزی باغی و صیفی
از این‌رو امضاکنندگان، ضمن هشدار خسارت‌های غیرقابل جبران محیط­زیستی و نارضایتی‌ها و تنش‌های اجتماعی ناشی از ساخت این سد در منطقه، از جنابعالی به عنوان رئیس جمهوری که دولت خود را دولتی محیط­زیستی می‌داند تقاضای صدور دستور بررسی کارشناسی جامع‌نگرانه و توقف ساخت این سد را داریم.

امضاءکنندگان:
گروه هم­اندیشی سازمان­های غیردولتی تالابی کشور
موسسه سبزکاران بالان
شبکه محیط زیست چهارمحال و بختیاری
انجمن تسنیم چهارمحال و بختیاری
انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان
گروه 13فروردین
همیاران زیست سبز
انجمن احیاگران کمجان
انجمن دنیای سالم
موسسه موج شکن انزلی
دبیرخانه جشنواره ملی تالاب دوخان
 
کد مطلب: 93241
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
لطفا کسانی که می دانند آگاهی دهند . در این بحران کم آبی چرا آب شیرین باید به دریا ریخته شود و با آب شور مخلوط شود؟ چرا چندین دهنه بزرگ رودخانه سپید رود با حجم عظیمی از اب خصوصا در فصل بارندگی باید به دریای خزر ریخته شود؟ در حالیکه اگر هدایت شود و مثلا در تالابهای آب شیرین مصنوعی جمع آوری شود می تواند مشکل کم آبی بسیاری از مناطق را حل کند. مسئله کم آبی در کشور به مانند صدها مسئله دیگر حل نشده تبدیل به بحران شده است . پس چه وقت می بایست جلوی هدر رفتن آب را گرفت؟ خطراتی که تالاب انزلی را تهدید می کند یکی دوتا نیست. حتی اگر ملیونها متر مکعب آب شیرین را به تالاب تزریق کنید عوامل دیگری تالاب را تهدید می کند. لطفا کارشناسان جواب دهند. غیر از این است؟